האם מוסיקה מסוכנת ?

האם סגנונות האזנה למוסיקה בזמן הנהיגה יכולה להיות מסוכנת וקטלנית?

בספרו החדש, פרופ’ וורן ברודסקי, מנהל היחידה לפסיכולוגיה מוזיקלית בפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, טוען כי “נהגים מתחילים ומנוסים כאחד צריכים להיות מודעים יותר לשאלה כיצד המוסיקה משפיעה על התנהגותם בזמן נהיגה ועל שליטתם ברכב”.

מחקרים רבים התמקדו בהסחות-הדעת במהלך הנהיגה, הנגרמות משימוש בטלפון נייד, בין אם לצורכי שליחת מסרונים או דיבור ועד נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אך הפרסום החדש של פרופ’ ברודסקי, “נהיגה עם מוזיקה: השפעות קוגניטיביות-התנהגותיות” (הוצאת אשגייט), עוסק בהיבט ייחודי של תרומת המוסיקה לעבירות התנועה ולטעויות האנוש.

“המכונית היא המקום היחיד בעולם שבו אתה עלול למות רק בגלל שהאזנת לסוג הלא נכון של מוסיקה”, טוען פרופ’ ברודסקי ומוסיף כי לבחירת המוזיקה יכולה להיות השפעה מהותית על הנהיגה, ובנסיבות מסוימות היא יכולה להוביל לתוצאות רציניות ואף קטלניות. למעשה, המנהל הלאומי לבטיחות בכבישים מהירים (NHTSA) מעריך שחוסר תשומת לב של נהגים, כולל הסחות דעת בגלל מוסיקה, מהווה גורם משפיע ב-30-25 אחוזים מתוך 1.2 מיליון תאונות הדרכים שמתרחשות בארצות הברית בכל שנה. סטטיסטיקות דומות של ה-NHTSA משנת 2009 מצביעות על כך שיותר מ-5,400 אנשים נהרגו, ו-515,000 נפצעו, בתאונות דרכים שנבעו מהסחת דעת במהלך הנהיגה.

הספר “נהיגה עם מוזיקה” מציג את המחקר המקיף הראשון בנושא ומכיל ניתוח ביקורתי ותובנות חדשות על המחקרים העדכניים ביותר. להלן מספר נושאים מרכזיים הנדונים בספר: השפעות רעות של האזנה למוסיקה במכונית, מחקר על השירים הבטוחים ביותר והמסוכנים ביותר לנהיגה, סוגים של מאזינים למוסיקה במכונית. תחושתיים, תפיסתיים או דמיוניים?, “קר-יוקי” (קריוקי במכונית) – תופעה מתפתחת ורשימה מלאה של שירי מכוניות.

“לא ניתן להפריך את הטענה שהאזנה למוסיקה במכונית משפיעה על אופן הנהיגה”, מסביר ברודסקי ומוסיף “אבל, השאלה אם מדובר בבטהובן, בבייסי או בביבר, אינה רלוונטית. באופן אידיאלי, נהגים צריכים לבחור מנגינות שלא יעוררו מחשבות, זיכרונות ורגשות שמסיחים את הדעת, או יובילו לתיפוף עם הידיים בקצב המוזיקה בזמן הנהיגה”.