טיפול טבעי במחלות לב ואירוע מוחי

טיפול טבעי במחלות לב ואירוע מוחי

מרבית מקרי התקפי הלב ואירוע מוחי נגרמים בגלל קריש דם שחוסם כלי דם המוליכים ללב או למוח. אותם תאים בלב או במוח שמקבלים חמצן וניזונים באמצעות כלי דם כזה, מתים. בישראל, מחלות לב וכלי דם הן סיבת המוות השנייה אחרי סרטן. יש דרכים שבאמצעותן אפשר לשמור על כלי הדם שלא יסתמו וזאת באמצעות חומרים טבעיים. אחד מן החומרים היותר יעילים לשם השגת מטרה זו הוא נאטוקינאז, אנזים שמופק מנאטו.

נאטו הוא מוצר סויה מותסס עם חיידק ייחודי. חיידק זה מייצר אנזים שמפרק חלבונים מתים. למעשה, כל קריש דם מורכב ברובו מתאים מתים. כאשר הנאטוקינאז מפרק את קריש הדם, שוב אין הקריש יכול לגרום לסתימת כלי דם, איסכמיה. עם נאטוקינאז יש ניסיון ניכר בארץ, ויש בו תועלת רבה מאוד. חומרים נוספים העושים את אותה הפעולה הם סראפפטאז ולומברוקינאז . סראפפטאז, אנזים אותו מייצרים תולעי המשי, נועד כדי לפרק את קורי המשי הבנויים מחלבון. גם חומר זה מאוד יעיל, אבל בגלל היותו מוצר מן החי, יש אנשים שאלרגיים אליו. לומברוקינאז, בו מרבים להשתמש בסין, מופק מתולעי גשם. על כל פנים, מחקרים הראו שנאטוקינאז הרבה יותר יעיל מאספירין ומקומדין למניעת אירועי לב ומוח. ברפואה הקונבנציונאלית כמעט ולא משתמשים בו מאחר ואין הוא רשום בספר התרופות שלהם. היות ואין הוא מוכר כתרופה, לא עושים איתו מחקרים בארצות המערב. והיות ולא עושים איתו מחקרים, אין ידע עד כמה חומר זה יעיל. כשאין ידע, לא מאשרים אותו כתרופה.

על כל פנים, ביפן וסין אוכלים את מוצר הסויה נאטו אלפי שנים. היפנים בדקו 200 מוצרי טבע ומצאו שנאטוקינאז הינו החומר הטבעי היעיל ביותר בעולם לפתיחת סתמים (פלאקים) בכלי הדם. במקומו, משתמשים ברפואה המערבית באספירין וקומדין. קומדין פוגע בשסתומי הלב וגורם למחלת אלצהיימר. יש קרדיולוגים שמתנגדים נחרצות לשימוש בו. במינון מוגזם אפילו מעט הוא עלול לגרום לשטף דם במוח, מצב מסוכן ביותר.
ההידבקות של לוחיות הדם מהן נוצרים קרישי דם מומרצת אם יש בדם רמה גבוהה של פיברינוגן. זהו גורם סיכון נפרד להתקפי לב חסימתיים, גורם שאיננו קשור לרמות של כולסטרול, טריגליצרידים וחלבון תגובתי C. עישון מגביר סיכון להתקף לב גם בגלל שהוא מעלה את רמות הפיברינוגן. מחקרים מצאו רמות גבוהות של פיברינוגן אצל מעשנים שסבלו מאיסכמיה בעורקי הלב או מאירוע מוחי.

כיצד נוצרים קרישי הדם הקטלניים?
תפקידו הטבעי של הפיברינוגן הוא להפוך לפיברין, הגורם לקרישת דם במקרים של פציעות מדממות. עם מחסור בו או בגורמי קרישה אחרים, אפילו פצע קל יכול לדמם עד מוות. זה קורה אצל חולי המופיליה אם אינם מטופלים עם גורמי קרישה. בתהליך יצירת קרישי הדם הפיברינוגן הופך לפיברין שמתגבש עם לוחיות דם ונוצרים קרישים. כך גם נעצרים שטפי דם מפצעים. פיברין וכולסטרול LDL יחדיו פועלים לייצור קרישי דם, או גם משקעים על דפנות העורקים, משקעים אשר לאט לאט מצמצמים את זרימת הדם לאיברים מרכזיים ובהם הלב והמוח.
מרבית מקרי התקף הלב קורים עקב חסימה בעורקים הכליליים המספקים דם ללב. אירוע מוחי יכול לקרות בגלל חסימה בעורקי הצוואר או ממש במוח עצמו. סוג אחר של אירוע מוחי, שטף דם במוח, יותר מסוכן.
ברפואה משתמשים בעיקר באספירין וקומדין לשם מניעת יצירת קרישי דם. יש חומרים טבעיים שעושים פעולה כזו, חוץ מאותם השלושה שהוזכרו לעייל. חומרים כאלו מצויים בתה ירוק, ג’ינקו בילובה, וכן ויטמין E. אבל, חשוב לצרוך גם חומרים טבעיים שמלכתחילה מפחיתים את רמות הפיברינוגן בדם. חומרים כאלו יסקרו בזאת.

חומרים בולמי יצירת עודפי פיברינוגן
רמות גבוהות של ויטמין A ושל קרוטנואידים נמצאו מפחיתות את רמות הפיברינוגן העודפות אשר בדם. מקורותיהם העיקריים של הקרוטנואידים הם ירקות ופירות כתומים וכן ירקות ירוקים (4).
שמן זית ושמן דגים מפחיתים אף הם את רמות הפיברינוגן. מנה של כ-6 ג’ שמן דגים ליום נמצאה עוזרת וכמותה גם שמן זית (7,8). שמן זית הוא ספק קלוריות מרכזי בתפריט הים תיכוני ותפריט זה מפחית במידה רבה את התמותה ממחלות לב איסכמיות ומאירוע מוחי. רמה גבוהה של הומוציסטאין שנגרמת ממחסור בויטמינים 6B, חומצה פולית ו-12B גורמת לעלייה ברמות הפיברינוגן (9).
ויטמין C חשוב במיוחד, אבל הוא עוזר רק במינון גבוה. מתן של 2000 מ”ג (שני גרם) ויטמין C ליום הפחית ב-27% את רמות הפיברינוגן, ב-12% את רמות הכולסטרול הכללי. בין אלו שנצמדים להנחיות של FDA ונוטלים רק 100 עד 200 מ”ג ויטמין C ליום, הרבה יותר מתים מהתקפי לב ואירוע מוחי (10).
בארה”ב מקובלת תרופה בשם גמפיברוזיל לשם הורדת כולסטרול. אבל, נמצא שתרופה זו מעלה את רמות הפיברינוגן ב-9-12%. יש צמחי מרפא שביכולתם למנוע מחלות לב או לשם טיפול בהן לאחר שכבר קרו. יסקרו
בזאת צמחים וחומרים המצויים בהם המשמשים למטרה זו.

צמחים למניעה ולטיפול במחלות לב

ברומלין
הברומלין הוא תרכובת של אנזימים מכילי גופרית והוא מופק מאננס. הוא נמצא עוזר כטיפול במחלות לב. ברומלין נמצא מצמצם את רמות הפיברינוגן, מונע התלכדות לוחיות דם ומקל על חולי אנגינה פקטוריס. במחקרים שנעשו באירופה, מתן ברומלין בכמות של 1400 מ”ג ליום צמצם בכשלושה רבעים את כמות האירועים אצל חולי תעוקת לב, שיפר ב-23% את כושר העבודה שלהם ושיפר ב-80% את מחזור הדם. מחקרים נוספים הראו שחומר זה מונע הישנות של התקפי לב. במחקר שנעשה ביפן,נמצא שאפילו 2 טבליות של ברומלין שנלקחו מדי יום שיפרו במידה רבה את מצבם של חולי לב. ברומלין בולם את פעולתו של הגורם מפעיל לוחיות הדם (PAF) באותה מידה כמו תה ירוק. הברומלין עוזר בעיקר כאשר יש רמות גבוהות של פיברינוגן. מומלץ לחולי לב לבדוק את רמות הפיברינוגן בדמם ואם הן גבוהות, לקחת ברומלין.

כורכומין
כורכומין הוא הצבען (פיגמנט) הצהוב המצוי בתבלין כורכום. אם צורכים את התבלין כורכום כמות שהוא, יש לערבב אותו, 30 חלקים על 1 חלק פפריקה אדומה חריפה. אז, הכורכומין המצוי בו פעיל פי 20 יותר. בניסוי עם חולדות, מתן של כורכומין הפחית אצלן את רמת הכולסטרול לחצי. הוא מצמצם ספיגה של כולסטרול מהמעי ומגביר את הפרשת מיץ המרה. עלינו לזכור שהאמצעי היותר יעיל של הגוף לסלק מתוכו רעלים הוא באמצעות מיץ המרה. כורכומין גם מעכב יצירה של טרומבוקסנים שמאפשרים הידבקות של לוחיות הדם ויצירת סתמים. הוא מעלה גם את הרמות של פרוסטציקלין המפרק קרישי דם. בניסוי עם 10 מתנדבים, מתן של 500 מ”ג כורכומין ביום העלה אצלם תוך 7 ימים את רמת כולסטרול HDL ב-29% וכולסטרול כללי ירד ב-6-11% ושומנים בדם ירדו ב-33%.
כורכומין מחליף תרופות מורידות כולסטרול. אבל, שלא כמו התרופות, אין הוא מזיק. הוא מנטרל חומרים גורמי סרטן ועוזר לריפוי סרטן בכל השלבים שלו. הוא בולם את התרבות וירוס HIV ועוזר גם נגד צהבות ויראליות. אין להפריז בצריכתו – רמה גבוהה שלו יכולה לגרום לכיב קיבה. כמו כן אין לתת אותו למי שיש לו סתימה בצינור המרה.

זנגביל
תרומבוקסן, המצוי בדם, מעורר היווצרות של קרישי דם. זנגביל מצמצם את הייצור של תרומבוקסן ומעלה גם את רמות הפרוסטציקלין המעכב התגבשות של קרישי דם. זנגביל נמצא מעכב היווצרות של קרישי דם יותר משום ובצל, המוכרים כבעלי תכונה כזו. הוא פועל גם כנגד החומצה הארכידונית, שהיא חומר מוצא לציטוקינים מעוררי דלקות. הוא מחזק את פעולת הלב.
יוזכרו בזאת צמחים נוספים אלו:

בתנאי מעבדה, נבדקו צמחים רבים בכדי למצוא אם יש להם פעילות אנטיתרומבינית ובאיזו מידה. הצמחים שהיו בעלי הפעילות היותר גבוהה הם חוזרר רפואי (Sorbus officinalis L.), ארכובית מהמין הבוטני Polygonum aviculare L וטיליה.

לקריאה נוספת
הוכברג מ. נאטוקינאז, אנזים טבעי מפרק סתמים (פלאקים) שאין לו מחליף. תזונה פלוס פברואר 2003, 53: 8-11.
הוכברג מ. סראפפטאז, אנזים בעל קשת פעילות רחבה שאין דומה לה. תזונה פלוס יוני 2003,: 54: 8-10.
הוכברג מ. פיברוקינאז III – לומברוקינאז, מוצר נוסף המפרק סתמים בכלי הדם. תזונה פלוס מרץ 2004, 56: 35-36.
Traber MG. Heart disease and single-vitamin supplementation.. A, H Clin Nutr 2007;85(1):293S-299S.
MacKay D, Miller AL. Bromelain. Nutritional support for wound healing. Altern Med Rev 2003 Nov l8(4):359-77.

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466