פיתוח: רובוט לניקוי המוח

רובוט שפותח בטכניון ישמש ככלי ניקוי בתוך הגוף

האם מה שנתפס כמדע בדיוני – רובוטים זעירים שנכנסים לגופנו ומשמשים את הרופאים לתיקון וטיפול בבעיות רפואיות הופך למציאות שתתגשם עוד בימי חיינו ? ייתכן שהתשובה לכך כבר חיובית במידת מה: ממצאי פיתוח רפואי חדשני של רובוט זעיר המופעל מחוץ לגוף על ידי שדות אלקטרומגנטיים, ויסייע בניקוי צינורות בגוף, שפותח על ידי חוקרי הטכניון, הוצג במסיבת עיתונאים משותפת לטכניון ולנציבות הסחר האיטלקית לרגל פתיחת תערוכת ביומד ישראל 2011 ILSI BIOMED .הדור חדש של רובוטים רפואיים, שייכנסו לתוך הגוף, הוצג במסיבת העיתונאים על ידי הפרופ’ משה שהם מהטכניון, אשר לו 34 שיתופי פעולה עם 50 גופי אקדמיה וחברות באיטליה.

סריקת CT מוח של חולה. מקור: ויקיפדיה ברשיון -cc3-by-sa. צילום: Lucien Monfils
סריקת CT מוח של חולה. מקור: ויקיפדיה ברשיון -cc3-by-sa. צילום: Lucien Monfils

את הרובוט הזעיר מפתחת חברת הסטארט אפ “מיקרובוט מדיקל” היא אשר מפתחת הרובוט הקטנטן לפי פיתוח של הפרופסור משה שהם -ראש המעבדה לרובוטיקה בטכניון, בצוותא עם הפרופ’ מנשה זערור מנהל מחלקת נוירוכירורגיה ברמב”ם ועודד סלומון. בחברת הסטררט אפ המבטיחה, הושקעו מאות אלפי דולרים על ידי חברת ג’ונסון אנד ג’ונסון.

אורכו של הרובוט הזעיר הוא כעשרה מילימטרים וקוטרו מילימטר אחד והוא תוכנן באופן שיוכל להיכנס לכלי הדם או מערכת הנשימה, ולבצע פעולות בגוף כמו העברת חומרים כימותרפיים ישירות לגידול סרטני לטיפול ממוקד בו או לשם ניקוי כלי הדם או במקרה זה ניקוי צינוריות סינטטיות שנסתמו.

מהודעת חוקרי הטכניון עולה כי הרובוט המוכנס לגוף ישמש בשלב ראשון לניקוי של צינורות ניקוז המוחדרים למוחם של חולי הידרוצפלוס עוד בצעירותם. חולי הידרוצפלוס סובלים מבעיה של ניקוז נוזלים לקוי במוח ולכן חוקרים מכניסים למוחם בשלבים מוקדמים של חיי החולה בניתוח מורכב צינוריות שמיועדות לסייע בניקוז נוזל המוח. עם זאת לאורך השנים, רקמות המוח מתחילות לחדור ולחסום את הצינוריות. בכל עת שחולה הידרוצפלוס סובל מכאבי ראש, נערכים לו צילומי CT ואם מאובחנת סתימת צינורית, מבצעים הרופאים ניתוח מוח חדש להשתלת צינורית.

הרובוט החדיש שפותח על ידי חוקרי הטכניון ישמש בשלב ראשון לפתרון בעיה זו של חולי הידרוצפלוס. הרובוט יושתל בגוף החולה בתוך הנקז וישמור במשך כל שנות חייו של החולה על ניקויו השוטף של הנזק בעת הצורך. מכיוון שהרובוט מופעל על ידי שדות אלקטרומגנטים מחוץ לגוף החולה, אין צורך בסוללות להפעלתו ולכן יכול לשמש לביצוע פעילותו במש כל שנות חיי החולה- כ80 שנה.