איך מחזירים את הבית לשגרה שאחרי החופש הגדול

מחשבים מסלול מחדש – רגע לפני והיום שאחרי

לא ייאמן שהחופש הגדול כבר לא ניראה כל כך גדול ומאיים. לא ייאמן שעברו כמעט חודשיים ואנחנו כבר בפתחה של עוד שנה חדשה. החופש הגדול מזמן הרבה התנסויות ואתגרים בין הורים וילדים בכלל ובפרט בהתייחס למסכים. אומרים ‘ילדים קטנים, צרות קטנות – ילדים גדולי, צרות גדולות’. אז כנראה שזה משפט נכון גם לגבי המסכים: הילדים הקטנים יותר צופים בטלוויזיה, יותר קל להיות נוכחים ולפקח על הצפייה שלהם ופחות נמצאים לבדם בבית. הילדים הגדולים כבר מכירים וחשופים לכל הטכנולוגיות ברשת, לכל הרשתות החברתיות, לכל המשחקים ולמידע הרב המצוי שם. הם נרשמים בעצמם לאתרים שונים, יוצרים חברויות חדשות, מתכתבים ומשחקים. הם נמצאים שעות רבות בבית ללא פיקוח ונוכחות הורית וקשה יותר להגביל את זמני המסכים שלהם, בעיקר בחופש הגדול.

חוזרים ללימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Robert Michael
חוזרים ללימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Robert Michael

אז החופש עומד להסתיים ועכשיו צריך לחזור לשגרה. לחלקנו זה נשמע מאיים ולאחרים מנחם. והשאלה הגדולה היא ‘איך מחזירים את הבית והמסכים לשגרה?’ וזה לא פשוט כמו שזה נשמע. אז הנה חמש עצות שיוכלו לעזור לכם לעבור את המעבר בשלום ולחזור לשגרה:

1. לחופש יש גבולות משלו (או שלא) – אין ספק שהחופש הוא חיה אחרת ואינו דומה לשגרה. הרבה הורים משחררים, מתעלמים ולא מפקחים על הנעשה בזמן החופש. זה בסדר להחליט מראש שבחופש משחררים את הרסן, אבל כל עוד זה ברור שמדובר בחלון הזדמנויות מוגדר ותחום בזמן. לכן חשוב להתחיל ולטפטף לילדים שהחופש נגמר. כדאי לעשות פעולות שונות המכוונות לחזרה ללימודים כמו קניית ציוד, סידור הספרים וכד’.

2. מחשבים מסלול מחדש – כל מעבר מצריך היערכות מחדש. כל שינוי מתחיל בצעד אחד קטן…הגיע הזמן לדבר על החזרה לשגרה. לא צריך לחפור או לחזור על אותם מסרים כמה פעמים, אבל חשוב לעשות שיחה משותפת ומסודרת לקראת הלימודים. יש לקבוע מחדש את הגבולות (מתי הולכים לישון? כמה שעות מסך מותר? מה הלוז לאחר החזרה מביתה ספר ועוד). יש לצמצם את זמני המסכים לטובת פעילויות של לימודים, חוגים, חברים ועוד. חשוב שההורים יקשיבו לרצונות הילדים ויגיעו לעמק השווה, כדי שהתוכנית תתאים לכולם ותהיה אפשרית ומעשית.

3. לימודים בראש – אחד הקשיים שלנו בחיים הוא להבחין בין עיקר וטפל ולעשות תעדוף, אבל יש דברים שברורים מאליהם כמו לימודים. בכל שנות הילדות יש לילדים משימה אחת חשובה והיא ללמוד כדי לקבל כלים להצלחה בחיים. לכן חשוב מאוד להדגיש את סדרי העדיפויות כשמדובר במסכים כי אצל הילדים ההעדפה היא כמובן הפוכה. ברירת המחדל שלהם היא המסכים. כדאי לקבוע מראש סדר יום מסודר לאחר החזרה מבית הספר כשהלימודים עומדים מעל המסכים. לאחר סיום המטלות הלימודיות, הם יכולים להתפנות לזמן מסכים, חברים ועוד.

4. טקסים קבועים – מתוך התובנה הקודמת והסתכלות על המסכים כברירת מחדל מועדפת, כדאי לבנות פעילויות קבועות בסדר היום כדי לצמצם את זמני המסכים. כדאי לחשוב עם הילדים על חוגים מועדפים (לא יותר מדי…), על הרשמה והליכה לספרייה העירונית וכן על טקסים קבועים בבית. למשל כדאי לקבוע מראש מתי זמן ההתארגנות לפני השינה וזמן השינה. גם עם הילדים הגדולים כדאי לקבוע מראש זמנים ולשמור על מסגרת קבועה כי כולנו מחפשים ואוהבים שגרה.

5. שעה ללא מסכים – עד עכשיו דיברנו על שילוב המסכים בחיים השגרתיים ועכשיו הגיע הזמן לזמן ללא מסכים. כדאי לקבוע זמן משותף לכל המשפחה שבו אנחנו ללא מסכים (כן, כן. גם ההורים). זה יכול להיות זמן ההתארגנות בשעות הערב (ארוחת ערב, מקלחות, סיפור ועוד) או בכל זמן אחר שנוח לכולם. זו יכולה להיות הזדמנות לפעילות משפחתית או שיחה בסוף היום (כדאי לשאול גם על המסכים, אבל זה נושא לטור נפרד…).

בסופו של יום, המסכים הם חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו והם נותנים מענה לצרכים רבים, אבל חשוב מאוד לדעת לשלב אותם בחיים ולשלוט בהם ולא ההיפך. במצבים של שינוי כמו מעבר מחופש לשגרה, חשוב מאוד לרענן את הכללים, לחשוב ולחשב מחדש מה סדרי העדיפויות במשפחה לגבי המסכים, תוך התאמה לצרכי הבית, לגילאי הילדים ולהתנהלות הרצויה מנקודת המבט של ההורים. שתהיה לכולנו חזרה נעימה לשגרה וללימודים!!!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז “רגעים” ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.