דיכאון וחרדה מנבאים עליה בכאב

מחקר חדש: דיכאון וחרדה מנבאים עליה עתידית ברמות הכאב, אך לא להפך

המחקר אף מצביע על כך שדיכאון וחרדה מנבאים עליה עתידית ברמות נכות וקשיים תפקודיים, ממצא המבסס את מרכזיות המצוקה הרגשית בתופעת הכאב הכרוני

מחקר חדש שבוצע על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב (ד”ר שירה לרמן ופרופ’ גולן שחר), המרכז הרפואי סורוקה (ד”ר צביה רודיך וד”ר הדר שלו) והמרכז הרפואי איכילוב/סוריאסקי (ד”ר סילביו בריל) מעיד על מרכזיות תהליכים פסיכוסומטיים בכאב כרוני. המחקר מופיע בגרסה האלקטרונית, טרם פרסום בדפוס, של כתב העת הרפואי היוקרתי .PSYCHOSOMATIC MEDICINE.

המחקר נערך כחלק מעבודת הדוקטורט והפוסט-דוקטורט של ד”ר שירה לרמן, בהנחייתו של פרופ’ גולן שחר ומומן באמצעות מענק מהקרן הלאומית למדע שניתן לפרופ’ שחר.

כאב כרוני הוא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר עימם מתמודדת הרפואה המודרנית. תחת מצבי כאב נכללות אבחנות רבות (למשל, כאב גב כרוני, כאב אזורי מורכב-מפושט, כאבים ראומטיים, דאבת שרירים [פיברומיאלגיה], כאב סכרתי-נוירופתי, ועוד). על אבחנות אלה ידוע מעט, והן קשות לאבחון ולטיפול. העומס והסבל הכרוכים בכאב כרוני הם אדירים, ומשפיעים על יחידים, משפחות ועל החברה כולה. חולי כאב כרוני רבים סובלים גם מדיכאון וחרדה, אם כי כוון הקשר (“מי משפיע על מי”) בין כאב, מצד אחד, ודיכאון/חרדה, מצד שני, עדיין אינו ברור. ממצאים מחקריים נוספים הצביעו על קשר בין רגשות שליליים ועייפות לכאב כרוני.

דיכאון וחרדה מנבאים עליה בכאב

על מנת להבהיר סוגיה זו, עקב צוות החוקרים אחרי קבוצה גדולה של חולי כאב כרוני, שטופלו במרכז הרפואי ‘סורוקה’ ואיכילוב למשך שנתיים. הם מדדו רמות כאב, דיכאון/חרדה, ונכות הקשורה לכאב במשך ארבע פעמים, והשתמשו בשיטות סטטיסטיות/מתמטיות מתקדמות בכדי להשוות שתי השערות: א. שכאב גורם לדיכאון/חרדה (השערת הדחק הכרוך בכאב) ב. שדיכאון/חרדה גורמים לכאב (ההשערה הפסיכוסומטית). תוצאות ניתוחיהם היו ברורות: דיכאון/חרדה ניבאו עליה עתידית ברמות הכאב, אך לא להפך. דיכאון/חרדה גם ניבאו עליה עתידית ברמות נכות וקשיים תפקודיים, ממצא המבסס את מרכזיות המצוקה הרגשית בתופעת הכאב הכרוני.

לדברי ד”ר לרמן ופרופ’ שחר, המאפיינים המתודולוגיים של מחקר זה חזקים במיוחד, ולכן הם משכנעים בדבר הצורך לבצע אבחון מוקדם והתערבויות מונעות בדיכאון וחרדה בקרב חולי כאב כרוני. “אבל צריך להזהיר” מדגישים השניים “שדיכאון וחרדה אינם רק ‘בראש שלנו’. הן עצמן תופעות פסיכוסומטיות אמיתיות. המחקר שלנו מצטרף למחקרים אחרים, ומצביע על אחידות הגוף והנפש בתופעת הכאב ובמצבים אחרים של סבל גופני”.