פיתוח ישראלי להאטת ALS

פיתוח באוניברסיטת בן-גוריון: אפשרות להאריך את חיי התא ובכך להאט את התפתחות מחלת ה-ALS מחלת ה-ALS, הידועה גם כ-"לו גריג" או כמחלת העצבים המוטוריים (Amyotrophic Lateral Sclerosis), היא מחלה ניוונית הפוגעת בתאי מערכת העצבים הקשורים לתנועה. רוב החולים מתים כשלוש שנים מזמן האבחון.  צוות חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב, מצאה חומרים חדשים המאפשרים הארכת חיי ... להמשך קריאה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

דם טבורי - גנטיקה
טלומר. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. איור: Thomas Splettstoesser

פיתוח באוניברסיטת בן-גוריון: אפשרות להאריך את חיי התא ובכך להאט את התפתחות מחלת ה-ALS

מחלת ה-ALS, הידועה גם כ-"לו גריג" או כמחלת העצבים המוטוריים (Amyotrophic Lateral Sclerosis), היא מחלה ניוונית הפוגעת בתאי מערכת העצבים הקשורים לתנועה. רוב החולים מתים כשלוש שנים מזמן האבחון. 

צוות חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב, מצאה חומרים חדשים המאפשרים הארכת חיי התא ובכך מאיטים את התפתחות מחלת ניוון תאי מערכת העצבים, ALS. המחקר מומן על ידי עמותת ישראלס, שדב לאוטמן, מייסד חברת דלתא, פילנטרופו ויזם בתחום החינוך וחתן פרס ישראל, נמנה על תורמיה הבולטים .לאוטמן, כאמור, נפטר לאחרונה כתוצאה מהמחלה והיום מתקיימת האזכרה במלאות שלושים יום למותו.

פרופסור אסתר פריאל בשיתוף עם ד"ר אביב גזית ופרופ' שמעון סלוין – ראש המכון לתרפיה גנית בתל אביב, יצרו חומרים כימיים חדשים המסוגלים להגביר את החלבון טלומראז, אשר מאפשר הארכת חיי התא, בצורה מבוקרת וזמנית בכל אברי העכברים, כולל המוח ובהמשך גם בתאים של בני אדם.

ככלל, חלבון זה אינו פעיל במרבית התאים בגופינו וכתוצאה מכך התאים נכנסים למצב של הזדקנות ומתים. מחקרים הראו שבתהליך של הנדסה גנטית בעכברים, ניתן להאריך את חיי התאים בכ-35% ולחזקם בפני זיהומים וכשלים של מערכות בגוף כולל שרירים.

אחד מהדברים החשובים במחקרם של פרופ' פריאל ושותפיה היא האפשרות לבקר על הטלומראז, שכן ביטויים גבוהים מידיי של החלבון עלולים להוביל לסרטן. במחקרם על עכברי ALS הם מראים כי הגברת הביטוי של טלומראז במוח ובחוט השדרה גורם להאטת המחלה ולהגברת תוחלת החיים של אותם עכברים. המחקר נתמך בראשיתו על ידי העמותה הישראלית ISrALS, והתפרסם במספר עיתונים מדעיים מהשורה ראשונה, בין היתר בתחילת 2013, ב-Embo Molecular Medicine.

לדברי פרופסור פריאל אשר  עומדת בראש בית הספר למדעי המעבדה הרפואית באוניברסיטת בן-גוריון. "מדובר בפריצת דרך מדעית, מאחר שלחומרים אלה יש פוטנציאל רב לא רק בהתמודדות במחלות ניוון של מערכת העצבים, אלא גם במחלות אחרות הקשורות לזקנה". 

חברת ב.ג.נגב טכנולוגיות, חברת המסחור של אוניברסיטת בן-גוריון, חתמה על הסכם פיתוח ורישיון עם קרן השקעות אמריקאית פרטית, אשר תשקיעה מעל מיליון דולר בשנתיים הקרובות בהרחבת המחקר.

דילוג לתוכן