מערכת חדשנית להערכת איכות השינה

פותחה מערכת חדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה
גישה זו עשויה לפשט את הליך האבחון ותאפשר שינה טבעית שאינה מושפעת מחיישני מגע ואשר ניתן להשתמש בה בבדיקה בבית הנבדקים

במסגרת שיתוף פעולה מחקרי בין מעבדת המחקר לעיבוד אותות ביורפואיים, בראשותו של ד”ר יניב ציגל מהמחלקה להנדסה ביורפואית מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והיחידה לחקר הפרעות שינה-ערות, בראשותו של פרופ’ אריאל טרסיוק, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, פותחה מערכת חדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה באמצעות הקלטת קולות הנשימה במשך שנת לילה.

מחקר זה מציג גישה חדשה פורצת דרך להערכת איכות השינה באמצעות מיקרופון שאינו נוגע בנבדק. פותחו אלגוריתמים לניתוח אותות של קולות הנשימה שאפשרו את הסיווג של מצבי שינה / ערות מהקלטת לילה שלם (איור 1). ביצועי גישה זו תואמים ואפילו גוברים על ביצועי טכנולוגיות קיימות לשערוך שינה המשתמשות בחיישני מגע. גישה זו עשויה לפשט את הליך האבחון ותאפשר שינה טבעית שאינה מושפעת מחיישני מגע ואשר ניתן להשתמש בה בבדיקה בבית הנבדקים.

במחקר, שפורסם בעיתון PLoS One, נבדקה ההשערה כי ניתן לאמוד את השינה באמצעות ניתוח אותות שמע של קולות הנשימה. הרעיון שעומד מאחורי תפיסה זו הוא שמעברים משינה לערות ולהיפך משפיעים על בקרת פעילות הנשימה וזרימת האוויר שבאים לידי ביטוי בשינויים בדפוסי קולות הנשימה. מחקר זה הוא חלק מעבודת הדוקטורט (PhD) של מר אלירן דפנה במחלקה להנדסה ביורפואית, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

כידוע, שינה טובה חיונית מאד לאיכות חיים משביעת רצון, לאינטראקציה חברתית ופעילות אינטלקטואלית. בחברה המודרנית, אנשים רבים לא ישנים כמות מספקת של שעות עקב חשיפה לטכנולוגיות כגון צפייה בטלוויזיה, שימוש באינטרנט ובטלפון הנייד. שינה לקויה יכולה לגרום לתחלואה ולהגברת הסיכון לתאונות – אבחון וטיפול מוקדמים עשויים לשפר את איכות החיים ולהקטין את הסיכוי לתחלואה. גישת הזהב לבדיקת הפרעות שינה מצריכה שהייה של שנת לילה במעבדת השינה (בדיקה פוליסומנוגרפית, Polysomnography) והתקנה של מגוון רחב של חיישנים. עם זאת, בשל העלות הגבוהה של בדיקת השינה במעבדה והצורך בכוח אדם מיומן, מספר מעבדות שינה הוא מוגבל ואנשים רבים אינם מאובחנים ומטופלים. ההנדסה הביורפואית ורפואת השינה נמצאים ב”מסלול מהיר” לעבר פיתוח בדיקות שינה שניתן לבצע בבתי הנבדקים. לפי שעה, כל הטכנולוגיות הביתיות המצויות מבוססות על חיבור הנבדקים לחיישני-מגע שלעתים קרובות משפיעים על איכות השינה. מכאן – החידוש והחשיבות הרבה של פיתוח המערכת החדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה באמצעות הקלטת קולות הנשימה במשך שנת לילה.
יצוין, כי התעשייה הישראלית נמצאת בחוד החנית של פיתוח חיישנים לבדיקות שינה במעבדה ובבית. למחקר זה יש פוטנציאל רב לפיתוח כיוונים חדשים מדעיים-טכנולוגיים שיכולים להיות משולבים עם טכנולוגיות קיימות. הטכנולוגיה החדשה יכולה לסייע בהגברת הנגישות לבדיקות שינה וכן במעקב אחר טיפול בהפרעות שינה.

מחקר זה נתמך על ידי משרד הכלכלה, משרד המדען הראשי, תכנית קמין.

יצוין, כי המאמר גם זכה להיכנס לרשימה של F1000 prime, ארגון שבוחר את האחוזון העליון של המאמרים האיכותיים כל חודש.