הומואים ולסביות דתיים: נוער בסיכון מוגבר

נוער הומו -לסבי הוא נוער שמצוי בסיכון גבוה ועל אחת כמה וכמה נוער דתי שעבורו זהות זו היא בגדר טאבו מוחלט. על כן במקרים שהורים מרגישים כי המתבגרים שלהם מתמודדים עם משהו קשה מבחינה ריגשית ועולה בפניהם החשד כי הדבר קשור לזהותם המינית, ובוודאי אם המתבגר/ת שלהם יוצא/ת מהארון מולם, יש לעודד את המתבגר/ת לקבל עזרה במסגרת פרטנית או קבוצתית.

בישראל חיים כ-600 אלף בני ובנות הקהילה ההומו-לסבית. כרבע מהם הם בני נוער וצעירים עד גיל 25. בני נוער אלו מצויים בסיכון גבוה יותר, בהשוואה לבני נוער הטרוסקסואלים, למעשי אובדנות והתנהגויות מסוכנות כגון: שימוש באלכוהול ובסמים. זאת כיוון שאוכלוסייה זו מאופיינת בתחושות של אשמה, בושה וסודיות בהקשר לנטייתם המינית. תחושות אלו מחזקות את הנטייה להסתיר את המצוקה ואת הכוונות האובדניות. (1)

בישראל, האובדנות בקרב בני נוער וצעירים באשר הם, מעוררת דאגה רבה. ביחס לנוער הומו-לסבי, אין מחקרים מדוייקים לגבי שיעור האובדנות שלהם בארץ, אולם מחקרים שנערכו במדינות שונות בעולם מתארים אחוז גבוה של ניסיונות התאבדות בקרב נוער זה. כך למשל אחד המחקרים הללו מצא כי למעלה מ-40% מבני הנוער ההומו-לסבי דיווח על ניסיונות אובדניים. (2) אם נשליך נתון זה על הנוער הישראלי, הרי שאלפי בני נוער הומו-לסביים מצויים בסיכון למעשים אובדניים ולהתנהגות מסוכנת.

סבורתני שתחושת האשמה, הסודיות והקושי מתעצמת עוד יותר בקרב הומואים ולסביות דתיים אשר חיים בתרבות שהטקסט התרבותי שלה מוקיע את הנטייה ואת הזהות ההומו-לסבית ותופס את האדם המתנהג באופן כזה, ובייחוד את הגבר בעל הזהות ההומוסקסואלית, כ”תועבה”, וכמקובל על ידי יצר הרע וכחוטא. מעבר לכך הקהילה הדתית רואה בהקמת “בית נאמן בישראל” ערך עליון ואדם שאינו מקים בית כזה נתפס כחסר. מכאן שעל פניו, זוגיות הומו-לסבית אינה אופציה בקרב קהילה זו. נראה שהמצוקה של נוער ואף מבוגרים הומו-לסביים משמעותית. קיימת סבירות גבוהה אם כן שקבוצה זו נמצאת כנראה בסיכון גבוה יותר מהקבוצה המקבילה החילונית, לכן לא ניתן לבטל את הנושא או להתעלם ממנו שכן בדיני נפשות אנו עוסקים.

אחד השאלות העולות בקרב רבנים והורים רבים בהקשר של הזהות ההומו-לסבית היא האם זהות זו היא בגדר בחירה או שהיא מולדת ואינהרנטית לאדם? אם התפיסה היא כי זהות זו היא בגדר בחירה אז היא נתפסת כיצר הרע ועל האדם להתגבר על יצר זה ולתעל את מיניותו לכיוון הטרוסקסואלי. אם זהות זו הינה מולדת הרי שהבעיה הופכת למורכבת יותר. בשבועות הקרובים אתייחס לשאלה זו כמו גם לשאלות אחרות המתייחסות לנושא רגיש זו.

1. לוינסון, ג. 2005. נוער הומו-לסבי בסיכון. צוות פסיכולוגי. http://www.hebpsy.net/articles.aspid=594

2. Proctor, C. D. and Groze, V.K. 1994. Risk factors for suicide among gay, lesbian and bisexual youth. Social Work, 39(5): 504-513

מאת: ד”ר עירית קורן, מטפלת קלינית, מרצה והמחברת של הספר “ארון בתוך ארון: סיפוריהם של הומואים ולסביות דתיים” בהוצאת ידיעות אחרונות.