ג’אנק פוד: שומן רווי מעודד סוכרת ודלקתיות

מחקר חדש: שומן רווי מגביר סיכון לדלקתיות ולמחלת הסוכרת

הילד מתעקש על המבורגר וצי’פס ? חישבו טוב לפני שתשביעו את רעבו בג’אנק פוד. מחקר חדש שופך אור על הקשר בין שומן רווי– מרכיב במזון מעובד לבין סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

מזון מהיר- ידוע כמכיל רכיבים לא בריאי

מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7
מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7

ם וביניהם שומן טרנס ושומן בלתי רווי. ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת המדעי Nature על ידי חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה מעלים כי תפריט תזונתי עשיר בשומנים רוויים, מגביר את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. התהליך נגרם ככל הנראה גם בגלל פעילות דלקתיות הנוצרת על ידי קומפלקס חלבוני המכונה אינפלמסום Inflammasome.

במחקרם מדגישים החוקרים את תהליכי הדלקתיות והדיאטה השעירה בשומנים כרכיבי מפתח ברגישות נמוכה של אינסולין ולמחלת סוכרת מסוג 2. אינטרלויקין 1 בטא-   IL-1β הוא חומר בעל תפקיד חשוב בתנגודת אינסולין, אולם לחוקרים לא היה ברור כיצד מופעל חומר זה בעקבות צריכתי חומצות שומן בקרב אנשים עם תפריט שומנים עשיר.

ממצאי המחקר שנערך בעכברי מעבדה, העלו כי חומצת שומן רווי המכונה חומצה פלמיטית, חומצת שומן רווי נפוצה ביותר, המריצה את הקומפלקס חלבוני המכונה אינפלמסום. אינפלמסום הפעיל תגובה דלקתית על ידי המקרופאגים (תאי מערכת החיסון) של עכברי המעבדה המבויתים.

בהמשך תהליך התגובה לשומן רווי, המקרופאגים יצרו את המולקולה הפעילה אינטרלויקין 1 בטא-   IL-1β. מולקולה זו מוכרת כחוסמת ומעוורת את תאי הכבד, השומן והשרירים לאיתותים של הורמון האינסולין. שיבוש זה אשר נגרם בקליטת האותות של האינסולין, נמצא כגורם מרכזי למחלת סוכרת מטיפוס 2.

לשם השוואה, בדקו החוקרים ומצאו כי שומן לא רווי לא יצר תגובה מעין זו.  בנוסף, החוקרים מצאו כי מקרופאגים ללא הקומפלקס אינפלמסום לא הפריעו לאיתותים של האינסולין.

החוקרים המשיכו והראו כי עכברים שהונדסו גנטית באופן המנטרל את פעילות חלבון אינפלמסום, לא פיתחו תסמינים סוכרתיים, בתגובה לשומן רווי.

החוקרים סבורים כי ממצאים אלה מדגישים את נזקיו הבריאותיים של השומן הרווי, ולפיכך ממליצים להמעיט בצריכת מזונות עשירים בשומן רווי- כמזון מהיר- ג’אנק פוד, מזונות מעובדים וכו’.