ירידה במספר המטופלים החדשים, עלייה במטופלים מהמגזר הערבי

יום האיידס העולמי 2016: ירידה במספר החולים המטופלים ברמב"ם ועלייה במספר החולים מהמגזר הערבי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
נגיף הHIV. תמונה מויקיפדיה

יום האיידס העולמי 2016 – רמב"ם: ירידה במספר המטופלים החדשים, עלייה בקרב המטופלים מהמגזר הערבי
ירידה במספר המטופלים החדשים במכון האיידס, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית ברמב"ם, נרשמה בשנת 2016, כאשר צוות המכון מדווח על מגמה שנמשכת מזה מספר שנים. אולם, על פי הנתונים מגמה הפוכה נרשמת דווקא בקרב מטופלי המכון מהמגזר הערבי, שם נרשמה עליה בשלוש השנים האחרונות מ-5% ל-10%. הנתונים מתפרסמים לרגל יום האיידס העולמי, שצוין ב-1.12.16.

בשנת 2016 טופלו במכון האיידס ברמב"ם, מכון טיפול ומחקר מהגדולים בארץ ומהמובילים בעולם, כ-988 מטופלים, כאשר 78 מהם מטופלים חדשים. מתוך כלל מטופלי המכון השנה, מרבית המטופלים הינם בטווח גילאי 18-60 (828 במספר), 62 בני 18 או פחות, 82 מטופלים בני 60-70 ו-26 בני 70 ויותר (!).

למרות הנתונים המעודדים, לדבריו של פרופ' משנה קליני אדוארדו שחר, מנהל מכון האיידס ברמב"ם, אסור לציבור להתבלבל ולגלות שאננות: "מצד אחד אנחנו רואים ירידה שנמשכת במספר המטופלים החדשים. אנחנו גם רואים עלייה בגילאי המטופלים, הודות לפרוטוקולים טיפוליים והתרופות המצוינות שקיימות כיום, אבל כשמסתכלים על קבוצות הסיכון באוכלוסייה ישנם הרבה נתונים מטרידים. גילאי הנדבקים החדשים נמוכים יותר מבעבר, וכמו כן נמשכת מגמת ההידבקות בקרב אוכלוסיות סיכון, כגון הומוסקסואלים. הבעיה נובעת בעיקר מהחשיבה שאפשר לקיים יחסי מין לא מוגנים ולחיות עם הנגיף, הודות לתרופות החדשות".

באשר לנתונים המטרידים על המגזר הערבי, מסביר פרופ' מ.קליני שחר כי כאן דרושה עבודה של העלאת המודעות לנושא בקרב המגזר. "ישנה ביישנות תרבותית בקרב מגזרים מסוימים בארץ, שמונעת מהאנשים לדבר בגלוי על איידס. הדבר מוביל לזה שאנשים עלולים לשאת את הנגיף, אך לא להיות מודעים לכך, עד שהמחלה מגיעה לשלבים מתקדמים. בימים אלו רמב"ם שותף ליוזמה שמקדמת מודעות בקרב המגזר, דרך בני הנוער".

HIV: הודות למחקרים חדשים, כל תפיסת הטיפול השתנתה
כאמור, מגמת הירידה שנרשמת במכון האיידס של רמב"ם, נזקפת בין היתר לזכותם של החידושים הטיפוליים הקיימים כיום, כאשר רמב"ם היה שותף לפיתוח של חלקם.

אחד המחקרים שהובילו לשינוי בתפיסת הטיפול בנשאי HIV, היה מחקר בינלאומי של קבוצת המחקר START, ובו מכון האיידס ברמב"ם לקח חלק פעיל. קבוצת המחקר הוכיחה חד משמעית כי מתן טיפול לכל נשא HIV מרגע גילוי נשאות הנגיף, ולא משלב מסוים של התקדמות המחלה כפי שהיה נהוג עד כה, מקטין תחלואה ותמותה. בעקבות תוצאות המחקר, ההמלצה כיום היא לתת טיפול לכל נשא, מרגע האבחון.

מחקר נוסף, בו רמב"ם לקח חלק, עקב אחרי זוגות בהם אחד מבני הזוג נשא HIV ובן הזוג השני לא. המחקר הראה כי נשאי וירוס ה-HIV , המקבלים טיפול תרופתי מתאים, לא מדביקים את בני זוגם.
נוהל נוסף, אשר לפי דיווחי משרד הבריאות, ישראל מתכוונת לאמץ בקרוב הוא נוהל ה-Pre-exposure Prophylaxis . הנוהל, שמיושם כבר במדינות רבות בעולם, מיועד לאנשים היודעים על חשיפה קרובה לנגיף ה-HIV, ומבקשים לקבל טיפול מניעתי בטרם החשיפה.

לדבריו של פרופ' משנה קליני שחר, אשר נמנה בין היתר על חברי הוועדה שדנה בנושא, הדבר יוכל לסייע רבות במניעת הצטרפותם של נדבקים חדשים למעגל הסטטיסטיקה: "היום כבר לא מתים מאיידס. הטיפולים התרופתיים, המחקר הענף והפרוטוקולים החדשים, מאפשרים לרבים מהמטופלים שלנו לחיות חיים ארוכים ואיכותיים. אבל האמת היא שאיידס הוא עדיין מחלה לא פשוטה, והאתגר העיקרי שלנו נותר בעינו – למנוע מאנשים נוספים להדבק".

דילוג לתוכן