פירות וירקות למניעת סוכרת

רפואה מן הצומח: ירקות ופירות למניעת מחלת הסוכרת

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
גזר. מקור: ויקיפדיה ברישיון PD . צילום: Stephen Ausmus באדיבות: Carrots Us Agricultural Research Service

אכילת פירות וירקות עוזרת למניעת התפתחות מחלת הסוכרת

מרבית החולים הסובלים מסוכרת, היו קודם להתפתחות מחלה זו במצב טרום סוכרתי. אפילו במצב זה כבר יש סיכון לנזק ללב ולכלי הדם. הן חולי סוכרת והן אלו המצויים במצב טרום סוכרתי מוטרדים מן השאלה האם אכילת פירות טובה בשבילם או לא, וזאת מאחר ובמרבית הפירות יש סוכר בכמות של ממש. השאלה העומדת על הפרק היא האם להתייחס להשפעת הפירות כמו להשפעת פחמימות בכלל. בקבוצת הפחמימות נכללים סוכרים מזוקקים, דגנים, לחמים, מזונות עשויים מקמחים שונים וממתקים מתוקים. ובכן, מסתבר שזו טעות לכלול את הפירות באותה קטגוריה עם שאר המזונות מכילי הפחמימות. נמצא שככל שאוכלים יותר פירות וירקות, כך הסיכון ללקות בסוכרת נמוך יותר. נושא זה נסקר בהרחבה בספרם של דר' דיאן גרייזל Ph.D, ובעלה טום גרייזל. ספר בשם:TurboCharged: Accelerate Your Fat Burning Metabolism, Get Lean Fast and Leave Diet and Exercise Rules in the Dust (BSH, 2011).

אין חולקים על כך שאכילת ירקות עוזרת לשיפור הבריאות. מסתבר שגם פירות. לאחרונה סוכם מחקר שנמשך 20 שנה ונערך על-ידי המרכז לבקרת תרופות באטלנטה, ארה"ב. במחקר זה היה מעקב צמוד אחרי הרגלי האכילה של משתתפיו, בני גילאי 25 עד 74. ונמצא שצריכת ירקות, גם צריכת פירות, מגינה מפני התפתחות סוכרת.
כפי שדווח בעיתון רפואה מונעת, דיאטה בריאה הכוללת פירות וירקות יכולה למנוע שהאדם יפתח סוכרת בעתיד. ככל שאנשים צרכו יותר מנות, ומנות גדולות יותר, 5 מנות ויותר של פירות וירקות ביום, כך היה להם פחות סיכון לפתח סוכרת. אצל נשים התוצאות היו טובות יותר.

פירות המותרים באכילה לחולי סוכרת
פירות מספקים לגוף חומרים חיוניים כמו: ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, סיבים ומים. חשוב שחולי סוכרת יהיו מודעים לרמת הסוכר שבדמם, בייחוד לאחר אכילת פחמימות. בכלל סוגי המזונות מכילי הפחמימות, סוגים רבים של פירות הוגדרו ע"י האגודה האמריקאית לסוכרת, כפירות מומלצים לחולי סוכרת. להלן מידע על הפירות שאותם ניתן לשלב בתפריט של חולי סוכרת.

פירות גרגריים
פירות גרגריים למיניהם מהווים מקור רב ערך לויטמינים, נוגדי חמצון וסיבים. הרופא דר' אנדרו וויל מחשיב פירות אלו כבעלי מדד גליקמי נמוך. פירות אלו הם בחירה אופטימלית עבור תפריט לחולי סוכרת. בכלל פירות אלו נמנים: בלוברי, תות שדה ומיני פטל שונים. הדרך הטובה ביותר היא לאוכלם טריים בעונתם, אך גם פירות מוקפאים טובים. בלבד שאינם מוקפאים עם תמיסת סירופ סוכר.

פירות הדר
הדרים כמו: תפוזים, אשכוליות, פומליות ומנדרינות מספקים כמות יפה של ויטמין C, רכיב תזונה הקשור בפעילות המערכת החיסונית. לחולי סוכרת מתאים לאכול פירות אלו בשלמותם ולא כמיץ. אם מיץ – אז רק מהול בכמות רבה של מים נקיים.

תפוחי עץ
תפוחי עץ אף הם ידידותיים לסוכרתיים. הם מספקים כמות בעלת ערך של ויטמין C וסיבים. כמות הקלוריות שמספק תפוח עץ בינוני היא בין 70 ל- 80. ניתן לאכול את התפוח שהינו בעל ערכים תזונתיים מצוינים גם מגורר בתוספת קינמון. בנוסף לצרוף טעים, הקינמון עצמו הוא תבלין שמוריד רמת סוכר.

שזיפים ואגסים
אלו הם פירות מזינים ובעלי מדד גליקמי נמוך. מומלץ לאוכלם טריים, לא מיובשים. אגס או 2-3 שזיפים מהווים מנה מתאימה.

מקורות

http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/fruits.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11138444

 Daily fruit consumption helps prevent diabetes Published on June 2, 2011 at 2:04 AM
• Dr. Weil: Fruit Intake and Diabetes

• American Diabetes Association: Fruit Recommendations
Article reviewed by Contributing Writer Last updated on: Mar 28, 2011
Read more: http://www.livestrong.com/article/96910-type-diabetes-fruit-list/#ixzz20rtZzqnq

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן