השתלת שבב אלקטרוני ריפאה שני עיוורים

שני עיוורים חזרו לראות לאחר ניתוח להשתלת שבב בעיניהם, שהתקיים בהצלחה באנגליה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבוררפואת עיניים
מבנה העין האנושי. מקור: ויקיפדיה. איור באדיבות NIH National Eye Institute

הצלחה בניתוחי השתלת שבב בעיניהם של שני גברים עיוורים הובילה להשבת מאור עיניהם

בשורה לסובלים ממחלת עיניים של הסובלים מניוון הרשתית (רטינה) רטיניטיס פיגמנטוזה Retinitis pigmentosa : ניתוח חדשני שהתבצע בבית החולים אוקספורד באנגליה ובבית החולים Kings College בלונדון הצליח להשיב לשני גברים בריטים עיוורים את מאור עיניהם בעזרת השתלת שבב אלקטרוני בעיניהם. 
המטופלים- כריס ג'יימס ורובין מילר, שהיו עד לניתוח עיוורים, החלו להבחין באורות מאז הניתוח שהתקיים בחודש מרץ, וכעת מדווחים כי הם מתחילים לחוות חזרה של ראייה של אובייקטים. המטופל כריס ג'יימס למשל מדווח כבר על הצלחתו לזהות צלחת על השולחן וצורות בסיסיות נוספות.
במהלך הניתוח שבוצע בהצלחה הוחדר לעיניהם של שני בריטים שבב ייחודי המכיל כ-1500 קולטני פיקסלים רגישים לאור השמש. במהלך הניתוח הוחדר השבב אל מאחורי הרטינה (רשתית) וממנו הועבר חוט דקיק המוליך את האותות ליחידת הבקרה ליד האוזן, המסייעת להעברת הגירוי הנקלט (באמצעות מנגנון הקלט שהושתל בעין שקולט אור) לעיבוד המוח בנתיבי העצביים.

ניתוח זה אינו הראשון מסוגו. שבב מתוצרת אותה חברה גרמנית המייצרת שבביים לעיניים לטיפול במחלה הושתל כבר באופן נסיוני לפני כשנתיים בעיניו של אדם מפינלנד, באופן שהביא לשיפור ראייתו ויכולת ההבחנה שלו בפרטים עד כדי הצלחה שלו בזיהוי אותיות ותווים קטנים. יחד עם זאת הניתוח כיום מבוצע באופן בטוח ויעיל יותר והוא כולל החדרת שבב חדיש יותר ודק יותר המגיע לעובי של שלושה מילמטרים בלבד.

דילוג לתוכן