ריסוס לצמחים מעוות התפתחות בע"ח

ממצאי מחקר מעלים כי אפילו ריסוס כנגד צמחים פוגע באופן דרמטי בבעלי חיים בגרימת שינויים הורמונליים והתפתחותיים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
השפעה התפתחותית משמעותית של ריסוס: ראשנים של צפרדעים. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום:-LiquidGhoul

ממצאי מחקר חדש מעלים כי חומרי הדברה המיועדים לצמחים משפיעים על התפתחות מעוותת הסתגלותית גם על בעלי חיים בעלי חוליות

בעשרים השנים האחרונות מצטבר גוף ידע מחקרי המצביע על השפעותיהם המזיקות של החומרים בהם משתמשים בני האדם בריסוס כנגד צמחים שוטים וכנגד פגיעת חרקים במזון. כיצד משפיעים חומרי הריסוס והכימיקלים המשמשים להדברת מזיקים וצמחים על מערכות היצורים החיים ? 

ממצאי מחקר חדש שפורסמו לאחרונה מעניקים תשובה חלקית ומדאיגה באשר להשפעות הישירות והעקיפות המזיקות של חומרים על גוף בעלי חיים, ממשפחת החולייתנים (בעלי חוליות ומערכת שלד בדומה לבני האדם), אפילו כשמדובר בחומרים כימיים המיועדים לפגיעה רק בצמחים ולא בריסוס כנגד חרקים מזיקים.

במחקרם בחנו החוקרים כיצד משפיע חומר הריסוס הנפוץ Roundup®המיועד לקטילת צמחים שוטים, על בעלי חיים חולייתנים- ראשנים של צפרדעים. החוקרים בחנו איך מתפתחים ראשנים במים רגילים, במים שבהם היו מצויים טורפים לפני כן ובמים עם חומרי הדברה.

הממצאים שהדהימו את החוקרים העלו כי חומרי הריסוס כנגד צמחים גרמו לשינויים הורמונאליים בגופם של הראשנים שהובילו לשינויים במבנה זנבם של הראשנים, כך שהוא היה ארוך יותר. זאת בדומה להשפעה שהייתה לחשיפה של הראשנים לסביבת מחיה בה חיו טורפים. החשיפה למים בהם היו טורפים גרמה גם היא להתפתחות זנב גדול יותר של הראשנים אך התפתחות זו היא טבעית הסתגלותית ומיועדת לסייע לראשן לשרוד טוב יותר הסביר החוקר הראשי הפרופסור לביולוגיה ריק רלייה.

פרופ' רלייה, מנהל המעבדה האקולוגית בבית הספר למדעים שבאוניברסיטת פיטסבורג בארצות הברית, ממובילי המחקר שפורסם בכתב העת בנושאי סביבה Ecological Applications מציין כי "אין זה מפליא שמים בהם שהו טורפים גרמו לשינויים בגודל הזנב של הראשניים כתגובה הסתגלותית טבעית" אולם הממצא בדבר השפעתו של חומר הדברה כנגד צמחים גרם לחוקרים לתדהמה "היינו המומים שחומר ההדברה הוביל לשינויים דומים לאלו שהיו לטורפים על התפתחות הראשניים. חומרי הדברת צמחים לא מיועדים לפגוע בבעלי חיים" ציין הפרופסור "אך ממצאי המחקר מלמדים אותנו שלחומרים הללו בכל זאת כן קיימת השפעה רחבת היקף המובילה לשינויים בבעלי חיים בין היתר באמצעות שינוי של אופן הפעילות ההורמונאלי בגופם". לדברי הפרופסור רלייה .

מינון זה של חומרים אלה המיועדים לפגוע בצמחים אינו נחשב קטלני ולא אמור להשפיע על בעלי חיים, אך ניכר כי השפעתו היא משמעותית והוא חודר לשרשרת המזון ומשפיעה באופן רחב היקף על הסביבה והתפתחות בעלי החיים והצמחים בה.

דילוג לתוכן