סויה וסיכון מופחת לסרטן

השפעת צריכת סויה על התחלואה בסרטן לסוגיו 
במחקר כוללני (מטא אנליזה), שפורסם בעיתון המקצועי Am J Clin Nut (ראו מראה מקום מספר 1) נבדקה השאלה אם לאיזופלבונים ממקור של סויה יש השפעה לצמצום התחלואה בסרטן הריאות. בעבר, מחקרים אפידמיולוגים לא הגיעו למסקנה אחידה. במסגרת מטא אנליזה זו נסקרו מחקרים שפורסמו ב-PubMed (אתר אינטרנט ובו חומר רפואי-מדעי) ובמקומות נוספים עד חודש פברואר 2011. נסקרו מחקרים שסוכמו וגם תוצאות ביניים של מחקרים מתעתדים. בסך-הכול סוכמו נתוניהם של 11 מחקרים. 8 שהסתיימו ו-3 שהם בתהליך.

יוגורט. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin
גבינת סויה מעובדת. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin

בסיכום, נמצא שלצריכת מוצרי סויה הייתה השפעה חיובית לצמצום התחלואה בסרטן ריאות – סיכון יחסי 0.77, נמוך יותר לעומת אלו שלא צרכו סויה ומוצריה. במסגרת הממצאים היו הבדלים קלים בתתי קבוצות. במחקרים היותר מוקפדים נמצא סיכון יחסי של 0.70. מתוך כלל הנתונים, הגנה רבה ביותר הייתה בקרב אלו שמעולם לא עישנו. בקבוצה זו נמצאו: סיכון יחסי 0.62, אצל נשים, סיכון יחסי 0.74 ואצל אנשים ממוצא אסיאני 0.86.
מסקנת הממצאים הייתה שצריכת מוצרי סויה קשורה לסיכון נמוך יותר לסרטן ריאות. דרושים מחקרים נוספים על-מנת לברר אילו מוצרי סויה יותר יעילים.

השפעת צריכת סויה על סוגי סרטן אחרים
מחקר נוסף שדן בנושא זה פורסם בעיתון המקצועי: Nutrition and Cancer, 199 (2). השפעת הקשר של תזונה על סרטן הוכחה כבר מזמן. במאמר שהופיע בעיתון המקצועי הנ”ל נבדק קשר בין צריכת סויה ומוצריה לבין תחלואה בסרטן שד, מעי-גס וערמונית. המחקרים שנסקרו במאמר זה נערכו ביפן ובסין.
פולי סויה – אדממה מכילים מספר חומרים נוגדי סרטן. אחד מהם הוא גניסטאין. לו יש פעולה אסטרוגנית חלשה ובמודלים עם בעלי-חיים נמצא שיש לו פעולה נוגדת אסטרוגן. הוא

נמצא גם מעכב של טירוזין קינאז, מגן מפני שינויים ב-DNA. בניסויי מעבדה, גניסטאין נמצא מדכא גדילה של מגוון רב של תאים סרטניים.
במאמר הנ”ל נכתב שמתוך 26 מחקרים שנעשו עם בעלי-חיים, 17 מהם הראו השפעה מגינה – אף אחד מהם לא הראה השפעה מזיקה. בניסויים אפידמיולוגיים נמצא, שצריכת מוצרי סויה לא מותססים, כמו טופו וחלב סויה, היו בעלי יכולת הגנה או ניטרלית. מוצרי סויה מותססים הראו פעילות מועילה רבה יותר כמגנים בפני סרטן. זה קרה הן עם סוגי סרטן קשורי הורמונים והן עם אחרים. לסיכום, תועלת נמצאה במקרים רבים, נזק לא היה בשום מקרה.

מקורות

1) Soy intake is associated with lower lung cancer risk: results from a meta-analysis of epidemiologic studies
Am J Clin Nutr 2011 94: 6 1575-1583; First published online November 9, 2011. doi:10.3945/ajcn.111.020966
2) Soy intake and risk of breast cancer in Asians and Asian
Americans1,2
Anna H Wu, Regina G Ziegler, Abraham MY Nomura, Dee W West , Laurence N Kolonel, Pamela L Horn-Ross,
Robert N Hoover, and Malcolm C Pike 1437s

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466