תוכניות סאטירה פוליטיקה ופסיכולוגיה

מחקר חדש: תוכניות סאטירה משפיעות על גיבוש עמדות פוליטיות


מה הקשר בין צפייה בתוכניות סאטירה כמו “מצב האומה” או “ארץ נהדרת” על גיבוש החלטה לגבי אופי ההצבעה בבחירות ? ממצאי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מצביעים על כך שלתוכניות “בידור פוליטי” למשל תוכניות סאטירה מסוג התוכנית “מצב האומה” או “ארץ נהדרת” ישנה חשיבות בגיבוש העמדה הפוליטית. החוקרים מצאו כי ” ככל שאנשים נטו יותר לצפות בטלוויזיה תוכניות מסוג “קומדיה פוליטית”, כך הם גיבשו את החלטתם לגבי המפלגה שבה יבחרו בבחירות קרוב יותר למועד הבחירות.”. החוקרים ציינו כי “העובדה ששני משתנים אלה קשורים מאשרת את החשיבות הפוטנציאלית של בידור פוליטי במערכות הבחירות בישראל”. 

המחקר נערך על ידי החוקרים מאוניברסיטת חיפה פרופסור גבי וימן , פרופסור יריב צפתי והדוקטור תמיר שפר מהאוניברסיטה העברית בירושלים. במחקר דיווחו המשתתפים על כמות הצפייה שלהם באתרי אינטרנט של מפלגות, שידורי חדשות במהלך 3 השבועות לפני הבחירות, מתי החליטו למי להצביע, שינוי החלטה שביצעו ועוד.

ממצאי המחקר ביחס לבחירות שנערכו בשנת 2009 מעלים כי צפייה בתוכניות בידור פוליטיות ששודרו בטלוויזיה באותה עת – התוכנית “ארץ נהדרת” ו”מצב האומה”, “מנבאת התלבטות והחלטה מאוחרת יותר לגבי הצבעה, שהיא קשורה מצידה להשפעות האפשריות של התקשורת.”

מניתוח הנתונים העלו החוקרים כי מעטים נחשפו לתעמולת המפלגות באתרי האינטרנט, מעט נחשפו לתעמולה בטלוויזיה וכי חשיפה לשידורי חדשות הייתה בינונית. מן הממצאים עלה כי דווקא מי שצפה בחדשות בתכיפות רבה יותר גיבש את עמדתו לגבי הבחירות מוקדם ממי שלא צפה בחדשות, מה שמדד את היותה החשיפה לתוכניות הסאטירה משתנה יחיד שקשור למועד ההחלטה למי להצביע (באופן מושהה בסמוך לבחירות).