הרצפטין משופרת לטיפול בסרטן השד

ממצאי מחקר חדש מגלים כי הרצפטין בגרסה משופרת מסייעת לטיפול בסרן השד גם לחולות שלא הגיבו להרצפטין

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שימוש ניסויני בתרופה חדשה המבוססת על התרופה הביולוגית הרצפטין לטיפול בחולות סרטן השד, הינה בעלת יעילות רבה, והיא עשויה לסייע גם לנשים שמצבן לא הוטב בעקבות הטיפול בתרופת הרצפטין הרגילה (לא הגרסה המשופרת). התרופה החדשה T-DM1 מורכבת ממולקולה של תרופה כימותרפית יחד עם תרופת הרצפטין ביולוגית. התרופה מידמה ל”פצצה חכמה” ומעבירה ביעילות מולקולות כימיות שמבוססות על תרופה כימותרפית, בשילוב טיפול ביולוגי של תרופת ההרצפטין. 

סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

התרופה הרצפטין Trastuzumab טראסטוזומאב היא תרופה ביולוגית ממשפחת תרופות הנוגדנים החד שבטיים לטיפול בנשים חולות סרטן השד המתאפיין בעודף חלבון 2-HER באמצעות פגיעה במגנון חלוקת תאי הסרטן והפעלת תאי המערכת החיסונית. בין תופעות הלוואי של התרופה : כאבים מקומיים, תגובה אלרגית או תסמיני חום וצמרמורות כמו אלה המופיעים במחלת השפעת, שלשולים ושינויים בפעילות הלב מקרים חריגים.

על פי ממצאי המחקר, התרופה מצליחה לעצור ביעילות סרטן שד אגרסיבי מסוג חיובי -2 HER . לפי הממצאים הטיפול בתרופה זו מסוגל לעכב התפתחות גידולים סרטניים למשך קרוב ל-10 חודשים בהשוואה לכ6.5 חודשים של עיכוב שנצפו בקרב הנשים שהשתמשו בתרופות כימותרפיות רגילות. ממצאי המחקר נערכו בקרב 1000 נשים.
על פי החוקרים כ-65% מהמשתתפות בקבוצת הניסוי שקיבלה את התרופה המשולבת נותרו בחיים לאחר שנתיים, בהשוואה ל-47% מהנשים שקיבלו טיפול רגיל.

ממצאי המחקר הוצגו בכינוס השנתי ASC 2012 של איגוד הרופאים האונקולוגים האמריקאים בשיקגו, ארצות הברית. המחקר נערך על ידי חוקרים אמריקאים מהמרכז לחקר הסרטן על שם סלואן קטרינג בניו-יורק, חוקרים מאוניברסיטת קולרדו, חוקרים ממכוני מחקר הסרטן בסן פרנסיסקו, ובבוסטון ואף חוקרים מבאזל בשוויץ.