עבודה בישיבה ממושכת הורגת

ממצאי מחקר נוסף מוכיחים: עבודה מתמדת בישיבה ממושכת מגבירה הסיכון למוות מוקדם

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

חדשות חמותמחלות לב
ישיבה במשרד. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mattes

ישיבה ממושכת מקצרת את תוחלת החיים

מחקר שפורסם לאחרונה בעיתון Diabetologica הוכיח שוב שאצל אלו העובדים כל יום שעות רבות בישיבה, יש עלייה ניכרת בסיכון ללקות בסרטן, אירוע מוחי חסימתי ומחלות לב. התעמלות ואפילו סתם עמידה יכולים להוות את ההבדל בין חיים ומוות.

בהתבסס על מחקרים קודמים שנערכו לגבי ההשפעה של ישיבה, חוקרים מאוניברסיטת לנקסטר בבריטניה העריכו את נוהג הישיבה של שתי קבוצות גברים ונשים שחלק מהם ישבו מספר שעות ביממה ואילו האחרים ישבו 16 שעות. לאחר מכן הם בדקו את מצבם הבריאותי של בני שתי קבוצות אלו.

במחקר נמצא שככל שהנבדקים ישבו יותר שעות, כך היה להם סיכון רב יותר לפתח סינדרום מטבולי עם רמות גבוהות יותר של גלוקוז ושומנים בדם. הקצב המטבולי האישי של אנשים שעברו לעבוד בישיבה ירד. כתוצאה מכך, בהעדר התעמלות, הם עלו במשקל וגם רמת הסוכר בדמם עלתה. אבל, ההתעמלות לא מכפרת על הכול. ככל שאדם יושב יותר שעות, כך יש אצלו יותר עלייה בגלוקוז ובשומני הדם, גם אם הוא עוסק בהתעמלות.

ברור אם כן, שהתעמלות, אפילו נמרצת, היא לא התשובה היחידה לבעיה של ישיבה ממושכת. גם עמידה עוזרת להפעלת אנזימים בשרירים שאחראים לפירוק של שאריות שומנים וסוכרים בזרם הדם, כאלו שיכולים לגרום לסוכרת ולמחלות נוספות. נמצא שפעילות בעמידה, 3 שעות נוספות יותר ממה שאדם מורגל, יביאו לירידה של 4 ק"ג במשקלו בשנה. יש להגיע לאיזון נכון בין שעות ישיבה לשעות פעילות שלא בישיבה. מומלץ לעבוד, כאשר עובדים ליד שולחן, חלק ניכר מן הזמן ליד שולחן גבוה ולעשות את העבודה בעמידה.

מקורות

http://www.iol.co.za/lifestyle/stand-up-for-your-health-1.1481627
http://www.naturalnews.com
http://www.naturalnews.com/039517_desk_jobs_excessive_sitting_death_risk.html#ixzz2NmUk3kvX

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן