5 עובדות על ויטמין B2-ריבופלבין

מה תפקידיו של ויטמין B2 – ריבופלבין ? איך אור וחום משפיעים על מזון המכיר ויטמין B2 ? מה הצריכה המומלצת לבוגר של וויטמין זה ?

בריאות הציבורתזונה
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על ויטמין B2-ריבופלבין

מה מקורותיו העיקריים של ויטמין ויטמין B2 – ריבופלבין ? כיצד משפיעה חוסר בויטמין B2 על גופנו? מה הקשר בין תרופות נגד דיכאון על חוסר בויטמין ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין B2 שכדאי לדעת:

1. ויטמין B2 (ריבופלבין) מהווה מרכיב חשוב בהפקת אנרגיה, משתתף בתהליך המטבוליזם של שומנים, פחמימות וחלבונים ויש לו תפקיד חשוב לייצור הורמונים, ייצור תאי דם, בריאות השיער, הציפורניים והעור. זהו ויטמין מסיס במים הניזוק בקלות בחשיפה לאור, קפאין ואלכוהול.

הויטמין חשוב במיוחד בעת נטילת קומפלקס ויטמיני B כיון שהוא חיוני להמרת ויטמין B6 לצורתו הפעילה בגף. כמו כן, הוא הופך את החומצה האמינית טריפטופן לניאצין (ויטמין B3).

2. המקורות העיקריים של ריבופלבין במזון: חלב ומוצריו, בשר ובעיקר כבד, ביצים, ירקות ירוקים (ירקות עליים, ברוקולי, כרוב ועוד) וכן דגים. כיום מוסיפים את הויטמין גם לדגני בוקר ומזונות פונקציונליים.

3. ויטמין B2 מתפרק באור ובחום ולכן יש לשמור ירקות טריים באחסון חשוך וקריר. מוצרי חלב לשמור בקירור בכלי אטום לאור וכן להקפיד לאכול ירקות עם מי הבישול .

4. מצבי חסר – לא ידוע על מחלה ספציפית הגורמת למחסור בוויטמין, אולם נמצא כי צריכה מועטה של מוצרי חלב ובשר עלולה לגרום לתסמיני חסר. כמו כן, נטילה ממושכת של תרופות מסוימות כגון תרופות אנטי דיכאוניות, עלול לגרום לחסר בוויטמין. תופעות החסר העיקריות הן: דרמטיטיס (דלקת עור), סדקים בזוויות הפה ודלקת בריריות הפה ובלשון. חסר מתמשך עלול להתבטא בנזק עצבי ונזק בייצור נוירונים. נזק כזה עלול לגרום להפרעות פסיכיאטריות, דיכאון ופגיעה בהתפתחות ילדים.

5. קצובה המומלצת : לילדים מגיל 0 ועד גיל 5 חודשים : 0.4 מ"ג ביום, מגיל 6 חודשים ועד גיל שנה – 0.5 מ"ג ביום, מגיל שנה עד גיל שלוש – 0.8 מ"ג, גילאי ארבע עד שש שנים – 1 מ"ג, גילאי שבע עד עשר שנים- 1.2 מ"ג. בנים בגילאי 11-14 שנים – 1.5 מ"ג ביום, 15-18 שנים – 1.8 מ"ג, 19-50 שנים – 1.7 מ"ג ולגברים מגיל 51 והלאה מומלץ לצרוך 1.4 מ"ג ביום. לנשים מגיל 11 ועד גיל 50 מומלץ לצרוך 1.3 מ"ג ומגיל 51, 1.2 מ"ג ביום. נשים הרות צריכות תוספת של 0.2 מ"ג ביום ונשים מיניקות תוספת של 0.4 מ"ג ביום.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.

דילוג לתוכן