מחקר: זיהום אוויר-גורם סיכון משמעותי להתקף לב

ממצאי המחקר העלו שזיהום אוויר מתנועת כלי רכב נמצא כגורם משמעותי להתקפי לב

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
זיהום אוויר -כלי רכב. מקור ויקיפדיה. צילום: Shinoda28107

מחקר חדש: זיהום אוויר מכלי רכב הוא גורם סיכון מרכזי להתקף לב

מחקר חדש מצביע על זיהום אוויר כגורם סיכון משמעותי, שעלול להגביר את הסיכוי ללקות בהתקף לב.

אוטם שריר הלב- המכונה התקף לב- הינו הצרה או חסימה מלאה של עורק אחד או יותר מהעורקים אשר אחראים על הזרמת הדם אל שריר הלב. חסימה חלקית או מלאה זו גורמת לחוסר חמצן – איסכמיה אשר גורם לשריר הלב נזקים מיידיים וארוכי טווח, ישירים ועקיפים בהתאם למשך החסימה ומיקום החסימה.

אירוע של התקף לב חמור יכול להתעורר בעקבות מספר גורמים וביניהם מאמץ גופני, לחץ נפשי ומתח, ארוחות כבדות וזיהום אוויר. עם זאת, חשיבותם של גורמים אלה כגורמי סיכון לא הובררה לעומק.  לכן, מטרת החוקרים מאוניברסיטת האסט במחקר זה היה לבחון עד כמה רלוונטיים ומשפיעים גורמי הסיכון.

המחקר המטא-אנליטי החדש שפורסם בכתב העת The Lancet, בחן את גורמי הסיכון בהתבסס על תוצאות של 36 מחקרים אפידמיולוגיים.

החוקרים מאוניברסיטת האססט בבלגיה בחנו את הגורמים שבהתאם לשיעורי החשיפה שלהם השפיעו באופן ניכר ותרמו לסיכון להתקף לב וביניהם : שימוש בקוקאין, אכילת ארוחה גדולה וכבדה,  מריחואנה- קנאביס, רגשות שליליים, מאמץ גופני ניכר ,  רגשות חיוביים,  כעס , פעילות מינית, זיהום מכלי רכב, זיהומים נשימתיים,  קפה , זיהום אוויר ועוד.

ממצאי המחקר הצביעו על מספר גורמים בהתבסס על שיעורי  חשיפה של אנשים שחוו התקף לב באוכלוסייה הכללית לגורמים מסוימים- בין חשיפה לקוקאין של 0.04% ועד חשיפה של 100% מהאוכלוסייה לזיהום אוויר.

ממצאי המחקר הצביעו על הגורמים הבאים כמשפיעים ביותר על הסיכון להתקף לב:

1. חשיפה לזיהום אוויר המגיע מכלי רכב – (תורם כ-7.4% לסיכון)

2. מאמץ גופני פיזי ניכר (תורם 6.2% סיכון)

3. שתיית אלכוהול (תורם כ-5% לסיכון)

4. שתיית קפה (תורם כ-5% לסיכון)

5. רגשות שליליים (תורמים 3.9% לסיכון)

6. כעס (תורם מעל 3% לסיכון)

7. אכילת ארוחה גדולה וכבדה (תורמת 2.7% לסיכון)

8. רגשות חיוביים חריגים (תורמים 2.4% לסיכון)

9. פעילות מינית (תורמת 2.2% לסיכון)

10. שימוש בסמים מסוג קוקאין (תורם כ-0.9% לסיכון)

11. שימוש בקנאביס- מריחואנה (תורם כ-0.8% לסיכון)

12. זיהומים נשימתיים (תורמים 0.6% לסיכון)

נתונים אלה הינם בעלי השלכות מעשיות בתחום שמירה על בריאות הציבור – מכיוון שמלבד גורמים שנתונים בשליטתו של האדם, שהפסקתם או ביצועם עשויים להפחית את הסיכון להתקפי לב, השפעתו של זיהום האוויר, היא בעלת השפעה חשובה גם כן וניתן לפעול להפחתתו וכך להורדה בסיכון : כך לדוגמה הממצאים העלו כי הפחתה של בשיעור של 30 מיקרוגרם חלקיקים למטר מעוקב עשויה להפחית את הסיכון של 4.8% מהתקפי הלב.

לדעת החוקרים נתונים אלה מצביעים על חשיבות זיהום האוויר כגורם סיכון משמעותי ודומיננטי להתקפי לב – ברמה הדומה לגורמי סיכון אחרים כמו פעילות גופנית אינטנסיבית צריכת אלכוהול ושתיית קפה.  לכן, הם סבורים כי יש משמעות מרכזית לשינוי ברמת הזיהום כאמצעי להפחתת הסיכונים הבריאותיים לציבור הרחב.

דילוג לתוכן