הליכה מפחיתה סיכון לשבץ מוחי בנשים

פעילות גופנית ידועה כמסייעת בשיפור הבריאות הפיזית והנפשית. מהי השפעתה של הליכה תכופה על הפחתת הסיכון ללקות בשבץ מוחי ? האם פעילות גופנית כמו הליכה משפיעה באופן דומה על גברים ועל נשים בהקשר של הסיכון ללקות בשבץ ? ממצאי מחקר חדש ורחב היקף אשר נערך בספרד משיב על סוגיה זו. בכך הוא שופך אור על הקשר בין הליכה לבין תחלואה קרדיו וסקולרית- מחלות לב וסיכון לשבץ מוחי בגברים ונשים.

שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Hellerhoff
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Hellerhoff

במחקר שכלל מעל 13,000 גברים ומעל 19,000 נשים בגילאים 29 עד 69. המחקר החל בין השנים 1992 ל1996 והמשיך עד 2006. במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיצד משפיעה פעילות גופנית בשעות הפנאי על בריאותם של הנבדקים, לרבות תפקוד לב ומחלות קרדיו וסקולריות וכן השפעה על בריאות המוח והסיכון ללקות בשבץ מוחי.

מחקר חדש: 3.5 שעות הליכה בשבוע מפחיתות במעל 40% את הסיכון לשבץ מוחי בנשים

ניתוח הממצאים העלה שבמהלך תקופה זו של 12.3 שנות מעקב, ארעו 210 מקרי התקפות שבץ מוחי אסכמי וכן 442 מקרים של שבץ מוחי מהם 80 אחוזים של שבץ אסכמי, 10 אחוזים שבץ מדמם – שבץ המורגי, 7% מהמקרים שבץ מדימום תת ארכנואידי ו3 אחוזים מהמקרים שבץ מסיבות שונות ולא מוגדרות.

ניתוח הממצאים העלה כי פעילות גופנית לא הפחיתה בקרב גברים את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. ואולם בקרב נשים נמצא כי פעילות גופנית של הליכה בת שלוש וחצי שעות או יותר (ללא ספסיפיקציה להליכה עם מדרסים. ללא ספסיפיקציה לגבי הליכה מהירה או מתונה) שיפרה את התפקוד הקרדיו-וסקולרי כנגד מחלות לב והפחיתה באופן מובהק ומשמעותי את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. נשים שהלכו שלוש וחצי שעות או יותר במהלך שבוע בממוצע, נהנו מהפחתה משמעותית של הסיכון ללקות בשבץ מוחי במעל 40%, בהשוואה לנשים שלא ביצעו פעילות כזו.

ממצאי המחקר, שנערך על ידי חוקרים מספרד, ראו אור בכתב העת בתחום שבץ Stroke Journal.