התעמלות ותוסף לאוצין לשיפור תפקוד מבוגרים

חוקרים : התעמלות ושימוש בתוסף חומצת אמינו לאוצין סייעו למבוגרים יפנים לשיפור תפקוד גופני

קשישים רבים סובלים מבעיות תפקודיות, הפחתה במאסת השריר, ירידה ביכולת התמרון והתנועה של גופם וירידה בכוחם של השרירים, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר. תוסף של חומצת האמינו לאוצין – חומצת האמינו הנפוצה ביותר בטבע, בשילוב עם פעילות גופנית מסייעים לשיפור היכולות התפקודיות של מבוגרים יפנים- כך על פי ממצאי מחקר חדש שנערך לאחרונה.

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

החוקרים ערכו את המחקר על מנת לבחון את יעילותה של תוכנית התערבות הכוללת אימון גופני ושימוש בתוסף חומצת אמינו לאוצין Leucin על שיפור תפקודי של נשים מבוגרות הסובלות מהשמנת יתר (השפעה על הגברת מאסת השריר וכוח השרירים).
המחקר נערך במערך רנדומלי עם קבוצת ביקורת בקרב 155 נשים שסובלות מעודף משקל בגיל ממוצע של 75 שנים או יותר מקהילה עירונית בעיר טוקיו ביפן.
במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את האמור בקרב ארבע קבוצות מחקר : הראשונה בה השתתפו 39 נשים בדקה כיצד משפיעה פעילות גופנית על התפקודים של הנשים. הקבוצה השניה שכללה 39 נשים בחנה את השפעת השימוש בתוסף חומצת אמינו לאוצין בלבד במינון 3 גרם ליום על התפקודים של הנשים והקבוצה השלישית בחנה את השפעת השילוב של התעמלות וצריכת חומצת אמינו לאוצין במינון 3 גרם על תפקודיהן 38 נשים. הקבוצה האחרונה לצרכי ביקרות והשוואה כללה 39 נשים שעברו הדרכה אודות נושאי בריאות בלבד.

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה ליתר הקבוצות, הנבדקות שהשתתפו בקבוצה שביצעה פעילות גופנית בשילוב תוסף חומצת אמינו לאוצין נהנו משיפור דרמטי של מעל 480% במאסת שרירי הרגליים ובכוח מתיחת הברכיים. זאת ועוד- מן הממצאים עלה כי שיפור במהירות ההליכה נמצא גם לאחר פעילות גופנית בלבד, נטילת תוסף חומצת אמינו בלבד או שילוב של שניהם. שיפור במאסת השריר נמצא גם בחברות הקבוצה שביצעו רק פעילות גופנית.

ממצאי המחקר העלו כי בכל שלוש קבוצות ההתערבות- זו שכללה פעילות גופנית בלבד, נטילת תוסף בלבד או שילוב של שניהם שיפרו את מהירות ההליכה של הנשים ואילו בקבוצה שכללה תוסף+פעילות גופנית או רק פעילות גופנית השתפרה גם מאסת השריר ברגליהן של הנבדקות ואילו בקוצה המשולב של תוסף+פעילות גופנית השתפרה בנוסף לכל אלה גם יכולת התנועה של הברכיים.
בנוסף, החוקרים מצאו כי השיפור בכוח הרגליים ומאסת השרירים של הנבדקות שערכו פעילות גופנית בשילוב תוסף חומצת אמינו היה פי 4.9 בהשוואה לזה שניכר בקבוצת הביקורת (בה רק הועברו לימודים תיאורטיים בנושאי בריאות).

המחקר נערך על ידי חוקרים יפנים ממכון הגריאטריה של טוקיו, מכון המחקר היפני הלאומי לאריכות חיים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת של איגוד הרופאים הגריאטרים בארצות הברית Journal of the American Geriatrics Society.