נדודי שינה מנבאים הופעת כאבי גב במבוגרים

מחקר חדש: נדודי שינה מנבאים הופעת כאבי גב במבוגרים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותגיל הזהב
כושר גופני בגיל הזהב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: Shustov

מחקר חדש מגלה: נדודי שינה מנבאים את הופעתם של כאבי גב בקרב מבוגרים

מחקר חדש, שערכו במשותף ד"ר מעיין אגמון מהחוג לסיעוד וד"ר גלית ערמון מהחוג לפסיכולוגיה, קושר לראשונה קו ישיר בין שתי תופעות שכיחות מאוד באוכלוסייה, וחשף קשר חד-כיווני ביניהן. "הממצאים מדגישים את חשיבות הטיפול המשולב בשתי התופעות, למניעת כאבי גב ולשיפור איכות השינה", הן אומרות

האם אתם סובלים מנדודי שינה? אם כן- הסיכויים שיהיו לכם כאבי גב עולים בצורה משמעותית, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. "לאחר נטרול משתנים מתערבים, כמו מצב סוציו-אקונומי, סגנון חיים ועוד, זיקקנו את המסקנה כי נדודי שינה מנבאים כאבי גב, אך לא להיפך", אמרו ד"ר מעיין אגמון מהחוג לסיעוד ע"ש שריל ספנסר וד"ר גלית ערמון מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, עורכות המחקר, שנעשה בשיתוף עם פרופ' שלמה ברלינר ופרופ יצחק שפירא מהמרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). 

כאבי גב הם תופעה נפוצה למדי: 60%-80% מאוכלוסיית הבוגרים סובלים ממנה, בשלב מסוים בחייהם. יותר מכך, כאבי גב נמצאים במקום הראשון בסולם הפיצויים שמשולמים לעובדים, ולראיה, באירופה הם מהווים 0.5%-2% בממוצע מהתוצר הלאומי הגולמי. הסיבות לכך רבות ומגוונות ועל פי הערכות המומחים, ל-90% מהסובלים מכאבי גב אין מכנה משותף, אך כ-50% מהאנשים שסובלים מכאבי גב דיווחו גם על נדודי שינה, שמוגדרים כאי-יכולת להירדם או להישאר רדומים, שעות ערות ארוכות בלילה או השכמה מוקדמת מדי, למשך כחודש. ידוע, כי נדודי שינה מעלים את רגישות הפרט לכאב וכי הסובלים מהתופעה חווים כאבים ספונטניים לעיתים קרובות יותר ובעצימות גבוהה יותר, בהשוואה לאנשים בריאים, אך המחקר חושף לראשונה קשר ישיר בין נדודי שינה לכאבי גב.

הנבדקים במחקר הם עובדים שמגיעים למרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) לבדיקות סקר שגרתיות, ובסה"כ נבדקו ב-3 נקודות זמן שונות 2,131 אנשים, בני 46.2, בעלי השכלה של 15.8 שנות לימוד ואשר עובדים 9.6 שעות ביום בממוצע. היקפו הגדול של המחקר הוא אחד מיתרונותיו הבולטים, בנוסף להטרוגניות של הנבדקים ולעובדה כי אלו עם בעיות רפואיות נופו ולא נכללו בתוצאות הסופיות ולתקופת הזמן הארוכה (8 שנים) בה התבצע.

אבחון כאבי הגב של הנבדקים במחקר התבצע באמצעות שני קריטריונים – וידוא היסטוריה רפואית ע"י ביקור הנבדק אצל רופא, לפחות פעם אחת במהלך 12 החודשים, וראיון שאשרר את עקביות כאבי הגב לפחות במשך 3 חודשים. כאמור, סיכויים של עובדים, שבריאותם תקינה אך סובלים מנדודי שינה, לסבול מכאבי גב, גבוה בכמעט 150 אחוז לעומת אלו ששנתם תקינה. בקרב נשים, המתאם בין נדודי שינה וכאבי גב גבוה יותר, ואכן – כאבי גב נפוצים יותר בקרב נשים מאשר בגברים.
"מחקר מקיף שכזה, שמתקיים לאורך תקופה כה ארוכה, הוא הדרך הנכונה להראות את הקשר בין שתי התופעות הרפואיות הנפוצות. בדקנו בוגרים בריאים, עובדים, לאורך 3 תקופות זמן. לאחר נטרול משתנים מתערבים, כמו מצב סוציו-אקונומי, סגנון חיים ועוד, זיקקנו את המסקנה כי נדודי שינה מנבאים כאבי גב, אך לא להיפך. הגורם לכך עדיין לא ידוע, אך ייתכן והקשר בין התופעות נובע מגורם ביולוגי שלישי, שכרגע איננו מצליחות לשים עליו את האצבע", אמרו. "כרגע ישנם כמה גורמים אפשריים, ביניהם מתח – אנשים שסובלים מנדודי שינה מתארים את חייהם כלחוצים, לכן קרוב לודאי שיסבלו מחוסר מנוחה כרוני שיוביל למתח שרירי, יוריד את מספר המנוחות הקצרות בפעילות הגוף ויגרום לכאבי גב", אמרו עורכות המחקר.

דילוג לתוכן