בוטוקס לטיפול בבריחת שתן

הFDA אישר שימוש בזריקת בוטוקס כנגד בריחת שתן בהתבסס על ממצאי שני מחקרים קליניים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות האישה
זריקה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Psychonaught

מינהל התרופות והמזון האמריקאי FDA מאשר שימוש בזריקת בוטוקס גם לטיפול בבריחת שתן

מנהל התרופות והמזון האמריקאי הFDA אישר שימוש בזריקת בוטוקס לטיפול בבריחת שתן מהשלפוחית- אי שליטה ודליפת שתן על בסיס שני מחקרים קליניים חדשים בהם השתתפו 691 מטופלים אשר מוכיחים כי זריקה של הרעלן יעילה לטיפול באי שליטה במתן שתן.

הרעלן בוטולינום מסוג A – המכונה בוטוקס, משמש לטיפול זמני בהעלמת קמטים בעור הפנים בטיפולי אנטי-אייגי'נג, לטיפול בכאבי ראש- מיגרנות, לטיפול בהזעת יתר בבית השחי, לטיפול בבעיות עיניים, בבעיות נוירו-אורטופדיות של התכווצויות שרירים בכתפיים ובצוואר וקשיון שרירים. כעת אישר מינהל התרופות את השימוש בזריקה גם לצורך טיפול בבריחת שתן בקרב חולים הסובלים מפעילות יתר בשלפוחית השתן בין היתר בגלל בעיות נוירולוגיות כגון פציעה בעמוד השדרה או טרשת נפוצה.

התכווצויות בלתי רצוניות בשלפוחית השתן בקרב חולים עם בעיות עצביות כגון טרשת נפוצה או בעיות בעמוד השדרה, עשויות להוביל לחוסר יכולת לאגור שתן בשלפוחית. כיום התרופות למצב זה מיועדות להרגיע את השלפוחית או שנעשה שימוש בקטטר לצורך ריקון קבוע של שלפוחית השתן.

טיפול זה של זריקת בוטוקס המוחדרת בהרדמה באמצעות ציסטוסקופיה לתוך שלפוחית השתן גורם להרגעת הכיווצים בשלפוחית השתן, עלייה ביכולת האגירה של השלפוחית וירידה במקרי בריחת השתן, והשפעתו החיובית נמשכת עד משך של 10 חודשים.

כאמור, ההמלצה התבססה על ממצאים משני מחקרים קליניים שנערכו על קרוב ל700 חולים שסבלו מבעיות במתן שתן – דליפת שתן או בריחת שתן שנבעו מבעיות בעמוד השדרה או בשל טרשת  נפוצה. שני המחקרים העלו כי זריקת בוטוקס הפחיתה באופן משמעותי את מספר המקרים של אי שליטה במתן שתן, בהשוואה לנבדקי קבוצת הביקורת שקיבלו תרופת דמה.

מהודעת מינהל התרופות והמזון הFDA עולה כי תופעת הלוואי הנפוצה ביותר לשימוש בזריקת הבוטוקס הייתה זיהום בדרכי השתן ופגיעה בפעולת ההשתנה- מתן שתן, פגיעה שניתנת לטיפול באמצעות שימוש בקטטר לריקון השלפוחית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן