ראשי » הריון ולידה, חדשות חמות, כתבות-מרכזיות-ראשי » צרבת בהריון

צרבת בהריון

הגורמים והתסמינים של צרבת במהלך הריון והדרכים בהן ניתן להמנע או לטפל בה

צרבת היא תחושה של צריבה או שריפה כואבת בוושט או מתחת לעצם החזה אשר מקורה בעלייה של חומצות קיבה בוושט. לעיתים קרובות, צרבת נגמרת כתוצאה מאכילה של מזון שומני או כמות גדולה של מזון, ולעיתים הצרבת מורגשת עקב פגם בסוגר הקיבה המאפשר עליית חומצות קיבה. גורמים נוספים לצרבת הם מחלות ומצבים רפואיים כמו מתח נפשי או בקע בסרעפת. צרבת מתעוררת במהלך הריון ובמקרים של נשים הנכנסות להריון צרבת מהווה תסמין נלווה ושכיח מאד במהלך ההריון (מעל 50% מהנשים מדווחות על צרבת חריפה לקראת אמצע ההריון), בנוסף לתסמינים נלווים הקשורים למערכת העיכול כמו בחילות.

תסמינים של צרבת
הסימפטומים שבהם מתאפיינת הצרבת הם אלה והם עשויים להמשך ממספר דקות ועד שעות והם מתרחשים בעיקר לאחר אכילה:

• טעם בגרון או בבסיסו שמתאפיין בחמיצות, מליחות או חומציות
• הרגשת “שריפה” או צריבה בגרון, בוושט, בחזה או מאחורי עצם החזה
• הפרשת רוק מוגברת
• הרגשת בחילה או רצון להקיא
• צרידות
• ריח או טעם רע בפה או טעם של קיא
• תחושה של גוש בגרון, מחנק, קשיים בבליעת אוכל או הרגשה שהמזון נתקע בגרון
• כאבי גרון מתמשכים (גם ללא סימפטומים אחרים כמו התקררות)
• תחושת יובש בפה
• התקפי שיעול או החמרת תסמיני קוצר נשימה
• דופק מהיר
• שיהוקים או גרפסים

כיצד ניתן להימנע או לטפל בצרבת המופיעה במהלך ההריון?
צרבת עלולה לגרום לחוסר נוחות רב, וניתן להימנע ממנה, טרם הופעתה, במיוחד במהלך הריון, כשהאם ההרה סובלת על בסיס קבוע מצרבת, ולעיתים ניתן לטפל בצרבת גם אחרי שהיא הופיעה באופן הבא:

1. הימנעות מארוחות גדולות ומארוחות הסמוכות לשינה (שלוש שעות לפני השינה).
2. אכילה של מנות מזון קטנות ותכופות. אכילה מאוזנת והימנעות מצריכה של מזון נוסף לאחר תחושת שובע.
3. הימנעות ממזון כמו בצל, חרדל, קפה, שוקולד, פירות הדר, מוצרי חלב, מזון חריף או מטוגן ומשקאות מוגזים.
4. הימנעות ממאכלים ופעולות שאיתרת כגורמים או כמגבירים צרבת באופן ספציפי עבורך כלומר הקשבה לגוף וניסיון לקשר מזונות או משקאות שגורמים לך לצרבת ולהורידם מהתפריט.
5. הימנעות מצריכת אלכוהול ועישון. עישון ואלכוהול פוגעים בעובר ומסוכנים ויחד עם זאת הם גם מגבירים סיכון לצרבת.
6. שתיית תה כמו קמומיל או ג’ינג’ר (לא לפני שינה) או אכילת ג’ינג’ר, שתיית משקאות אלוורה או אכילת מספר שקדים או בננה עשויה להועיל וכך גם צריכה של התבלין כורכום.
7. שינה בשיפוע, רצוי על הצד השמאלי
8. לבישת בגדים נוחים שאינם מכבידים על הבטן
9. הימנעות מהתכופפות מהמותן והתכופפות מהברכיים באופן שלא מעלה מיצי עיכול.
10. לעיסת מסטיקים (לא מנטה או נענע)
11. הימנעות מתרופות שעלולות לגרום או להגביר צרבת.
12. צריכת תרופות המתאימות לנשים בהריון כנגד צרבת.
13. שמירה על משקל תקין והימנעות מעודף משקל יפחיתו באופן משמעותי את הסיכון לצרבת (מלבד העלייה הטבעית בשל ההריון) עישון מוגבר
14. פעילות גופנית שלא בסמוך לאכילה ולא בשעות הערב לפני שינה.

צרבת מלווה לעיתים בכאבים בחזה. גם במהלך התקף לב חווים כאבים בחזה. לכן במקרים של כאבים בחזה, יש לפנות ללא שיהוי לקבלת טיפול רפואי מיידי.

למי שסובלת מצרבת יותר מפעמיים בשבוע, למי שסובלת מצרפת חזקה, למי שהתרופות לא מסייעות לה לסילוק הצרבת או שהסימפטומים פוגעים בתפקודה כולל כאבים בבליעה, יש לפנות לייעוץ רפואי בהקדם על מנת לאבחן ולהימנע מנזק ברקמות הוושט.