הקשר בין אוכל ומסכי המחשב והסלולרי

הקשר בין אוכל ומסכי המחשב והסלולרי

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
טלוויזיה. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

חייך, אכלת אותה! הקשר בין אוכל ומסכים
כולנו מסכימים שהמסכים ממלאים צרכים רבים בחיינו כפרטים וכמשפחה, אבל אין ספק שהם עדיין לא נותנים מענה לצורך שלנו לאכול. ובכל זאת, כיצד קשורה צריכת המסכים לאוכל ולגוף? רבים מכירים את התופעה שבה ילדיהם בוהים במסך (בעיקר במסך הטלוויזיה) בחוסר מעש ומבלי משים זוללים חטיף או אוכלים ארוחת צהריים. ילדים רבים מגיעים הביתה בשעות הצהריים ונמצאים לבדם בבית ולכן הם נוטים לפתוח טלוויזיה ולאכול מולה. באותו עניין, מחקרים רבים מצביעים על העובדה שצריכת מסכים באה על חשבון פעילויות רבות ובהן גם ספורט, חוגים והשתתפות בפעילויות חברתיות שונות המוציאות אנרגיה ובריאות לגוף ולנפש. התוצאה היא אכילה בלתי מאוזנת ולא בריאה של אוכל ללא קישור לצורך לאכול וללא בקרה מבחינת כמויות ואיכות המזון עצמו. בנוסף, האכילה הופכת לפעילות יחידנית ולא מאפשרת שיחה, החלפת רגשות ומידע וכן זמן איכות משפחתי.

אבל הפעם אני דווקא רוצה לדבר על תכנים שעוסקים באוכל ובאכילה בחלק מהתכנים הנצפים בטלוויזיה ובאינטרנט. יש היום אינפלציה של שפים ותוכניות בישול המעלים את האוכל כנושא מרכזי לשיחה, להכנה ולאכילה. סלבריטאים רבים משתתפים בתוכניות אוכל ובתוכניות בוקר ומדברים על הרגלי האכילה שלהם מבלי לחשוב על היותם מודלים לצעירים. זאת ועוד, לרוב יש הוקעה של אכילה מוגזמת בכמויות וכמובן התוצאה של השמנה כתופעה שלילית למרות שלא ממש דנים בה (לראיה הקמפיין שירד בנושא השמנה שהוצג בהקצנה ובאופן מחליא לצד הפרסומות של אסתי גינצבורג השוברות את התפיסה המקובלת ומציגות אישה האוכלת באופן גס ולא מנומס…).

מצידו השני של המתרס, צעירים רבים חשופים לדיון המתמשך באוכל ואף צופים בתכנים אלה בעצמם, אך בהרבה מהמקרים הם עלולים להיות מושפעים מהתכנים לכיוונים פחות חיוביים. העיסוק המרובה באוכל עלול להגביר את האכילה (ושוב בעיקר האכילה ביחידות) בחדר למול המסך. נערות רבות משתכנעות שאפשר לחיות על חסה ומנסות ליישם זאת בעצמן, ללא אכילה מאוזנת ובריאה. מצד שני, יש לא מעט עיסוק בחשיבות התזונה הנכונה ובהקניית הרגלי צריכה ואכילה מאוזנים לצד פעילות ספורטיבית בכדי לשמור על גופנו. לאחרונה החלו קולות הקוראים לצמחונות ולטבעונות ולעיתים הם מגובים בדמויות מוכרות המייצגות אותם בפני הצופים כמו למשל טל מהאח הגדול. שיח זה מאפשר לצעירים להיות יותר מודעים לאפשרויות העומדות בפניהם וליכולת הבחירה בסוג האוכל המתאים לסדר יומם ולתפיסתם.
בסיטואציה הנוכחית עלינו כהורים להתייחס לנושא האוכל ולכוון את ילדינו להיות מודעים למה וכמה הם אוכלים (במיוחד למול הטלוויזיה), להפחית ממזונות לא בריאים ומשמינים ומאכילה לבדם. יש לקשור את האוכל עם ארוחה משפחתית המשלבת שיחה, עדכון, שיתוף וחוויה משותפת ולא לבד. בנוסף, יש לשוחח עם הילדים על הייצוג של אוכל על המרקע לצד ייצוג של דוגמניות רזות באופן תדיר בתכנים ובפרסומות. יש להסביר למתבגרים על הפער בין המציאות לבין ייצוג המציאות המשתקף על המרקע ומציב סטנדרטים לא ריאליים עבור הצופים והצופות בבית. בנוסף, כדאי לעודד את הילדים לעשות פעילות גופנית כלשהי במהלך השבוע ולהמנע מישיבה ממושכת מול הטלוויזיה או המחשב לאורך זמן. כך נוכל להציע לילדינו לשלב פעילויות שונות בחיי היומיום ולבנות לעצמם הרגלי צריכה ותזונה נכונים ומתאימים לגילם ולפעילויותיהם השוטפות סביב המסכים ובלעדיהם. בתאבון!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.

דילוג לתוכן