אימון משקל מדורג לטיפול בפרקינסון

אימון התנגדות מדורגת - אימון משקל שיפר תסמינים מוטוריים של חולי הפרקינסון, בהשוואה לחולים אחרים שהתעמלו באמצעות אימוני חיזוק, מתיחות ושיווי משקל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

גיל הזהבכושר וספורט
מכשיר אימון גופני. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC-By. מאת: Vitabc

מחקר חדש : אימון משקל של התנגדות הדרגתית מפחית תסמיני מחלת פרקינסון בניגוד לאימונים מסוגים אחרים

התרופה למחלת הפרקינסון טרם נמצאה אולם ממצאי מחקר חדש מעלים כי לאורך טווח ארוך אימון גופני מסוג מסוים משפר את התפקוד ברמה הסימפטומטית (לא מרפא את המחלה) של החולים, בהשוואה לאימונים אחרים שלא משפיעים על מצב חולי פרקינסון. החוקרים מצאו כי שנתיים של אימון התנגדות מדורגת progressive resistance exercise- אימון משקל weight training שיפר את התסמינים המוטוריים של חולים במחלת פרקינסון, בהשוואה לחולים אחרים שהתעמלו באמצעות אימוני חיזוק, מתיחות ותרגילי שיווי משקל.

אימון התנגדות הדרגתית- המוכר כאימון משקל הוא אימון שבו נדרש המתאמן לבצע תרגילים המפתחים את השרירים באופן מדורג באופן שמידי אימון הולך ועולה העומס על השרירים ואינו נשאר קבוע, מה שמחייב את הגוף להתמודד מחדש בכל פעם עם אתגר משקלי חדש. כך למשל כמות תרגילים שמוגברת מידי אימון, משקל של משקולות מורמות שהולך ועולה מידי אימון, הפחתה של ההפסקות בין הסטים של האימונים, הארכת משך הזמן של המתח השרירי בכל תרגיל.

במחקר השתתפו 48 חולי פרקינסון ששויכו לשתי קבוצות – האחת שהתעמלה באימון משקל מדורג והקבוצה השניה שהנבדקים בה ביצעו חיזוק שרירי, מתיחות, גמישות ותרגילי שיווי משקל. כל קבוצה התעמלה במשך שעה אחת פעמיים בכל שבועיים במשך שנתיים. החוקרים בחנו את הסימפטומים של מחלת הפרקינסון אצל החולים שהשתתפו בניסוי כולל רעידות באמצעות סולם UPDRS לאחר שישה חודשים, שנה, שנה וחצי ולאחר שנתיים מתחילת המחקר והאימונים. הנבדקים לא קיבלו תרופות באותה עת.

ממצאי המחקר שהתפרסמו בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה Neurology יוצגו בועידה השנתית של האקדמיה בניו אורלינס בשלהי חודש אפריל הקרוב.
מן הממצאים עלה כי חומרת הסימפטומים של מחלת הפרקינסון בקרב הנבדקים שערכו אימוני משקל של התנגדות הדרגתית ירדו כך שהללו שיפרו את תפקודיהם המוטוריים ב7.3 נקודות לאחר שנתיים של אימונים בהשוואה לקבוצה השניה של המתעמלים במתיחות, חיזוק שרירי וגמישות ששיפרו בתחילה את תפקודיהם אולם לאחר שנתיים ירדו חזרה לתפקוד כפי שהיה בתחילת המחקר- כלומר לא שיפרו את התפקוד.

החוקרים מדגישים כי ממצאים אלה מצביעים על ההשפעה ארוכת הטווח שעשויה להיות לאימון משקל של התנגדות הדרגתית על הפחתת תסמיני מחלת הפרקינסון והם חשובים ויישומיים מבחינה טיפולית לחולים.

דילוג לתוכן