מתי ואיך לקנות פלאפונים לילדים צעירים?

מתי ואיך לקנות פלאפונים לילדים צעירים?

בואו נודה על האמת: משנה לשנה יותר ויותר ילדים מצוידים בפלאפונים בהליכתם לבית הספר. משנה לשנה יותר הורים חושבים שכדאי שאפשר יהיה לתקשר עם הילד בצהריים אם הוא חוזר לבד מהלימודים, אבל גם במקרים שהוא בצהרונים. אז למה אנחנו קונים פלאפונים לילדים?

ראשית כי אנחנו רוצים להיות בשליטה ולאפשר לילדים להיות זמינים. מעניין שדווקא מאז שיש לילדים יותר פלאפונים, רמת החרדה של ההורים עלתה עם השנים כי הם הורגלו שהילדים שלהם כל הזמן זמינים, ואיך אנחנו מרגישים כשהם לא עונים?

שנית, אנחנו קונים פלאפונים כי הילד מבקש. לא הייתי כותבת משפט כזה לפני עשרים שנה, אבל היום זה הפך לכמעט נורמה של התניה בין הבקשה של הילדים להסכמה של ההורים. הורים רבים נכנעים בקלות לבקשות הילדים לקניות רבות ובעיקרן רכישה של טכנולוגיות חדשות. הורים רבים רוצים לרצות את הילדים בשל נקיפות מצפון על כך שהם לא בבית ולא מבלים עם הילדים ואחרים רוצים שלילדים יהיה את כל מה שלנו לא היה (וזה לא שהיה ככ נורא פעם, נכון?). אחרים פחות רוצים להשיג שקט זמני ולהמנע משבועות של בכי וחפירות (כן, גם הם חופרים!!!).

שלישית, אנחנו קונים פלאפונים כי לכל החברים שלו יש ואנחנו לא רוצים שילדנו יהיה חריג ולא יוכל להשתתף בשיח המתנהל בקבוצות הוואטסאפ ובהתכתבויות האינסופיות בין החברים. הילד שלנו עלול להחמיץ את ההודעות והעדכונים מהמורה (כן, גם היא משתתפת בחלק מהקבוצות) ולדעת מתי נפגשים ועם מי הולכים לאן בשעות אחר הצהריים. יתרה מכך, רובנו קונים פלאפונים חכמים ולא פלאפונים רגילים כדי שיהיו לילד אפשרויות להתחבר לאינטרנט, לשחק במשחקים, להוריד אפליקציות וכבר אמרנו לתקשר עם החברים. אנחנו מפקידים בידיהם ובאחריותם מכשירים שעלותם אלפי שקלים וחושפים אותם בפני עולם שלם של תכנים, סרטונים, אנשים זרים ושאר סכנות ומרגישים טוב שהילד שלנו חלק מהקבוצה. אז על מה כדאי לחשוב רגע לפני שרצים לחנות וקונים ליד פלאפון?

ראשית כדאי לחשוב האם הילד באמת זקוק לפלאפון, כלומר: האם הוא הולך בלעדינו או בלי מבוגר אחר לבית הספר, לחוגים, לחברים? אם לא, אין סיבה לקנות!

שנית, כדאי לחשוב מהם השימושים שהילד באמת צריך בפלאפון ונתאים את המכשיר לצרכים. אין באמת צורך לרכוש לילד בן שמונה פלאפון חכם ויקר, שהוא בקלות יכול לאבד או לשבור.

שלישית, ‘לכולם יש’ זה ממש לא השיקול! כמו שהיו אומרים פעם: ‘אם כולם יקפצו מהגג, גם אתה תקפוץ???’. אז נכון שאנחנו לא רוצים שהילד שלנו יהיה שונה אבל הוא יכול להסתדר גם עם פלאפון ישן ובכך גם נמנע ממנו להחשף לתכנים שאינם מתאימים לגילו הצעיר ללא צורך.

ואם כבר החלטנו לרכוש פלאפון, חשוב מאוד להגדיר מראש (עדיף גם לרשום) מהם הגבולות בשימוש ברמת השעות והתכנים, מתי מכבים את המכשיר ולמה נחשפים, במה משחקים ועם מי מתכתבים. כדאי לצמצם ככל האפשר את זמני החשיפה של הילדים למסך בשל הקרינה וכן יש לשים לב שהשימוש בפלאפון לא בא על חשבון פעילויות חשובות אחרות כגון שינה, אוכל (עדיף ארוחה משפחתית ומשותפת עם בני משפחה אחרים), זמני לימודים וזמנים עם משפחה וחברים. יש לקבוע מראש מה יהיה המחיר להפרה של הכללים ולעמוד בכך בגבורה (כן, זה בסדר לקחת את הפלאפון לכמה ימים במידת הצורך…).לסיכום, כדאי לחשוב טוב ולשקול את כל השיקולים כדי שנאפשר לילדינו להיות בעניינים אבל נזכור להתאים את המציאות והטכנולוגיה לערכים ולאמונות שלנו כהורים ונמשיך להגן על הילדים, גם בדור המסכים!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז “רגעים” ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.