טיפולי תנועה בשיטת אלבאום

מהגוף – אל החיים
שיטת אלבאום פועלת מתוך ההבנה כי תפקודי הגוף משליכים על תפקודים רבים בחיי היום-יום, ביניהם תפקודים לימודיים, רגשיים, חברתיים ועוד.
בשדה המחקר נערכים מחקרים רבים בנוגע לקשר בין הגוף לבין תפקודים יום-יומיים שאינם פיזיים. שיפור סימפטומים של הפרעות קשב והיפראקטיביות, התמודדות עם קשיים חברתיים ורגשיים, שיפור דימוי הגוף – כל אלה מתאפשרים באמצעות תרגולי תנועה מגוונים.

הפרעת קשב, ריכוז. היפראקטיביות ADHD. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי צילום: באדיבות המרכז הלאומי האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן CDC
הפרעת קשב, ריכוז. היפראקטיביות ADHD. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי צילום: באדיבות המרכז הלאומי האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן CDC

אימון סנסו-מוטורי משפר סימפטומים של ADHD
שלוש הקטגוריות האבחוניות העיקריות של ADHD הן בעיות קשב, אימפולסיביות וחוסר-שקט מוטורי באופן חריג. בפברואר 2001 פורסם מחקר חשוב המעריך את חשיבות האימון הסנסו-מוטורי בתהליך הטיפול ב-ADHD. המחקר נערך על ידי צוות חוקרים מתחום הפסיכיאטריה, מאוניברסיטת גוטינגן בגרמניה.
המחקר בדק שני סוגים של תוכניות טיפול ב-ADHD: טיפול המתבסס על אימון סנסו-מוטורי וטיפול התנהגותי-קוגניטיבי. ממצאי המחקר מראים את חשיבות השילוב של שני סוגי הטיפולים, ומוכיחים כי אימון סנסו-מוטורי מפחית משמעותית סימפטומים של ADHD, ובעיקר היפראקטיביות והתנהגות דפרסיבית/אגרסיבית המאפיינת ילדים בעלי ADHD.
המחקר פורסם ב- Perceptual and Motor Skills (92, 137-149). 

ומה אנו מתרגלים בשיטת אלבאום?
התרגול בשיטת אלבאום משלב עבודה סנסו-מוטורית, שהוכחה כמקדמת שיפור בסממנים של ADHD.
בזמן התרגול, בנוסף לתנועה המבוקשת, מתבקש המטופל לנשום בצורה מודעת, לשים לב למתרחש בגופו ובסביבה בזמן התרגול, ובשלבים מתקדמים לענות על שאלות תוך כדי ביצוע התרגיל.
לדוגמה – קפיצת יד ורגל נגדית (קפיצה ראשונה): בזמן הקפיצה המטופל צריך לשים לב בו זמנית למספר פרמטרים: החלפת יד ורגל נגדית (שמירה על הצלבה), ניתוק מהקרקע, גוף זקוף, נשימה מודעת, הקשבה לעצמו ולהנחיות של המטפל.
בשלבים מתקדמים המטופל נשאל שאלות תוך כדי הקפיצה, מתבקש להחליף לקפיצות נוספות.
*חשוב לזכור שתרגול סנסו-מוטורי לפי שיטת אלבאום הינו ייחודי ולא הוא נבדק במחקר הנ”ל, אם כי גם תרגולי אלבאום מובילים לתוצאות זהות.

אימוני תנועה משפרים סימפטומים של ADHD
מחקר שוויצרי משנת 2003 הראה כי תכנית טיפול שהתבססה על חיזוק הגוף סייעה לטיפול ב-ADHD. הטיפול כלל תרגילי ריכוז, חיזוק מוטורי, תרגול קואורדינציה ותגובתיות למצבים שונים. התוצאות הראו שיפור במדדים של קשב, טמפרמנט וביצועים מוטוריים בעקבות הטיפול.
המחקר פורסם ב- Complementary Therapies in Nursing and Midwifery (1, 46-53).
שיטת אלבאום מציעה תרגילי ריכוז, לדוגמה: במהלך הטיפול מתבקש המטופל להתמקד באובייקט אחד ובד בבד לבצע פעולה מוטורית מסוימת. שליטה באיברי הגוף וביכולת הבידול מאפשרים את ביצוע המשימה לאורך זמן. תרגילים נוספים המחזקים יכולת ריכוז לאורך זמן הם תרגילי גדילה ותרגילי כוח רצון הייחודיים לשיטה.
התרגיל הבסיסי הדורש ריכוז הוא הנשימה המודעת. אנו מלמדים את המטופל לשים לב לנשימה שלו וליזום נשימה מודעת ולא אינסטינקטיבית. המטופל חייב להיות קשוב ומרוכז לגופו ולנשימתו. כלי זה ניתן ליישום בכל רגע בחיים.

קשיי מוטוריקה יוצרים בעיות חברתיות ורגשיות
מאמר שפורסם בשנת 2004 במגזין Teaching Exceptional Children Plus , מתאר בצורה ברורה את הקשר ההדוק בין קשיי מוטוריקה לבין קשיים רגשיים חברתיים. על פי המאמר, ילדים עם קשיי מוטוריקה וקואורדינציה מתסכלים את הילדים, שאינם מסוגלים להביע את עצמם בכתיבה. הם נאבקים בכל משימה ומרגישים נחותים מול חבריהם. ישנן עדויות היום המצביעות על כך שגם ילדים עם קשיים קלים במוטוריקה חווים קשיים רגשיים וחברתיים. מחנכי התלמידים הינם בעלי משמעות רבה באבחון מוקדם של הקושי על מנת להקדים ולטפל בבעיה.
המאמר, שפונה לאנשי חינוך, מעניק המלצות להתמודדות המחנך עם תלמידים בעלי קשיי מוטוריקה וקואורדינציה. יחד עם זאת מתייחסות כותבות המאמר לפעילות חיזוק הגוף. לדבריהן, חיזוק הגוף הוא הכרחי ביותר, אך יש לעשותו ברגישות רבה בשל הקושי של הילדים ובשל נטייתם להימנע מפעילות שבה הם נכשלים. על כן, מומלץ לחזק את הגוף תוך מתן חיזוקים חיוביים ועידוד. אחת המטרות החשובות היא חיזוק האמונה של הילד בגוף של עצמו וביסוס דימוי עצמי חיובי בזכות הפעילות הגופנית.

טיפול בשיטת אלבאום פועל על פי עיקרון זה: הילד זוכה לחיזוקים רגשיים ולומד להאמין בעצמו ולהעניק לעצמו את החיזורים האלה גם כשאין מטפל או מנחה בסביבה.
אבן יסוד בשיטת אלבאום היא היכולת לזהות רגשות ולתת לגיטימציה לרגשות. המטפל מזמן חוויות של הצלחה במהלך הטיפול, שכן לרוב אותם ילדים צברו היסטוריה של תסכולים ופגיעה בדימוי העצמי שלהם.

לסיכום, מחקרים רבים מוכיחים את הקשר בין הגוף לרגש ובין הגוף לתפקודים לימודיים. טיפול בשיטת אלבאום משתמש בטכניקות תנועה ייחודיות על מנת לשפר תפקודים כלליים כגון ריכוז, כתיבה, תקשורת חברתית ועוד.

מאת: אתר העמותה לקידום ופיתוח שיטת אלבאום