עשרות כרישים חופיים- תופעה רגילה בישראל אבל נדירה בעולם

הופעת עשרות כרישי סנפירתן וכרישים עפרוריים לקרבת החופים באזור תחנות הכח החופיות באשקלון היא תופעה נדירה בעולם, אך היא שכיחה בישראל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
התגוננות מקרני השמש. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa.צילום: Johntex

כרישים רבים בחופי ישראל: "אין סיבה לחשוש. התופעה בישראל היא רגילה ואילו בעולם הינה תופעה נדירה

לדברי עדי ברש, דוקטורנטית בחוג לביולוגיה ימית של בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה שחוקרת את הכרישים שלחופי ישראל, בכל חורף היא נתקלת בעשרות כרישים שמגיעים לסביבות תחנות הכוח, למרות שבינתיים, עוד לא ברור לחוקרים מדוע זה קורה. "היו פה כרישים ויהיו פה כרישים. אין בזה דבר מיוחד או פתאומי. בוודאי שאין שום סיבה להיבהל או לחשוש"

הופעתם של עשרות כרישי סנפירתן וכרישים עפרוריים לקרבת החופים באזור תחנות הכח החופיות באשקלון היא תופעה נדירה בעולם, אולם דווקא בישראל מדובר בתופעה שמתרחשת במעט באופן קבוע בשנים האחרונות, כך אומרת תלמידת המחקר עדי ברש, דוקטורנטית וחוקרת כרישים בחוג לביולוגיה ימית בבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה. "מספר הכרישים נמצא בירידה גדולה מאוד בכל העולם וברב הים התיכון נעלמו כליל הכרישים החופיים. תופעה כזאת של התקבצות כרישים במים החמים הנה ייחודית, ולא קיים פרסום דומה שלה משום מקום בעולם, אלא שדווקא אצלנו אנחנו רואים בשנים האחרונות את התופעה חוזרת כל חורף", אמרה.

לדבריה, בניגוד למספרים כאלה ואחרים שפורסמו, מדובר בכמה עשרות כרישים שהגיעו גם השנה לאזור המים החמים שמול תחנות הכוח – כשהסיבה לכך שהם מגיעים דווקא למים החמים עדיין לא ברורה למדענים. ברש ביקשה להזכיר כי יש כמה עשרות מינים שונים של כרישים שחיים דרך קבע בחופים סביב ישראל, וכי הם אינם מסוכנים לאדם. "היו פה כרישים ויהיו פה כרישים. אין בזה דבר מיוחד או פתאומי. בוודאי שאין שום סיבה להיבהל או לחשוש", אמרה.

בכדי להבין יותר על ההתנהגויות של הכרישים שחיים לידנו, ואולי לפתור את סוגיית ההגעה למים החמים בקרב החוף, מתקיים כעת מחקר של ברש יחד עם צוות הניטור הימי של בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, בו הכרישים נמדדים ומתויגים בעזרת תגים לווייניים, שיספקו נתונים לגבי המסלולים שבהם נעים הכרישים. "המטרה שלנו היא לראות האם הכרישים בתחנה חוזרים מדי שנה, מה הם עושים במהלך היום, ומה כמות הכרישים ותחלופת הכרישים בתחנות. התגים לוויניים שמחוברים לכרישים ידווחו לנו לאן נעים הכרישים ויעזרו להבין טוב יותר את התופעה", אמרה.

דילוג לתוכן