כיצד משפיעים המסכים על הילדים לטובה?

כיצד כדאי לעשות במסכים שימוש יעיל המנותב לכיוונים חיוביים וחינוכיים?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
חוזרים ללימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Robert Michael

מסתכלים על חצי הכוס המלאה: מה טוב במסכים ?

כבר רבות נאמר על המסכים ובעיקר בגנותם. דובר על כך שהילדים נולדו למציאות תקשורתית המקיפה אותם במסכים, שצריכת המסכים באה על חשבון זמן איכות ופעילויות עם משפחה וחברים, על חשבון לימודים ו/או קריאת ספרים. התכנים החשופים בפני הילדים עלולים להשפיע עליהם לרעה בהקשרים של אלימות, מין, תרבות וצרכנות. המסכים עלולים ליצור לילדים פחדים, תפיסה מעוותת של המציאות, שימור תפיסות סטריאוטיפיות מקובלות ועוד. הפעם החלטתי לשנות את נקודת המבט ולהסתכל על המסכים מפרספקטיבה אחרת: חיובית יותר.

אז מה טוב המסכים? במה הם משפיעים לטובה על הילדים? למה הם הופכים את הילדים במעבר מילדים לדור המסכים? ואיך כדאי לעשות בהם שימוש יעיל המנותב לכיוונים חיוביים וחינוכיים?

אז נתחיל בעובדה פשוטה שזו המציאות ואי אפשר לשנותה או להחזיר את הגלגל לאחור (וגם לא צריך…קידמה היא דבר חשוב וטוב). המסכים מאפשרים לילדים לראות את העולם כמקום דינאמי, אינטראקטיבי, צבעוני וקליפי. הילדים לומדים בעזרתם כיצד נראית המציאות שם בחוץ, איך נראים ומתנהגים אנשים במצבים שונים, מה נכון ומה לא נכון, מה ההבדל בין טוב ורע. הילדים זאת נעשה באמצעות מודלים לחיקוי המופיעים בתוכניות טלוויזיה שונות, באתרי אינטרנט ועוד.

חלק מהלמידה נעשה באמצעות צפייה בלבד וחלקים אחרים נעשים באופן פעיל ואקטיבי המאפשר לילד לרכוש מיומנויות חדשות ולגלות עולמות חדשים בהתאם לסקרנותו, תחומי העניין שלו ועוד. למידה חברתית זו נותנת לילדים כלים ליציאה בטוחה יותר אל העולם, תוך הבנת הכללים הבסיסיים המרכיבים אותו, משנים אותו ומשפיעים עליו בחיי היומיום. אין ספק שהילדים של היום הרבה יותר חכמים מהילדים של פעם, וזאת לא מעט בזכות הטכנולוגיה המציעה להם עולם ומלואו בלחיצת כפתור ובאופן מזמין, זמין ונגיש 24/7.

יתרון נוסף של המסכים הוא היכולת לתקשר עם אחרים בכל זמן ומכל מקום באופן מהיר ויעיל. הם יכולים לשוחח עם אימם ולעדכן שהם בדרך הביתה מבית הספר, הם יכולים להתחבר לילד שמעריץ את הדמות שהם אוהבים או שאוהב לשחק כדורגל כמוהם. הם יכולים לדעת איפה החברים שלהם (גם מחוץ לזמן ביה"ס) והם יכולים לשחק בין הבתים בכל משחק ובכל זמן, ללא הצורך להיות נוכחים באותו מקום ובאותו זמן במקביל. הם יכולים לפתוח קבוצות וואטסאפ ולהעביר מסרים ותמונות זה לזה בלחיצת כפתור, לשתף, לחלוק ולהתייעץ עם כל אחד בכל נושא. הם יכולים לראות קרובי משפחה שגרים בחו"ל או סתם נמצאים בטיול ואפילו לחלוק איתם חוויות דרך הסקייפ או דרך התמונות הנשלחות מאי שם בזמן אמת.

יתרון אחר של המסכים הוא ביכולת להעביר את הזמן באופן מהנה לבד או ביחד. התקשורת מאפשרת מענה לצרכים רבים ומגוונים כגון צורך במידע, צורך בבידור או צורך בקשר. הם מאפשרים לנו לבלות שעות מול סדרה אהובה, לראות קליפים של להקה נערצת או לצפות בסרט לכל המשפחה עם כל המשפחה בשבת אחר הצהריים. המסכים מאפשרים לנו לבלות עם אחרים בנעימים באופן פשוט ומהנה. כל זאת נעשה בתוך הבית או בתוך החדר הפרטי בלחיצת כפתור. אז אולי הגיע הזמן להפסיק לצקצק בלשוננו ולהתלונן שפעם היה יותר מעניין/יותר כיף/יותר טוב, אלא לראות את האור שבקצה המסך. בואו נהנה ממה שהמסכים מציעים ונבלה לצידם בנעימים בלי להיות ביקורתיים או שיפוטיים ותוך קבלה שהחיים אכן אחרים ושונים אבל יש בזה הרבה יתרונות ודברים טובים. אז לחיי המסכים!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.

דילוג לתוכן