פחות ילדים משחקים מחוץ לבית

באיזו מידה בעידן המודרני אנו עוסקים בפעילויות לילדים בבית? 32% מהילדים דיווחו שלא חוו טיפוס על עץ. אחד מכל עשרה ילדים מעולם לא רכב על אופניים.  האם הילדים של היום כבר לא יהנו כמו הוריהם ממשחקים ברחוב ? משחקים הכוללים פעילות פיזית ושכלית משפרים את המיומנויות של הילד, מסבים לו הנאה, משפרים את יכולותיו החברתיות ואת התפתחותו ובריאותו. עם זאת בעידן המודרני רבים מן הילדים אינם יוצאים לשחק מחוץ לבית, מגמה שהולכת ומחמירה עם חדירת המחשב, משחקי הוידאו, הסלולרי, האינטרנט והטלוויזיה לחיי ההורים והילדים, זאת בנוסף למיעוט יציאה מחוץ לבית למשחק בגלל פחד של ההורים מפגיעה, תאונות, תקיפה מינית או אלימות כלפי ילדיהם. כך, ממצאי מחקר חדש שנערך בבריטניה של ארגון  Play England ו- Savlon מדגישים מגמה זו ומצביעים על כך שמשחקים מחוץ לבית הולכים ונעלמים.

ילדים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by. מאת : Durzan cirano
ילדים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by. מאת : Durzan cirano

מחקר חדש : פחות ילדים משחקים מחוץ לבית

ילדים רבים מבלים זמן ממושך בתוך הבית. בין אם מדובר במשחקים חינוכיים לילדים, פעילויות משפחתיות, לימודים או מסכים. ממצאי המחקר שנערך בקרב ילדים בבריטניה, מעלים כי הורים ממעטים לבלות עם ילדיהם מחוץ לבית במשחק. כך 72% מהבוגרים דיווחו שהם שיחקו מחוץ לבית כשהם היו ילדים אולם כעת כשהם הורים הם ממעטים לצאת איתם לפעילות פנאי חוויותית שלא בבית. ממצאי המחקר מעלים כי כיום רק  40% מהילדים נהנים מחווית משחק מעין זו.

מן הממצאים עלה עוד כי 32% מהילדים דיווחו שהם מעולם לא חוו טיפוס על עץ, רבע מהילדים מעולם לא התגלגל מגבעה, ו42% לא שיחקו בהכנת זרי פרחים.

70% מההורים דיווחו כי הם חשים שפעילות של משחק מחוץ לבית עם ילדיהם מהווה איום מוחשי לילד ולכן ממעטים לעשות זאת. רבים מן הילדים חשים זאת, אולם 59% מהילדים מבטאים רצון לשחק יותר מחוץ לבית ובמיוחד בסביבה שאינה אורבנית אלא בטבע.

החוקרים סבורים כי קיימת חשיבות פסיכולוגית ובריאותית למשחק בחוץ, ולכן חשוב שההורה יטול חלק פעיל בהגנה על ילדו אך יחד עם זאת לעזור לו להנות מ”פעילויות כמו להתלכלך בבוץ, לאסוף פרחים, לטפס על עצים ולשחק עם חברים שמאפשרות לילד “לחוות את ההנאה ואת התועלת הרבה שבמשחק מחוץ לבית.. לחקור את הסביבה, לגלות את מה שמסביב, לחוות וליצור” באופן שיועיל לבריאותו הנפשית, לבריאותו הגופנית, לכישוריו החברתיים ולהתפתחותו התקינה” .