מיזם חדש מציג את כלל נתוני מבחן פיז"ה

מיזם ראשון מסוגו מאפשר גישה פתוחה לכל נתוני המבחן מהעשור האחרון לגבי כל המדינות שלוקחות חלק במבחן, כולל ישראל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדחינוך, חברה, משפט
מבחנים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום : Alisha M. Clay באדיבות USNavy

מיזם ראשון מסוגו מאפשר גישה פתוחה לכל נתוני המבחן מהעשור האחרון לגבי כל המדינות שלוקחות חלק במבחן, כולל ישראל.

במסגרת המיזם, שיזמו המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה בשיתוף קרן טראמפ, ניתן יהיה לבצע השוואת, פילוחים על פי מגדר, על פי חתכים סוציו-אקונומיים ועוד וכך לקבל תמונת מצב עמוקה וכוללת לגבי מצבה של מדינת ישראל אל מול יתר מדינות ה-OECD.

המיזם פתוח לכלל הציבור בכתובת: http://opisa.org

מבחן פיז"ה (PISA – Programme for International Student Assessment) הבינלאומי, שנערך פעם בשלוש שנים על ידי ה-OECD במטרה לבחון ולהשוות את רמת ההישגים הלימודיים בשלושה תחומים שונים – קריאה, מתמטיקה ומדעים – של תלמידי כיתה י', הינו רחב היקף ומתבצע במקביל בשמונים מדינות בעולם. תוצרי המבחן מאפשרים לבחון ידע שרכשו התלמידים לצורך התמודדות עם "עולם המבוגרים" (כישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מורכבות) ומאפשרים לנטר ולבקר את שיטות החינוך ומערכות חינוך.

כאמור, תוצאות המבחנים של השנים 2006-2015 של כלל 80 המדינות מוצגות באתר ייעודי שהוקם ומתוחזק על-ידי חוקרי המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה בשיתוף קרן טראמפ ומציגים את המדדים הנ"ל בהשוואה לשנים קודמות. כך למשל, אפשר להשוות בין אחוז המצטיינים במדינות השונות, בין הפערים בין ההישגים של הקבוצות החזקות בכל מדינת לבין ההישגים של האוכלוסיות המוחלשות, האם יש משתנים מיוחדים שמצליחים להסביר הצלחה בכל אחת מהמדינות וכד'. "האתר מציג כעת את הנתונים של מבחני 2006-2012 והחל ממחר יפורסמו הנתונים העדכניים עבור שנת 2015, לשימוש קהל החוקרים והסטודנטים", אמר פרופ' שיזף רפאלי, ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה.

בנוסף, במסגרת הפרויקט יוצעו מלגות לסטודנטים בכל הארץ שיכתבו עבודות מחקר על בסיס הנתונים המצויים באתר והעבודות הנבחרות יוצגו באירוע עתידי שיוקדש לנושא.

דילוג לתוכן