זיהום מכלי רכב מזרז התפתחות מחלות לב וכלי דם

מחקר חדש:זיהום מכלי רכב מזרז התפתחות מחלות לב וכלי דם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

מחקר חדש חושף: זיהום שמקורו בתחבורה, מזרז התפתחות מחלות לב וכלי דם
בשבועות האחרונים עלה לכותרות נושא זיהום האוויר בערים הגדולות בישראל. בעוד שהמפעלים הגדולים נתפסים כמזהמים העיקריים, מחקר חדש מגלה כיצד אחד ממקורות הנוחות הגדולים בחיינו – התחבורה – מזרז את התפתחות מחלות הלב וכלי הדם

החיים במטרופולינים ובערים הגדולות טומנים בחובם נוחות גדולה, אבל גם לא מעט בעיות. אחת העיקריות שבהן היא איכות האוויר שאנו נושמים בסביבה עירונית, זאת עקב ריבוי הגורמים הפולטים זיהומים באזורים עירוניים. מחקר חדש, המשותף לקריה הרפואית רמב"ם ולטכניון, מציג לראשונה את האופן שבו זיהום האוויר שנובע מהתחבורה יכול להפוך לגורם מזרז להתפתחות של מחלות לב וכלי דם.

פחמן חד-חמצני (CO) הוא מרכיב מרכזי בזיהום אויר שמקורו העיקרי בתחבורה, וכאמור, הוא יכול להיות בעל השלכות לזירוז מחלות לב וכלי דם. במסגרת המחקר נבדקה השפעת ה- CO על צבירת שומני הדם בתאי דופן העורק, שכן תהליך זה הינו הגורם העיקרי להתפתחות טרשת העורקים וביטוייה בהתקף לב או בשבץ מוחין.

חשיפה של מאקרופאגים (המייצגים את תאי דופן העורקיים, אשר מובילים דם ללב ולמח) ל- CO, העלתה את רמות הטריגליצרידים בתאים בכ- 60%, והורידה את יכולת "הכולסטרול הטוב" (HDL) לסלק עודפי כולסטרול מן המאקרופאגים בכ- 30%.

המחקר נערך במעבדתו של פרופ' מיכאל אבירם, מנהל המעבדה לחקר ליפידים בקריה הרפואית רמב"ם ובפקולטה לרפואה של הטכניון ע"ש רפפורט שבחיפה, בשיתוף עם ד"ר לוריין פטריק מהפקולטה להנדסה סביבתית בטכניון.

לדבריו של פרופ' אבירם, זהו המחקר הראשון המתאר את מנגנוני השפעת ה- CO על האצת התפתחות טרשת העורקים וביטוייה במחלות לב וכלי דם: "ממצאים אלו מדגישים את הצורך בהורדת כמות זיהום אוויר", הסביר פרופ' אבירם, "וזאת במטרה להוריד את התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם".

המחקר אמור להתפרסם בחודשים הקרובים בעיתון: Toxicology & Industrial Health.

דילוג לתוכן