מה גורם למחלת הסרטן

מהי מחלת הסרטן ומה הן הסיבות לחלות בסרטן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רנטגן
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

מהו סרטן ומה גורם לחלות במחלת הסרטן ?

מחלת הסרטן הינה מחלה המאופיינת בהתחלקות של תאים באופן לא מבוקר, שאינה מסתיימת במוות תאי מווסת (אפופטיזיס) של התא, עד כדי יצירת ריבוי תאים סרטניים המתפתחים לעיתים קרובות לכלל גידול סרטני ממאיר. בהמשך חורגת התפתחות זו של התאים למקומות אחרים בגוף, שגם בהם מתפתחים התאים הסרטניים באופן עצמאי ולא מבוקר ויוצרים גרורות של הגידול הסרטני המקורי. המונח "מחלת הסרטן" כולל מעל למאתיים סוגים סרטן.

למחלת הסרטן ישנם מספר גורמים מרכזיים :

1. גורמים סביבתיים-כימייים וביולוגיים ובהם חשיפה לחומרים טבעיים ומלאכותיים שונים וביניהם עישון סיגריות או שימוש בעישון טבק (מקטרת או נרגילה לדוגמה), צריכת אלכוהול מופרזת, חומרים כגון בנזן וכימיקלים שונים, צבעי מאכל, חומרים משמרים, תרכובות כימיות המשמשות במזונות שונים, תרכובות המשמשות בחומרי עטיפה, חומרי אריזה, מוצרי צריכה שונים כגון שמפו או צבעי שיער, חומרים אחרים כגון פיח ואף תוצרים מהצומח כגון פטריות מסוימות והפרשות של שמרים.
2. גורמים סביבתיים- ביולוגיים ובהם וירוסים וחיידקים. כך לדוגמה נוצרים סוגים שונים של סרטן בעקבות נגיף הפפילומה, נגיף האיידס, נגיף הפפילומה ועוד.
3. גורמים סביבתיים פיזיקליים ובראשם חשיפה לקרני השמש, חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית מייננת כגון רנטגן (מצילומים לדוגמה), חשיפה לחומרים רדיו-אקטיביים ולקרניים מסוג אלפא, ביתא וגמא ועוד.
4. גורמים גנטיים – תורשה של גן ובו מוטציה גנטית מאחד ההורים (אב או אם) עוברת לילוד ומגדילה את הסיכוי שלו לרשת את המוטציה מחוללת הסרטן המצויה אצל ההורה.
5. גורמים פיזיולוגיים- תפקודיים וביניהם עודף משקל ופעילות גופנית מועטה, כשלים ובעיות תפקודיות וביניהם בעיות הורמונליות ותפקוד לקוי של מערכת החיסון של הגוף.

דילוג לתוכן