פוריות אחרי כימותרפיה

מחקר: תחליפים מלאכותיים להורמון GnRH הם אמצעי יעיל לשימור הפוריות בקרב נשים המטופלות בכימותרפיה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
צוואר הרחם ומערכת הרבייה הנשית. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: CDC, Mysid

פוריות אחרי כימותרפיה : תחליפים מלאכותיים להורמון GnRH הם אמצעי יעיל לשימור הפוריות בקרב נשים המטופלות בכימותרפיה

טיפולי כימותרפיה, כידוע, הם טיפולים קשים הכרוכים בכאב, בחילה ותופעות לוואי אחרות. פרופסור זאב בלומנפלד, ראש החוג למיילדות וגינקולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, מסביר כי במקרים רבים גורם הטיפול הכימותרפי לנזק משמעותי לשחלות של הנשים המטופלות. התוצאה היא הקדמה של תופעות גיל המעבר (מנופאוזה). תהליך זה עלול לכלול הפסקה של המחזור החודשי, גלי חום, דיכאון, יובש בנרתיק, אוסטיאופורוזיס או אוסטאופניה (המגבירות את הסיכון לשברים בעצמות), כאבים בקיום יחסי מין, ואי פוריות.

"סוגיית הפוריות מעסיקה במיוחד נשים צעירות הנכנסות לטיפולים כימותרפיים ולהקרנות," מסביר פרופסור בלומנפלד, המכהן גם כרופא בכיר במחלקת נשים ויולדות בקריה הרפואית רמב"ם. "העלייה בהופעת מחלות ממאירות גם בגילים אלה, ושיעור ההישרדות הגבוה, מגבירים את המודעות לעניין זה."

פרופסור בלומנפלד, החוקר מזה עשרות שנים את סוגיית שימור הפוריות בקרב נשים העוברות טיפולים כימותרפיים, מתמקד בשימוש בתחליף ל- GnRH – ההורמון הטבעי האחראי לתפקוד השחלות ומערכת הרבייה. ממצאיו, שפורסמו בראשית שנות התשעים, אומתו בשנת 1994 על ידי חוקרים באוניברסיטת קליבלנד, במחקר בקופות מסוג רזוס. "לאחרונה הראינו כי טיפול כימותרפי גורם להפסקת המחזור ב-59% מהמקרים, אך אם נלווה לו שימוש בתחליף ל- GnRH, נתון זה צונח ל-9% בלבד." ציין פרופסור בלומנפלד.

במאמר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Expert Opinion in Pharmacotherapy , מציג פרופסור בלומנפלד את המחקרים האחרונים בתחום, ומסביר מדוע השימוש בתחליף ל-GnRH רצוי ומועיל. "השימוש בתחליף ל- GnRH מחולל באישה מצב הורמונלי זמני והפיך, המחקה את גיל הילדוּת הקודם להתבגרות המינית. בגיל הילדוּת, כך עולה ממחקרים שונים, הנזק לשחלות כתוצאה מכימותרפיה קטן הרבה יותר (כ-10%-8%, לעומת ממוצע של 40% פגיעה בקרב נשים בגיל 40-20). יתר על כן, לדיכוי הפעילות השחלתית בדרך זו יתרון נוסף: מניעת דימום וסתי חזק, העשוי לגרור אנמיה. מסיבות אלה, הטיפול מומלץ לחולות בגילים 38-14."

במאמר החדש מציין פרופסור בלומנפלד כי טיפול זה אינו עומד בסתירה לטיפולים אחרים, כגון הקפאת ביציות ומקטעי-שחלה. "יתר על כן, אנו ממליצים על הקפאת מקטעי-שחלות, שכן בעתיד נדע להחזיר אותם למקומם. עד היום נולדו בישראל חמישה תינוקות בריאים [מתוך 40 בעולם כולו] הודות להשתלת מקטעי-שחלות מוקפאים שהופשרו.

"עם זאת, לטיפול בתחליף GnRH יתרון שאין לשיטות האחרות – הגנה על אזור השחלות כולו. במחקר הנוכחי שלנו, המסכם ממצאים שנאספו מ-300 נשים במשך כשלושה עשורים, הוכחנו שהשימוש בתחליף ל- GnRHמביא לעליה מובהקת במספר ההריונות המוצלחים, בשימור הפעילות השחלתית התקינה ובמניעת מנופאוזה מוקדמת. מאחר שההצלחה אינה מוחלטת, אנו ממליצים לשלב בין השיטות השונות."

דילוג לתוכן