כולסטרול רע LDL וסיכון לסרטן

ממצאי מחקר חדש מצאו קשר בין כולסטרול רע LDL לבין סיכון מוגבר להתפתחות של סרטן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

כולסטרול רע LDL וסיכון לסרטן

מה הקשר בין רמה נמוכה של "כולסטרול רע" LDL לבין סיכון לתחלואה ממחלת הסרטן ? רמות נמוכות של כולסטרול LDL במטופלים ללא רקע של שימוש בתרופות מפחיתות כולסטרול, מנבאות שנים מראש את הסיכון לחלות במחלת הסרטן. ממצאים אלה מרמזים לדעת החוקרים על קיומו של מכניזם המשפיע גם על היווצרות של סרטן וגם על רמות נמוכות של כולסטרול LDL, באופן שמחייב המשך מחקר בנושא. כך לפי ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה במסגרת המושב המדעי ה61 של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה .  

החוקרים במחקר הנוכחי ביקשו לבחון את הקשר בין סרטן לבין הימצאות כולסטרול רע ברמה נמוכה בדם, באנשים ללא רקע רפואי של שימוש בתרופות מפחיתות כולסטרול במשך תקופה ארוכה. זאת לאור ממצאי מחקרים מוקדמים לפיהם תרופות להפחתת כולסטרול לא נמצאו כקשורות לסיכון מוגבר ללקות בסרטן ולנוכח ממצאי מחקרים קודמים המצביעים על החשיבות החיובית של הפחתת כולסטרול רע LDL למניעת מחלות לב, אך יחד עם זאת קיומם של מחקרים אחרים העלו כי כולסטרול רע ברמות נמוכות היה מקושר עם סיכון לסרטן.

במחקר מבוקר ומותאם בחנו החוקרים נתונים מסקר פרמינגהם לתחלואת לב של כ200 נבדקים שלא השתמשו מעולם בתרופות מורידות כולסטרול, אשר חלו בסרטן שהושוו לכ400 נבדקים ללא סרטן שהותאמו אליהם מבחינת משתנים כמו גיל, מין, תזונה וסוכרתיות, לחץ דם, משקל ושימוש בטבק.
החוקרים בחנו את הנתונים של הנבדקים שהושוו זה לזה ב-4 נקודות, לפני אבחון מקרי הסרטן ולאחריו. מן התוצאות העלו החוקרים כי ערכי הכולסטרול LDL היו נמוכים יותר בדמם של נבדקים שלקו בסרטן לאחר מכן יותר מאלו של הנבדקים שלא חלו, בשיעור מובהק משמעותית, כבר בבדיקה של 18.7 שנים לפני אבחון המחלה. ממצאים אלו נותרו דומים גם לאחר שליטה במשתנה הכולסטרול החיובי HDL.

החוקרים מסבירים כי אין בממצאים אלה כדי להעיד כי רמות נמוכות של כולסטרול רע LDL-C עלול לגרום להתפתחות סרטן וכי חולים עם רמות גבוהות של כולסטרול רע LDL צריכים להמשיך בטיפול להפחתתו למניעת מחלות לב אך יחד עם זאת משמעות המחקר היא כי קיים מנגנון המשפיע גם על היווצרו סרטן וגם על היווצרות LDL ברמות נמוכות באופן הקושר את השניים בקשר מנבא ולכן יש להעמיק ולחקור בנושא.

דילוג לתוכן