אלגוריתם אבולוציוני מסייע למחשבים

כך משדרגים את “מנת המשכל” של מחשבים עד כדי סיכוי מוחשי לנצח בני אנוש: חוקרים פיתחו אלגוריתם אבולוציוני המשפר את הסיכוי להפוך לפותר מצטיין של משחק סידורי הקלפים הפופולארי FreeCell

הפיתוח זיכה את החוקרים בפרס יוקרתי מוביל- Outstanding Paper Award, מטעם כתב העת ,IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games על מאמרםEvolutionary Design of FreeCell Solvers

חוקרים במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הדוקטורנט אחיה אליסף, פרופסור משה זיפר, והדוקטורנט לשעבר ד”ר עמי האופטמן, זכו בפרס יוקרתי מוביל- Outstanding Paper Award, מטעם כתב העת,IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games על מאמרם Evolutionary Design of FreeCell Solvers. זהו כתב העת המוביל בעולם בתחום בינה מלאכותית במשחקים.

פרופסור זיפר שם לו למטרה, כבר שנים רבות, להעלות את “מנת המשכל” של מחשבים. בפרט, במחקרו בתחום המשחקים, הוא מפתח שחקנים ממוחשבים המביסים בני אדם. המאמר שזיכה את השלושה בפרס עוסק במשחק ה-FreeCell, משחק סידור קלפים פופולארי המוכר לרבים מאתנו. “זהו משחק קשה, כפי שיעיד כל שחקן אנושי אשר נתקע פעמים רבות בנסותו לסדר את הקלפים”, מדגיש פרופ’ זיפר.

שלושת החוקרים פיתחו אלגוריתם אבולוציוני, כלומר אלגוריתם הפועל על פי עקרונות האבולוציה הדרוויניסטית, אשר מפתח באופן אוטומטי שחקנים ממוחשבים. אוכלוסייה המורכבת מאורגניזמים דיגיטליים המהווים אסטרטגיות אפשריות לפתרון סידור קלפים במשחק FreeCell עוברת אבולוציה בדומה לטבע, ובמהלך הדורות האורגניזמים באוכלוסייה הממוחשבת נהיים מותאמים יותר ויותר לסביבתם. משמע, הם הופכים לפותרי FreeCell טובים יותר ויותר — וקיים סיכוי טוב שאף יתפתח פותר מצוין. ואכן, הפותרים שפותחו באופן אבולוציוני היו כה טובים עד שהם נצחו בני אנוש מובילים באחד מאתרי המשחק המרכזיים.

לאחרונה, כאמור, נתבשרו החוקרים לשמחתם כי הם זכו בפרס Outstanding Paper Award.