טיפול משלים באנורקסיה

רפואה משלימה: מהי אנורקסיה נורווזה וכיצד ניתן לסייע לחולים בה בדרכים טבעיות

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקידפיה. ברשיון CC3-sa-by. מאת: Chensiyuan

 

אנשים שבמתכוון מרעיבים את עצמם עד לידי כחישות מסוכנת ועדיין משוכנעים שיש להם עודף משקל, סובלים ממצב המכונה אנורקסיה נרווזה. זוהי הפרעה נפשית חמורה ששכיחותה רבה יותר אצל בנות ובעיקר בארצות המפותחות, בהן מאדירים את מקומו של הרזון. לאחרונה, גם גברים נתפשים לכך, בייחוד אתלטים וחיילים. פחד בלתי נתפש של אנשים אלו שמא יהיו שמנים גורם להם לרזות יותר ויותר, לפעמים עד מוות.

שכיחות אנורקסיה נורווזה

אנורקסיה לעיתים נדירות קורית לאנשים מעל גיל 40. השכיחות היא כ-3 מתוך 100 מתבגרים ונדירות היא קורית לפני תחילת ההבשלה המינית. מצבים נפשיים כמו דפרסיה או כפייתיות מגבירים את הסיכון לאנורקסיה. לעיתים קרובות היא קורית בעקבות טראומה או אירוע מלחיץ והיא מלווה בבעיות אמוציונאליות. יש בה סכנת מוות מרעב, מכשל של הלב או משיבושים באלקטרוליטים בגוף.
למחלה זו יש שתי צורות: אנורקסיה שמאופיינת בדיאטות, הגבלת צריכת מזון, צומות והתעמלות מופרזת. הסוג השני הוא אנורקסיה בולימית שמאפייניה הם אכילה של כמויות מזון קטנות ולאחר מכן הקאה מכוונת שלהם, ושימוש בחומרים משלשלים, בחוקנים ובחומרים משתנים. בהפרעה זו יש צורך בטיפול רפואי צמוד יותר, לא רק טיפול תזונתי מעיקרו.

התנהגות תזונתית ורמות צריכה שונות של רכיבי תזונה יכולים להשפיע, לטוב או לרע, על תהליך מחלת האנורקסיה. דיאטות לא מאוזנות ושינויים מכוונים בצריכת מזונות שונים יכולים להיות סיבות להתפתחות המחלה, ושינויי דיאטה עם בחירת תפריט נכון ותוספי מזון מתאימים יכולים לעזור ליציאה ממצב זה. לבחירת מזונות ונטילה או אי נטילה של תוספי מזון יכולה להיות השפעה מכרעת על התפתחות המחלה או על יציאה ממנה. יש קבוצות אוכלוסיה שבקרבן יש שכיחות רבה יותר של אנורקסיה. נערות פגיעות יותר מנערים, נערות ונשים העוסקות בסוגי ספורט מסוימים או סוגי ריקוד מסוימים יכולות להיות יותר פגיעות וכמותן גם חולי סוכרת. מכל מקום, מרבית מקרי האנורקסיה מתפתחים אצל אלו שנוקטים בדיאטות לא נכונות, או מגבילים צריכה של סוגי מזונות מסוימים מבלי לדאוג לחלופות טובות יותר. במקרים רבים, לחצים נפשיים ותרבותיים, לחצים פיזיים וחברתיים יכולים להשפיע על פרטים מסוימים בחברה ולגרום להם להתחיל בדרך של הרעבה עצמית.

תסמינים וטיפולים באמצעות תזונה מתאימה ותוספי מזון

רק המצאותם של סימפטומים רפואיים מסוימים יכולה לאשר את האבחנה כאנורקסיה נרווזה. אם משקלו של האדם הוא 85% ופחות מהמצופה לגילו ומבנה הגוף שלו, הוא מצוי בתת-משקל. אם המשקל 75% ופחות – זוהי אנורקסיה. אינדקס מסת גוף אצל מבוגרים מגיל 20 ויותר של 18.5 ופחות נחשב לתת-משקל – 17.5 ופחות נחשב לאנורקסיה נרווזה .
שונה הדבר לגבי מתבגרים ומבוגרים, הסטנדרט לגבי קביעת אינדקס מסת הגוף הוא משקל לעומת הגובה. מי שאינדקס מסת הגוף שלו הוא 85% ומטה לעומת הממוצע, יכול להיות מאובחן כאנורקטי. לגבי ילדים ומתבגרים עד גיל 20, ניתן להשתמש בטבלאות של העשירונים השונים לגבי גדילה ומשקל, או בעזרת כרטיס אינדקס מסת הגוף. בכל המקרים, לשם בניית גוף נאותה יש להביא בחשבון את ההיסטוריה ההתפתחותית שלהם. סימפטומים גופניים שיכולים להצביע על אנורקסיה הם שיער דליל ושביר, נטול ברק, הכחלה של ידיים ורגליים ועור יבש ועד להפרעות קצב לב מסכנות חיים. שינויים בלב וכלי הדם יכולים להיות דופק איטי מדי, 60 ופחות פעימות בדקה ותת לחץ דם, 90 מ"מ כספית ופחות, לחץ דם סיסטולי. פציינטים רבים, כמו גם יועצי בריאות, מייחסים את הדופק הנמוך ולחץ הדם הנמוך שלהם לכושר גופני ולתוכנית ההתעמלות שלהם, אבל מחקר הוכיח שסימנים ויטאליים נמוכים אלו הם תגובת הלב וכלי הדם להתעמלות אצל האנורקטיים. זה קורה בגלל אובדן מסה של שריר הלב כתוצאה מהאנורקסיה. חולשת לב כזו היא לעיתים קרובות סיבת המוות של אנורקטיים. אנורקסיה יכולה להשפיע גם על צינור העיכול ועל המוח – זה האחרון מאבד מסה. הרעבה עצמית מאטה את התרוקנות הקיבה, מפחיתה תנועתיות של המעיים (פריסטלטיקה) ויש שכיחות רבה לעצירות חמורה. עם ההרעבה, די במהרה המוח מאבד מסה ונזק זה יכול להישאר לתמיד. לכן, כה חשוב לאבחן כמה שיותר מהר מצבים אנורקטיים ומיד להתחיל בטיפול אגרסיבי, בייחוד אצל צעירים.

הפסקת המחזור החודשי היא אחד מן המאפיינים היותר מוקדמים אצל בנות אנורקטיות. היא נגרמת משילוב של הפרעות בפעולת ההיפותלמוס, אובדן משקל, ירידה במסת הגוף, סטרס והתעמלות מופרזת. מבחינה הורמונאלית, הגוף חוזר למצב של טרם התבגרות. ויש גם ירידה במסת העצמות ועד לאוסטיאופורוזיס. גם שינויים אלו הם בעלי השלכות רציניות ולרוב אינם ניתנים לתיקון מלא. לגבי העצמות, טוב יותר מצבם יש ילדים שעדיין הם בגדילה. אם הם חוזרים למסת גוף נורמאלית, רוב הנזק יתוקן. אובדן מסת עצמות היא סיבה לדחיסת חוליות ולשברי לחץ. מתן אסטרוגן לצעירות אנורקטיות, גם אחרי שהחלו להשתקם, לא שיפר כלל את מצב צפיפות העצמות. גם מתן 1500 מ"ג סידן ליום לא העלה את צפיפות העצמות אחרי אנורקסיה, אבל הוא הגן מפני נזק נוסף. נתון מטעה הוא שבבדיקות דם, אין כמעט הבדלים בין חולים באנורקסיה לבריאים. אחת הסיבות לכך היא שההתייבשות של חולי אנורקסיה מצביעה בטעות, כאילו רמות הויטמינים והמינרלים בגוף בסדר. יש פגיעה גם במוח העצם, פגיעה הגורמת לירידה בכמויות כדוריות הדם הלבנות ובלוחיות הדם. למרות זה שחולי אנורקסיה אוכלים תפריט דל שומן וסוכר, לעיתים קרובות יש להם עלייה ברמות הכולסטרול וטריגליצרידים בדם. זה נגרם מפעילות לקויה של הכבד, מהפרשה מועטה מדי של מיץ מרה שבאמצעותו הגוף מסלק עודפי כולסטרול ומהרגלי אכילה לא נורמאליים. רמות הסוכר יורדות מאחר ואין די חומרי גלם לשם ייצורו בדם ובגלל פגיעה בתהליך ייצור הגלוקוז מחלבונים. יש סיכון לנפילות תכופות של רמת הסוכרים בדם.

באשר למחסורי ויטמינים ומינרלים, אלו כמעט לא קורים. הסיבה היא שיש ירידה בחילוף החומרים, כך שהויטמינים והמינרלים פחות מנוצלים בגוף. בנוסף, רבים מחולי אנורקסיה צורכים תוספי ויטמינים ומינרלים, מה שיכול למסך מחסורים אמיתיים שקורים בגלל תזונה דלה. אנמיה אף היא נדירה. זה קורה בגלל אל ווסת וגם בעקבות התייבשות.

תת-תזונה ממושכת מפחיתה בגוף את הרמות של אבץ, B12 ופולאטה ויש לנקוט בצעדים לתיקון מחסורים אלו. מחסור בויטמין B12 פוגע בכושר החשיבה והשיפוט, מה שמסבך עוד יותר את המצב הנפשי הירוד של החולים. חשוב ביותר לתת תוספים של אבץ וויטמין B12 , עם תוספי תזונה רבים אחרים, כצעד לקראת החלמה.

איזון תזונתי של חולי אנורקסיה

ויטמינים ומינרלים

חלק מחולי אנורקסיה נוטלים תוספי ויטמינים ומינרלים. במצב כזה, סביר שלא יהיו להם מחסורים. על כל פנים , בבדיקות שנערכו עם 78 נערות ונשים אנורקטיות, אצל רבות מהן נתגלו מחסורים בויטמינים B2 , B1 ו-B6 וכן במינרלים ברזל, מגנזיום ואבץ. נטילת אבץ מאוד קריטית. מחסור בו פוגע בחושי הטעם, ריח וראיה, יש שיבושים במטבוליזם של חלבונים, אנומליות בעור, הפרעות בריפוי פצעים, הפרעה בייצור אינסולין, פגיעה באנזימים רבים בגוף ודיכאון. חשוב להוסיף גם את הויטמינים האנטיאוקסידנטיים: ויטמין A או קרוטנואידים, ויטמין C וויטמין E. יותר ויותר מחקרים נערכים לאחרונה עם ויטמין D ומחסור בו גורם לשלל מחלות. חשיפה של זרועות ופנים לשמש, לפחות חצי שעה ביום ובלי משחות הגנה, תספק את כמות ויטמין D הנחוצה. הגבלות תזונתיות יכולות לגרום למחסור בויטמין 12B, גם בלי הגבלות הוא חסר לאנשים רבים בכל הגילים מומלץ לקחת ממנו טבליות תחת הלשון, בהתאם לעומק המחסור בו. זה יכול להיות טבלייה אחת ליום של 1000 מ"ג לפרק זמן קצר, ולאחר מכן פעם או פעמיים בשבוע, או כמויות אחרות בהתאם למצב.

חומצות שומן הכרחיות

הן חומצות שומן מקבוצת אומגה 6 והן מקבוצת אומגה 3 חסרות, במידה רבה, אצל חולי אנורקסיה. אנורקטיים בדרך כלל מגבילים, קודם כל, את צריכת השמנים במזונם. כך, יש להם עודף של פחמימות,
הרבה פעמים ריקות, ומחסור בחומצות שומן הכרחיות ובקלוריות ממקור של שמנים. הגבלה זו בקלוריות מאלצת את הגוף לפרק חלבונים, כך חולי אנורקסיה יורדים במשקל ונעשים יותר ויותר כחושים.
חשוב לשלב בתפריט, לפחות 35% מכלל הקלוריות משומנים, אבל המקור צריך להיות צמחי כולו או ברובו ושיהיו אלו שמנים מכבישה קרה. חימום ממושך הופך שמנים צמחיים לצורת טרנס איזומר המזיקה, אבל גם חימום קצר שלהם פוגע באיכותם. שמן זית חשוב אבל אין הוא ספק מרכזי לגבי שמנים רב בלתי רוויים. בכף שמן זית יש כ-100 מ"ג אומגה-3, בעוד שאדם צריך ביום 2-4 גרם מחומצות שומן אלו. פשתן הינו המקור הטוב ביותר. יש בו כ-43% שומן, ומתוך זה, כ-55% אומגה 3. כף זרעי פשתן, שמשקלה כ-15 גרם, יכולה לספק את מלוא הכמות של אומגה-3, אבל אפשר, ללא שום נזק, לאכול כל יום גם 2-3 כפות. רצוי לטחון פשתן ולאכול אותו סמוך לטחינתו. שמן פשתן מאוד רגיש לחימצון – רק אם משיגים אותו כשהוא בקירור ובכל שלב היה בקירור, יש סיכוי שהוא לא מקולקל. אגוז המלך הוא מקור טוב אבל אגוז פקאן עוד יותר עשיר ממנו. באונקיה (28 ג') של פקאנים יש כ-250 מ"ג שמן אומגה-3. זרעי סויה מבושלים מהווים אף הם מקור לחומצות שומן אומגה-3 וכמותם הירק רגלת הגינה, וזניו התרבותיים. זנים אלו הם רב שנתיים וניתן לקנות שתילים שלהם במשתלות. 100 ג' עלי רגלת הגינה מכילים כרבע ג' אומגה-3, והזנים התרבותיים כפליים מכך.
חומצת השומן גאמא לינולניק-אסיד, גלא, מקבוצת אומגה-6, חשובה אף היא בחשיבות עליונה לשיקום בני אדם הסובלים מאנורקסיה. יש תכשירים של חומצת שומן זו בבתי טבע ובתי מרקחת. הם עשויים משמן נר הלילה, מגרעיני בורג' או מפרי גרגרים מסוים. יש לקחת מהן את הכמות העליונה המוצעת על האריזה.

מזונות ותוספים נוספים
שמן קוקוס מכבישה קרה עוזר במצבים של תת-משקל. זהו שמן בריאותי ממדרגה ראשונה. הוא מכיל חומצת שומן ממוצעת שרשרת, חומצת שומן אורסולית, שמצויה בחלב אם. לכן, יש לו יכולות שיקומיות נרחבות במצבי בריאות שונים.
מתן ההורמון DHEA בכמות של 50 מ"ג ליום עזר מאוד לחולות אנורקסיה לחזור למשקלן.

צמחי מרפא
צמחים שעוזרים לחולי אנורקסיה שאותם מומלץ לשלב בטיפול הם שורש אנג'ליקה, תה קמומיל, שורש גנטיאנה, קינמון, שורש שן-ארי, סקול קפ וקניקוס מבורך. מומלץ לפנות לחברות או לבתי מרקחת המתמחים בצמחי מרפא לשם רכישתם וקבלת מינונים לטיפול.

סיכום
מחלת האנורקסיה איננה מחלה פשוטה לטיפול. יש לטפל בה בדרך משולבת, עם כל האמצעים והכלים המוכרים: טיפול תזונתי, תרופות צמחיות לא רעילות, טיפול פסיכולוגי, טיפולי אנרגיה, טיפולי היפנוזה ועוד.

לקריאה נוספת

Guidelines for the dietetic treatment of patients with anorexia nervosa based on an assessment of their nutritional status (abs.) Nutr Hosp Nov-Decl9(6) 399-406
Madhusmita M, et al, Nutrient intake in community-dwelling adolescent girls with anorexia nervosa and in healthy adolescents. Am J Clin Nutr
Nunez, et al, Guidelines for the dietetic treatment of patients with anorexia 2006l84(4):698-706.
Ayton KA, et al. A pilot open case series of ethyl-EPA supplementation in the treatment of anorexia nervosa. Prostaglandins, leukotriense and essential fatty acids. 2004 Oct;71(4) 205-209
Omega 3 fatty acids and fish oil http://,disabled-world.com/artman/publish/omega3,shtml
Noamni MZA, et al. Supplementation of energy-restricted diets with coconut oil improves nitrogen balance without elevation of blood cholesterol levels. F Food Sci 2008 …www3.interscience.wiley.com/journal/119036048/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן