טיפול בסרטן העור

תוצאות מחקרים באשר לטיפול בסרטן העור שאינו מלנומה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

סרטני עור שאינם מלנומה
סרטני עור מהסוגים סרטן תאי בסיס וסרטן תאי קשקש שכיחים ביותר. התחלואה בהם בארה"ב היא כמו זו של כל סוגי הסרטן האחרים גם יחד. אין לי נתונים לגבי מה שקורה בארץ, אבל די ברור שגם פה הם שכיחים ביותר. בארה"ב, מאז 1993 ועד עתה, שכיחותם עלתה פי 3. ל- 3.5% מתושבי ארה"ב יש סרטני עור כאלו, שאינם מלנומה. שימוש בקרם הגנה בפני השמש לא הועיל משמעותית. כעת מסתבר, שיש חומר טבעי בעל יעילות גבוהה ביותר לטיפול בסוגי סרטן אלו. חומר זה, גלוקוזידי סולנידין רמניזול, נמצא בירקות בני משפחת הסולניים: חצילים, עגבניות, פלפל הגינה, תפוחי אדמה וגם טבק.

לדברי דר' יג'ונתן רייט, שימוש בהם מוזכר כבר משנת 1825. אבל רק משנות ה-50 של המאה העשרים החלו לחקור נושא זה במחקרים מדעיים מבוקרים. הרופא המוביל במחקרים אלו היה דר' ביל ה. קהאן. מאמר שלו בנושא זה פורסם בעיתון המקצועי .Cancer Letter הוא טיפל בסוגי סרטן כאלו עם משחה בה הייתה לפחות 10% תערובת של גליקוזידי סולנידין. טיפול זה נמצא יעיל בסרטני עור וגידולי עור שפירים. חשוב להדגיש פה שלא מדובר על טיפול במלנומה.
כעת, מחקר מדווח שאפילו תכשיר, משחה, שהכילה 0.005% מהחומר הפעיל עזרה לריפוי קרטוזות, סרטן תאי קשקש וסרטן תאי בסיס. בניסוי פתוח, ללא סמיות, תצפיות קליניות הראו שכל השומות, 56 קרטוזות, 43 גידולי תאי קשקש ו-25 גידולי תאי בסיס – כולם הצטמקו.

ניסוי נוסף נעשה לאחר מכן על ידי חוקרים אחרים. עם אותו ריכוז נמוך של חומר פעיל, נראה ריפוי אצל 66% מן החולים שטופלו בתוך 8 שבועות ו-78% היו נקיים בשנת מעקב. לפי דיווחי דר' קהאן, טיפולים קונבנציונאליים בסוגי סרטן אלו בארה"ב עולים 1.4 ביליוני דולר כל שנה והסכומים רק גדלים כל הזמן. בנוסף, הטיפול השגרתי, הכולל ניתוחים והקרנות, יוצר בעיות כאלו:

  • ניתוח עלול לא לסלק את כל תאי הסרטן.
  • יש כאבים והריפוי איטי.
  • יש צלקות, הכי פחות נעים כאשר הן בפנים.
  • הקרינות גורמות נזק בריאותי.
  • אחרי הטיפולים המקובלים, במקרים רבים חזרו סרטני העור.

משחה זו, בה יש מיצוי מפירות חצילים, מרפאה סרטן עור ללא כל צלקות – תופעות לוואי קלות יכולות להיות גירוד וצריבה קלה במקום.

תוצאות מעולות בשני מחקרים – השפעת חומר מירקות סולניים על סרטן העור

הניסוי האחרון של דר' קם פורסם בעיתון המקצועי Clinical Medicine משנת 2011. דווח בו על 60 חולי סרטן עור, מהסוגים תאי בסיס ותאי קשקש, שטופלו עם משחה זו פעמיים ביום. תוך זמן קצר נהרסו הגידולים. אחרי שבועיים הגידולים הצטמקו למחצית ואחרי 14 שבועות נעלמו כליל וללא צלקות. אפילו שיער צמח במקום.
בניסוי אחר, נוכחו אחרי 6 שבועות שהגידול הצטמצם, אחרי 14 שבועות – נעלם. משחה זו עם מיצוי מחצילים קוטלת רק תאי סרטן, לא שום תא בריא. עד כה טופלו איתה כ-80,000 חולי סרטן עור. קולטנים למשחה זו מצויים רק בתאים סרטניים, לא בתאים בריאים. כך, רק התאים הסרטניים נפגעו ומתו. גם מבחינה קוסמטית, טיפול זה הרבה יותר יעיל יחסית לטיפולים המקובלים כיום.
אכילת ירקות סולניים או הנחתם על הגידולים לא תעזור. החומרים הפעילים של ירקות אלו לא חודרים לתאים – לשם כך דרושה להם הוספה של גליקוזידים, מולקולות סוכר מיוחדות הנצמדות לתאי הסרטן. במקרה זה, הסוכר רמנוז נצמד לקולטנים בתאי הסרטן והחומרים שהופקו מחצילים הורסים את תאי הסרטן האלו.

לגבי מלנומה – חשוב לדעת, וזהו נושא עליו נכתב בעיתוננו מספר פעמים, שדווקא חוסר חשיפה לשמש מגביר את הסיכון למלנומה. ויטמין D שנוצר בגוף בעקבות חשיפה לשמש הופך לקלציטריול, המשמש כחומר לשיקום פגיעות שונות באברי גוף, כולל סרטן. ויטמין D הנקלט מהשמש פועל להגנת הגוף מפני סרטן במספר דרכים, ואלו הן:
הוא מגביר אפופטוזיס (התאבדות) של תאים סרטניים.
מצמצם התרבות תאי סרטן ויצירת גרורות.
מגביר את ההתמיינות של תאים – תאי סרטן אינם עוברים התמיינות.
הוא מונע יצירת כלי דם חדשים שמזינים גרורות סרטניות.

מחקרים בעולם הראו שעם השגת רמה מספקת של ויטמין D בגוף ניתן לצמצם בכ- 30% תמותה מסרטן לסוגיו, שהם פחות 2 מיליון נפטרים לשנה בעולם. שימוש בקרמים להגנה מפני השמש רק מעלה את שכיחות המלנומה. עוד נמצא, שאם חולים אצלם התפתחה מלנומה היו בשמש, הסיכוי שלהם להתגבר על המחלה היה רב יותר מזה של חולים שהסתגרו בבית.
חשוב להימצא בשמש, אבל עם מגבלות. ברגע שהעור החשוף מקבל צבע ורדרד, זה מספיק. עקרונית, חשיפה לשמש של חצי גוף, כחצי שעה ביום ודווקא בשעות החמות וללא קרם הגנה, רק תעזור וללא נזק.

רכיבי תזונה המספקים הגנה כנגד סרטן עור לסוגיו
כמו לגבי טיפול בכל מצב בריאותי, חשוב לאכול מזון מגידול אורגני, טרי, מגוון, צמחי כולו או מעיקרו, עם אחוז גבוה של מזון לא מבושל ועם נטילת מספר תוספי מזון. יש רכיבי תזונה שמספקים הגנה כנגד סרטן עור לסוגיו, ואלו הם:

  • ביטא קרוטן – מבטטה, מיץ גזר, תרד ומרבית הירקות והפירות הכתומים.
  • ליקופן – מעגבניות, אבטיח, פפאיה וגואיבה אדומה.
  • לוטאין – מתרד, כרוב עלים, כרוב ניצנים,
  • אפונה ירוקה, קישוא, פיסטוק חלבי, ברוקולי וחלמון ביצה.
  • אפיגלקטוצ'ין גלאקטאט – מתה ירוק, רוזמרין, בת קורנית, תפוזים, שום וקקאו.
  • פלבונואידים – בעיקר מהקליפה הלבנה של הדרים.
  • פרואנטוציאנידינים – מקקאו וזרעי ענבים.
  • כל הירקות ממשפחת המצליבים וכמותם גם צמחי בר ממשפחה זו עוזרים נגד סרטן. ירקות כאלו הם ברוקולי, נבטי ברוקולי, כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, קולרבי, צנון, צנונית ונבטי צנונית.
  • קרוטנואיד שנכנס לשימוש לאחרונה, אסטאקסנטין, מאוד מסייע למצב העור. הוא מופק מסוג מסוים של אצות ים מיקרוסקופיות המייצרות אותו כדי לגונן על עצמן בשעות השפל בים, כאשר הן נחשפות לשמש.
  • לגבי ויטמין D, משחר בריאתו נועד גוף האדם להימצא חלקית בשמש ולספוג את אורה וקרניה. שום דבר לא יחליף את השמש. ויטמין D כתוסף הוא טוב, אבל הוא לא יחליף חשיפה מבוקרת לשמש.

מקורות

http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_cancer
Stunning New Way to Flush Away Skin Cancer Posted By Dr. Mercola December 10 2011 | http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=7563

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן