מחקר: מדיטציה מפחיתה כאב

מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana

מחקר חדש מוכיח כיצד מדיטציה מפחיתה כאב

סובלים מכאבים, ומסתייגים משימוש בטיפול תרופתי או שהתרופות כבר לא עוזרות ? ייתכן שכדאי לנסות מדיטציה. ממצאי מחקר חדש שפורסם מצביעים על מדיטציית המיינדפולנס כמסייעת בהפחתת כאבים.

רבים סובלים מכאבים כרוניים הנובעים מבעיות אורטופדיות, ליקויים והפרעות בגב, בגפיים, בעיות ודלקות מפרקים כרוניות, כאבים ראומטיים ועוד, ללא טיפול יעיל – בין אם משום שהתרופות חדלו להשפיע או משפיעות במידה מועטה, בין משום שהם לא מעוניינים להמשיך ליטול תרופות שיכול כאבים, בשל הנזקים הבריאותיים שלהן, ובין אם מטעמים רפואיים אחרים. בחינה אמפירית שנערכה במחקרים קודמים העלו ממצאים לגבי השפעת טכניקות מדיטציה שונות על התפקוד הפיזי והנפשי בכלל ובפרט לסובלים מכאבים שונים כאמור, כמו לדוגמה מחקר שהעלה ממצאים באשר ליעילות תרגול קבוע של מדיטציית זן על חווית כאב פחותה ושיכוך כאבים יעיל.

במחקר חדש זה, ביקשו החוקרים לבחון את השפעתה של המדיטציה על יחסי הגומלין והתהליכים השכליים-קוגניטיביים, החישתיים-סנסוריים, והרגשיים בקרב 15 נבדקים בריאים ללא רקע וניסיון בתרגול מדיטציה. לשם כך, ערכו החוקרים לנבדקים בדיקת MRI ובמקביל לכך חיברו לרגל של הנבדקים מכשור שגרם להם לכאב למשך מספר דקות. החוקרים תיעדו את השינויים בפעילויות איזורי המוח לפני הכאב ולאחריו.

לאחר מכן, עברו הנבדקים הכשרה קצרה בה למדו כיצד לבצע מדיטצית מיינדפולנס השמה דגש על רוגע נפשי, ניקוי הראש ממחשבות וריכוז בנשימה, במשך 4 שיעורים.

לאחר ארבעת השיעורים הללו, ערכו החוקרים  שוב בדיקת MRI באמצעותה הם בחנו כיצד משפיעה מדיטציית המיינדפולנס mindfulness meditation  על כאב בתיווכם של המנגנונים העצביים בנבדקים אלה.

מן הממצאים עלה כי אחרי למידת טכניקת התרגול של המדיטציה, ביצוע של מדיטציה על ידי הנבדקים, בעת שהם חוו גירוי מכאיב דומה, הביא להפחתת הכאבים בשיעור של 57%. כמו כן נמצא כי הדירוג של הנבדקים לגבי הכאב היה נמוך יותר בשיעור של 40%.  הפחתת הכאב הייתה בשיעור זה הייתה רבה יותר מזו שלרוב מתרחשת לאחר נטילת משככי כאבים (הפחתה של 20-30% בכאב).

יתרה מכך, החוקרים מצאו שהמדיטציה גרמה לפחות פעילות באיזורי המוח של הנבדקים, שהיו קשורים לחווית הכאב, בהשוואה לפעילות הרבה שהייתה לפני לימוד התרגול המדיטטיבי.

החוקרים מדווחים כי נמצאו יחסי גומלין בין מדיטציה לבין הפעלת איזורים במוח שקשורים לכאב; בהקשר זה מצאו החוקרים כי מדיטציה הפחיתה את ההפעלה של האיזורים במוח שידועים כקשורים לכאב בקורטקס הסומטו-סנסורי ובפעילות הקורטקס האורביטו-פרונטלי orbitofrontal.

זאת ועוד, החוקרים מצאו כי מדיטציה הייתה גם קשורה להפחתה בעוצמת הכאבים באופן שהיה קשור לפעילות של איזורים במוח (anterior cingulate cortex ,anterior insula) הקשורים לבקרה הקוגניטיבית של תהליכי  נוסיספטיביים – הקשורים בכאב של סיבי עצב פריפריאלים (nociceptive).

כמו כן מצאו החוקרים השפעה של המדיטציה על הפחתה בפעילות באיזורים של המערכת הלימבית ובפרט של התלמוס.

לדעת החוקרים מידע זה עשוי להצביע על כך שמדיטציה מפעילה מנגנונים באיזורים מגוונים במוח, אשר משנים את האופן בו “נבנית” חווית הכאב הסובייקטיבית שלנו בעקבות הגירויים שאנו חווים, ואף לשמש אנשים הסובלים מכאבים על מנת לטפל בכאבים, יחד או במקום תרופות.

המחקר החדש פורסם בכתב העת Journal of  Neuroscience על ידי חוקרים מהמחלקה לנוירו-ביולוגיה ואנטומיה ולהנדסה ביו-רפואית מבית הספר לרפואה באוניברסיטת Wake Fores ומהמחלקה לפסיכולוגיה ב Marquette University.