קשר בין השמנה להישנות סרטן השד

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין השמנה מעל 10% לסיכון מוגבר להישנות סרטן השד ומוות מהמחלה

נזקיה הבריאותיים של עודף משקל והשמנת יתר הם רבים. מחקר חדש מעלה כי השמנה של נשים, בשיעור שמעל 10% ממשקלן, נמצאה כקשורה לסיכון מוגבר של אותן נשים ללקות שוב במחלת סרטן השד, והגבירה את הסיכון שלהם למוות מהמחלה.

סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

במחקר, בחנו חוקרים ממרכז קייזר בקליפורניה, את הקשר בין עלייה במשקל ב18,336 נשים בארה”ב ובסין ששרדו מחלת סרטן השד, לאחר אבחון מחלת הסרטן (בין השנים 1976 לבין שנת 2006), לבין תחלואה ומוות בעקבות חזרת הגידול הסרטני. גיל הנשים היה בין 20 ל-83. משקל הגוף נמדד באמצעות מדד מאסת הגוף BMI בין 18 ל-48 חודשים לאחר אבחון מחלת הסרטן, והושווה לערך מדד זה לפני האבחון.

ממצאי המחקר אשר התפרסמו בכנס האגודה האמריקנית למחקר מחלת הסרטן, העלו כי עלייה מתונה במשקל לא נמצאה כקשורה בסיכון מוגבר לחזרתה של מחלת סרטן השד באותן נשים.

עם זאת- החוקרים מצאו קשר בין עלייה במשקל במשקל לבין הסיכוי לחזרתה של מחלת סרטן השד בקרב הנשים שהעלו יותר מ% 10 ממשקל גופן . כך, מצאו החוקרים כי נשים שהעלו 10% או יותר במדד מאסת הגוף שלהן, סבלו מסיכון מוגבר שהיה גבוה ב-25%  לחלות שוב בסרטן השד . השמנה זו נמצאה כקשורה גם לסיכון מוגבר למוות מן המחלה.

החוקרים סבורים כי הגורמים הרלוונטיים המסבירים את הממצאים הללו עשויים להיות תזונה לא בריאה של נשים שהעלו במשקל, תפריט תזונתי שאינו עשיר באנטי-אוקסידנטים, או להיות קשורים בשיעורי אסטרוגן גבוהים בגוף, הקשורים לקיומם של תאי שומן עודפים בגוף. שיעורי אסטרוגן גבוהים אלה נמצאו בעבר כקשורים לסיכון מוגבר להתפתחות תאים סרטן.

החוקרים סבורים כי מחקרי המשך צריכים  לבחון לעומק מה הם גורמי התחלואה המדויקים הקשורים בהישנות המחלה והתמותה ממנה.