מחקר: אבות בדיכאון לאחר הלידה

ממצאי המחקר מצביעים על היקף תופעת דיכאון לאחר הלידה בקרב גברים והקשר לדיכאון בנשים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיההורים ומשפחה
דיכאון. מקור: ויקיפדיה. ברישיון cc3-by-sa. צילום: Hendrike

מחקר חדש אודות שיעור הדיכאון בקרב גברים במהלך ולאחר ההריון

אם את סובלת מדיכאון לאחר הלידה- ייתכן שאת לא סובלת לבד- מחקר חדש מגלה ממצאים המחזקים את אבחון התופעה של דיכאון לאחר הלידה בקרב אבות.

מחקר המטא-אנליזה החדש פורסם בכתב העת JAMA על ידי חוקרים ממחלקת הילדים שבבית הספר לרפואה בוירג'יניה ארה"ב. מטרתו הייתה לבחון את שיעור השכיחות של דיכאון לפני הלידה ולאחר הלידה בקרב גברים, ואת הקשר לדיכאון של נשים. זאת בהתבסס על ניתוח נתונים אודות דיכאון של גברים בין הטרימסטר הראשון להריון ועד שנה שלאחר ההריון, ממחקרים שנערכו בין 1980 לשנת 2009, בקרב 28,004 נבדקים.

 

ממצאי המחקר העלו כי 10.4% מהגברים סבלו מדיכאון הקשור להריון וללידה. החוקרים מצאו עוד כי גברים סובלים מדיכאון לא רק לפני הלידה אלא במיוחד לאחריה ובשיעורים גבוהים- 25.6 % מהגברים סבלו מדיכאון שלאחר הלידה, נמצאו במהלך התקופה של 3-6 חודשים לאחר הלידה. עוד מצאו החוקרים כי קיים קשר בינוני ישיר בין הימצאות דיכאון בקרב נשים להימצאות דיכאון בקרב גברים.

החוקרים מסכמים את ממצאי המחקר במסקנה כי מחקרם מחזק את הממצאים בדבר קיומה ושכיחותה של  תופעה של דיכאון של גברים לאחר הלידה בשיעור של כ-10% מהגברים ושדיכאון זה מתרחש בשכיחות גבוהה יותר בקרב גברים 3-6 חודשים לאחר הלידה. הסיכוי לדיכאון בקרב גברים גדל, במידה ובת הזוג סובלת מדיכאון לאחר הלידה.

 

בדומה לדיכאון שלאחר ההריון בקרב נשים, אבחון התסמינים של גברים- אבות הסובלים מדיכאון שלאחר לידה נעשה על ידי מומחה בתחום אולם ניתן לזהות תסמינים של דיכאון, אם בלאחר הלידה מתאפיין הגבר במצב רוח הפכפך, חוסר רצון וחוסר עניין בפעילויות שונות, עייפות או קושי בהירדמות, עצבנות או חרדתיות, סטרס, חוסר שקט , דבר שעשוי להשפיע על היחסים הזוגיים.

במידה והאישה סובלת מדיכאון שלאחר הלידה, גובר הסיכוי שגם בן זוגה יסבול מדיכאון לאחר הלידה. השפעת מצב הרוח הדיכאוני של האם והאב על התפתחותו הנפשית של התינוק עלולה להיות שלילית במיוחד ונמצאה כקשורה לסיכון לבעיות פסיכיאטריות רבות יותר בקרב תינוקות להורים הסובלים מכך.

לפיכך, לסובלות ולסובלים מדיכאון, מומלץ לפנות לקבל ייעוץ וטיפול מתאים.

 

דילוג לתוכן