למה להתנתק ולנתק את הילדים מהמסכים?

5 סיבות שמצדיקות את הניתוק מהמסכים

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
ישראלים. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה

מדוע כדאי להתנתק ולנתק את הילדים מהמסכים?
הנה החלה לה שנת הלימודים החדשה וכולנו נרגשים (בעיקר ההורים…) ועוד רגע השגרה תתפוס את מקום החופשה ונחזור ללימודים, מטלות, שיעורים וחוגים. חלקנו וודאי היה צריך לנתק את הילדים מהמסכים שכיכבו במהלך החופשה, לצד הים, הבריכה, הטיולים, המשפחה והחברים. שני הטורים הקרובים מוקדשים למחשבות על מקום המסכים בחיינו (כן, גם אנחנו כבר מכורים למסכים…) ובחיי ילדינו. הפעם נתחיל מהסיבות להתנתק מהמסכים ובפעם הבאה נציג את הסיבות לא לנתק ואז כל אחד מאתנו יוכל לבחור. אז למה להתנתק מהמסכים?

5 סיבות שמצדיקות את הניתוק מהמסכים:

1. תחלוף – אין ספק שהמסכים מחליפים פעילויות רבות ומשמעויות בחיים כמו זמן איכות עם המשפחה, בילוי (אמיתי) עם חברים, קריאת ספרים, שיעורים ועוד. רבים מאתנו ובעיקר הילדים נוטים לבלות עם המסכים כברירת מחדל ומפסידים דברים אחרים לא פחות טובים או חשובים עבורם. ילדים רבים לא עושים שיעורים והולכים לישון מאוחר (חלקם לא ישנים כל הלילה…) בגלל הבילוי המתמיד מול המסכים.

2. אופי הקשרים – התקשורת מציעה לנו הרבה יתרונות ביצירה ושמירה על קשר, אבל משהו הולך לאיבוד. הקשרים הופכים שטחיים יותר ומתווכים יותר ופעמים רבות הקשר הזה מחליף מפגש פנים אל פנים, עדכון סתמי בא על חשבון שיחת נפש אמיתית והקשרים משנים צורה ותוכן בהתאם. בנוסף, הילדים עלולים ליצור קשרים עם אנשים זרים ומסוכנים שעלולים להתחזות כחברים ויש להם קושי להבחין בין חברים טובים ורעים.

3. אובדן הילדות – המסכים חושפים את ילדינו לתכנים רבים ומגוונים ובהם לא מעט תכנים בעייתים שאינם תואמים לגילם, ליכולתם הקוגניטיבית ולרמת הבנתם. המסכים מציעים להם הצצה לעולם המבוגרים ובכללה עיסוק בתכנים של מין, אלימות וצרכנות. הצפייה בתכנים אלה עלולה לגרום לילדים להרגיש כמו מבוגרים בגוף של ילדים והם מתקשים להכיל את הפער ולהבין את ההבדלים בין המסכים לבין החיים האמיתיים.

4. חיקוי – תכנים רבים במסכים מייצגים מודלים להזדהות והערצה עבור הילדים וככאלה הם מהווים בסיס לחיקוי. פעמים רבים הילדים לומדים להתנהג בצורות שלא נראות לנו כהורים מתוך הצפייה במסכים. הם לומדים לדבר אחרת, להתלבש אחרת, לשאוף להיות מישהו אחר והחיקוי עלול להיות שלילי ולהשפיע עליהם לרעה. בנים מאוד נוטים לחקות התנהגויות אלימות מתוכניות טלוויזיה ומשחקי משחב ואילו בנות לומדות איך עליהן להיראות (ובעיקר כמה להיות רזות) מתוך צפייה במודלים נערצים מהפרסומות.

5. תלות והתמכרות – המסכים אמנם ממלאים עבורנו צרכים רבים אבל הם יוצרים תלות רבה במכשיר טכנולוגי המחליף פעולות רבות שהיינו עושים בלעדיו. רובנו מרגישים מעין נכות ללא המכשיר, ללא היכולת לזכור מספרי טלפון או לתקשר עם אחרים בלעדיו. התלות הזו אף עלולה להגיע למצבים של התמכרות, משמע: חוסר יכולת לתפקד במצבים שונים. כלומר, המסכים גורמים לנו להתמכר לצפייה, לצריכה ולמענה לצרכים ואנחנו לא יכולים לראות את חיינו בלעדיהם ואין ספק שכל התמכרות היא בעייתית ושלילית.

המשך יבוא…

בטור הבא נדבר על הצד השני של המתרס ומהן הסיבות שלא להתנתק מהמסכים. בניית נאחל לכולנו שנה טובה ומוצלחת עם ובלי מסכים!!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז "רגעים" ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.

דילוג לתוכן