לראשונה בישראל: צנתור כפול להחלפת מסתמי הלב

לראשונה בארץ: צנתור כפול להחלפת מסתמי הלב
בזה אחר זה נכנסו רופאי רמב”ם אל ליבו של מטופל בן 72, דרך חוד הלב ודרך ווריד המפשעה, ובצעו לראשונה בישראל החלפת מסתם כפולה בצנתור במקום בניתוח לב פתוח. התרחיש, שעד לאחרונה היה דמיוני, התאפשר הודות לפיתוחים הטכנולוגיים הקיימים כיום ולדברי הרופאים מסוגל לשנות את התפיסה הטיפולית באי ספיקת לב

כששלום כהן, בן 72 מקרית שמואל, נותח לפני עשר שנים להחלפת שני מסתמים בליבו, הוא חשב שקנה לו קצת שקט נפשי. אולם, בחודשים האחרונים החלה בריאותו של כהן להידרדר. הוא התקשה לנשום, לבצע פעולות פשוטות או להתנייד. בדיקת רופא העלתה כי עשור לאחר שביצע החלפת שני מסתמים ביולוגים בליבו, הם נשחקו, ותפקודם הלקוי גרם לו לאי ספיקה לבבית קשה.

בשבוע שעבר עשה כהן היסטוריה, כשהפך למטופל הראשון בישראל ובין הבודדים בעולם, שעבר צנתור כפול להחלפת מסתם ביולוגי. על שולחן הטיפולים בחדר הצנתורים, בצעו רופאי רמב”ם, בזה אחר זה את הפעולה העדינה והחדשנית. בעזרת מכשור רפואי זעיר המיועד לכך, נכנס ד”ר ארתור קרנר, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה התערבותית ברמב”ם, דרך ווריד המפשעה של המטופל אל המסתם הטריקוספידלי. הגישה אל המסתם, אשר נמצא בצדו הימני של הלב, בין העלייה הימנית והחדר הימני, דרך הווריד, אינה קלה ונעשית לעיתים רחוקות, כאשר הדבר מצריך מיומנות וניסיון של הרופא המטפל. כאשר הגיע ד”ר קרנר עם הצנתר אל המסתם, הוא השתמש במסגרת המסתם הביולוגי הישן, והתקין בתוכו את המסתם החדש. קודם לכן, נכנס פרופ’ משנה גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב”ם, דרך חוד הלב אל המסתם המיטראלי (נמצא בצדו השמאלי של הלב, בין העלייה השמאלית לחדר השמאלי), וביצע את החלפת המסתם באופן דומה. אגב, שני הרופאים שירתו בעבר כטייסי קרב – ניסיון שללא ספק תרם להם לעבודת הצוות כזוג בחדר הניתוח.

“מדובר באתגר טיפולי מעניין”, מסביר ד”ר קרנר, “הציוד הרפואי בו השתמשנו פותח במקור כדי לטפל בהיצרות של המסתם האאורטלי. השתלת מסתם ביולוגי קודמת בניתוח, אפשרה לנו לבצע את ההתאמות הנדרשות בטכניקה הצנתורית ולבצע פעולה חדשנית לטיפול במסתם טריקוספידלי כושל. בנסיבות המיוחדות שנוצרו, ראינו הזדמנות להעניק טיפול איכותי יותר למטופל שלנו, וניצלנו אותה”.

עד לפני כמה שנים, מטופל כמו כהן היה נאלץ במצב שכזה לעבור ניתוח לב פתוח חוזר, עם חיתוך של עצם החזה ושימוש במכונת לב ריאה. ניתוח כזה היה טומן בחובו סיכונים לסיבוכים וזמני אשפוז והתאוששות ממושכים. בשנים האחרונות, הודות לפיתוחים טכנולוגיים בתחום, החלה להיכנס לשימוש פרוצדורה של החלפת מסתם באמצעות צנתור, הליך זעיר פולשני, עם פחות סיבוכים וזמני החלמה קצרים יותר. אולם, בעוד מרבית החלפות המסתמים באמצעות צנתור נעשות במסתם האאורטלי (הנמצא בין החדר השמאלי לאבי העורקים), ביצוע ההליך במסתמים האחרים שבלב, המיטראלי ובעיקר הטריקוספידלי, פחות שכיח ובעולם כולו נעשו עד כה כמה אלפי הליכים כאלה בסך הכל. ביצוע הצנתור בשני המסתמים בין העליות לחדרים, בניתוח אחד, כאמור – נדיר ביותר.

זמן קצר לאחר ההליך, עוד באותו היום, המטופל התאושש ובתוך ימים ספורים הוא שוחרר לביתו: “הסיכון בהליך הזה נמוך יותר, זמן ההתאוששות וההחלמה קצרים יותר והתוצאות מדברות בעד עצמן”, מסביר ד”ר קרנר, “באנשים כמו מר כהן, שזקוקים לטיפול בגילאים מבוגרים יחסית, הדבר מאוד משמעותי”.

לדבריו של פרופ’ משנה בולוטין, להליך החדשני יכולות להיות השלכות על האופן שבו יטפלו בחולים הללו מלכתחילה: “סטטיסטית יותר ויותר אנשים עוברים השתלות מסתמים ביולוגים בגילאים צעירים יחסית”, אומר פרופ’ משנה בולוטין, “הסיבה היא ההבנה שהודות לחידושים הטכנולוגיים, בעתיד ניתן יהיה לבצע בהם השתלות מסתם חדש בתוך המסתם המושתל הישן, באמצעות צנתור. אם עד כה הרפואה עמדה מאחורי ההבנה הזו רק ביחס למסתמים מסוימים, הרי שההליך שבצענו ברמב”ם מוכיח שהחשיבה הזו היתה נכונה גם לגבי מקרים אחרים, מורכבים יותר. אין ספק שהמטופלים מרוויחים כאן איכות חיים”.