מדפסת תלת ממד להדפסת שתלים דנטליים, לתחליפי עצם

הטכניון: מדפסת תלת ממד ייחודית להדפסת מתכות לשתלים דנטליים, לתחליפי עצם ועוד

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רופאי שיניים
טיפול שיניים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: Barbaricino

מדפסת העתיד בטכניון : מדפסת תלת ממד להדפסת מתכות לשתלים דנטליים לשיניים, לתחליפי עצם ועוד

מדפסת ייחודית מתיכה את חומר הגלם – אבקת מתכת – באמצעות קרן אלקטרונים. משרד המדען הראשי סייע למכון המתכות בטכניון ברכישת המדפסת, שעלותה הכוללת 850 אלף יורו

במכון המתכות של הטכניון החלה לפעול בימים אלה המערכת הראשונה בישראל להדפסה בתלת ממד של רכיבים מתכתיים באמצעות קרן אלקטרונים.

טכנולוגיית ייצור מרכיבים מתכתיים בהדפסה תלת ממדית, או בשמה המקצועי "ריבוד", נחשבת לתחום חדשני ומכונה לא פעם "המהפכה התעשייתית השלישית". השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר לייצר רכיבים בעלי גיאומטריה מורכבת ביותר, וזאת כחלק אחד וללא צורך בעיבוד שבבי שהוא יקר ומסובך. על פי ההערכות, טכנולוגיה זו תהפוך לחלק בלתי נפרד מתהליכי המחקר והייצור בתעשיות התעופה והחלל, הרפואה והרפואה הדנטלית. זאת משום שהיא רלוונטית בכל תחום שבו נדרשת יכולת ייצור של רכיבים מתכתיים זעירים, בייחוד כאלה המאופיינים בגיאומטריה מורכבת במיוחד או מיועדים לפעול בתנאי סביבה קיצוניים. במערכת בטכניון כבר הודפס אבטיפוס של מיכל דלק ללוויין המיוצר אף הוא בטכניון. בהמשך מתוכננת הדפסת להבים למנועים, שתלים לברכיים ועוד.

המערכת החדשה, מתוצרת חברת ARCAM השוודית, משתמשת כאמור בקרן אלקטרונים על מנת להתיך חלקיקי אבקות מתכתיות. שיטת ההיתוך החדשנית בטוחה, זולה ואמינה יותר מהשיטה הרווחת כיום, המתבססת על קרני לייזר. יתרון נוסף של המערכת החדשה הוא יכולתה לעבוד עם מגוון רחב של סגסוגות מתכתיות, כשהמעבר ביניהן פשוט וקל הרבה יותר מאשר במערכות מבוססות לייזר. עלותה הכוללת של המערכת (רכישה, התקנה, הכשרה וציוד היקפי) מסתכמת בכ-850 אלף יורו, והיא מומנה בחלקה על ידי המדען הראשי במשרד הכלכלה.

בישראל קיימות רק שלוש מדפסות תלת ממד למתכת, שכולן עושות שימוש בטכנולוגית הלייזר הישנה יותר. המערכת החדשה בטכניון היא למעשה מדפסת תלת הממד למתכות הראשונה המוצבת במוסד אקדמי בישראל. "מכון המתכות, המוביל את המחקר בתחום זה בישראל ונהנה מחשיפה רבה לתעשייה הישראלית, הוא המקום הטבעי ביותר להובלה והטמעה של הטכנולוגיה החדשנית בישראל," מסביר מנהל המכון חיים רוזנזון. "הקמת המרכז להדפסה בתלת ממד במכון תסייע בקידום התעשייה בארץ, תיתן מענה לצרכים קיימים ועתידיים, ותעודד הסבת מפעלים לטכנולוגיות מתקדמות."

דילוג לתוכן