מזון ללא גלוטן- עדיף גם לבריאים

תזונה מונעת: מזון ללא גלוטן עדיף גם למי שאינו חולה בצליאק

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהבדיקות דם
כריך בריאות. מקור: ויקיפידיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin

גם למי שאינם חולי צליאק עדיף לאכול מזון ללא גלוטן
החיטה ממנה מכינים כיום לחם שונה מאוד מזו שהייתה לפני 50 שנה. לחיטה ששונתה באופן גנטי יש מדד גליקמי גבוה. היא משפיעה לרעה ממש כמו סוכר, ואולי אפילו יותר. תהליך זה של שינוי החיטה נמשך עשרות שנים, לא על ידי הנדסה גנטית. עוד יותר מזיק מהמדד הגליקמי הגבוה, היא העובדה שבחיטה ובעוד מספר דגנים יש חלבון שנקרא גלוטן. זהו חלבון דביק שמאפשר לבצק לתפוח. לפי דבריו של הנטורופת גלן דיפקה, בחיטה מהזנים הישנים היו 3 אחוזים גלוטן. כיום, יש עד 50 אחוז. בני כלאיים אלה נוצרו כדי לאפשר יצירת בצק שיתפח יותר טוב לשם יצירת ככירות לחם ויש להם גם יבול יותר גבוה. 50 שנות הכלאות לא נתנו לבני אדם מספיק זמן להסתגל באופן גנטי לכמות כל כך גבוהה של גלוטן. כך שלגבי בני אדם רבים הגלוטן הוא פולש זר וגורם לדלקות. דלקת כרונית הנגרמת מצריכה קבועה של גלוטן גורמת למחלות אוטואימוניות.

מזונות מכילי גלוטן
אם כי חיטה היא המזון העיקרי המכיל גלוטן, יש גלוטן בכמויות קטנות יותר במספר דגנים כמו חיטה קשה, שיפון, שעורה. אבל לא רק דגנים אלה תורמים גלוטן. גלוטן נמצא כתוסף בהרבה מזונות מעובדים. הוא מצוי בחומרי טעם, תמציות, עמילן להכנת מזונות שונים ובמזונות מעובדים, אפילו כאלה שנמכרים כמזונות טבעיים. גלוטן גם יכול להיות ברטבים ובמרקים. חיטה ודגנים אחרים שגודלו בחקלאות אורגנית אינם בהכרח נטולי גלוטן. יש לחיטה האורגנית אותה רמה של מדד גליקמי. רמה של מדד גליקמי שעם צריכה רבת שנים יכולה לגרום לסוכרת מסוג 2. חוקרים ממכון ווסטון איי פרייס הראו שדגנים מונבטים מכילים אנזימים ורכיבי תזונה נוספים הסותרים את האפקט הגרוע של החיטה כולל המדד הגליקמי הגבוה. גרעינים שאינם מכילים גלוטן הם: אורז, כוסמת, אמארנט (ירבוז), קינואה, טף, סורגום ודוחן. יש לשים לב כשהם עברו עיבוד, כי לעיתים קרובות מערבבים אותם עם גלוטן. שיבולת שועל אף היא נקייה מגלוטן, אלא אם כן ערבבו אותה עם קמחים מכילי גלוטן. יש בדיקות שונות כמו בדיקת שיער, רוק, צואה ודם שיכולות ללמד אם בן אדם רגיש לגלוטן או לא. אם אדם סובל מתסמינים שלא ניתנים לאבחון או להסבר, אפילו הפרעה נפשית קלה, חשוב לבדוק אם אין לו אי סבילות לגלוטן. מחלת צליאק מסובכת יותר. יש איתה נזק לסיסים שבמעי הדק ורגישות לגלוטן גם יחד. קליטת המזון מן המעי מותנית במידה רבה בבריאות הסיסים. חולי צליאק ירגישו כאב בטן ואפילו

שלשול אם יאכלו מזונות מכילי גלוטן. יש גם אפשרות שיהיה סימפטום אחד בלי האחרים. יש יותר בני אדם עם אי סבילות לגלוטן מאשר חולי צליאק. חשוב לאדם להתאים את המזונות שלו לפי מצבו הבריאותי. למשל, כדי לרדת במשקל או להיפטר ממצב טרום סוכרתי יש להפחית את צריכת המזונות עם מדד גליקמי גבוה, ובכללם מוצרי חיטה. אבל במצב כזה הימנעות מוחלטת ממוצרי חיטה לא תמיד תעזור, כי אנשים יכולים לאכול במקומם תפוחי אדמה וטפיוקה שאינם מכילי גלוטן, אבל המדד הגליקמי שלהם גבוה יותר. הגישה הנכונה היא לא לאכול מזונות מכילי גלוטן ובעלי מדד גליקמי גבוה גם יחד ולבדוק איך מרגישים כעבור מספר שבועות.

מקורות:

Just how beneficial is a gluten-free diet for those without celiac disease? NaturalNews, Saturday, September 01, 2012 by: PF Louis: http://www.naturalnews.com/037034_gluten-free_celiac_disease_wheat.html#ixzz262VEssKJhttp://www.askdepkewellness.com/2012/03/gluten-silent-killer.html
http://www.coreonehealth.com/bread-staff-of-life-or-silent-killer
http://www.precisionnutrition.com/gluten-sensitivity

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

 

דילוג לתוכן