פריצת דרך בחקר המים: גילוי אולטרה מהיר

פריצת דרך בחקר המים: גילוי אולטרה מהיר

חוקרים שילבו לייזר פולסים אולטרה קצרים עם מצלמה אולטרה מהירה שנועדה לבדוק את מבנה טיפת המים המכילה את הפרוטון. המאמר המתאר את המחקר זכה לציון החשיבות הגבוה ביותר בעיתון האירופי היוקרתי Chemie” Angewandte”, שפרסם את ממצאיו בימים אלה

פרופ’ אהוד פינס מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וקבוצה חוקרים מהמכון על שם מקס-בורן בברלין, בהובלת פרופ’ תומס אלסעזר וד”ר אריק ניברינג, השתמשו בשיטה שפותחה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב על מנת לחקור את טיפת המים הקטנה ביותר המכילה פרוטון. החוקרים שילבו לייזר פולסים אולטרה קצרים בתחום האינפרה האדום עם מצלמה אולטרה מהירה כדי לבדוק את מבנה טיפת המים המכילה את הפרוטון.

לגילוי עליו מדווחים החוקרים חשיבות רבה מאחר שלפרוטון הממוים (מימי), שהוא גרעין אטום המימן הקשור למים, חשיבות עצומה בכל תהליכי החיים. הפרוטון, שיש לו מטען חשמלי חיובי, יוצר מבנים כימיים יציבים עם המים והוא בעל ניידות גבוהה ויוצאת דופן כשהוא נע בתוך המים. שילוב זה של מטען חשמלי, יציבות כימית וניידות גבוהה, הפך את הפרוטון לגורם המרכזי המניע את תהליכי החיים בכל האורגניזמים בטבע ומכאן החשיבות העצומה שיש להבנת הדרך שבה הפרוטון מיוצב על ידי המים ולהבנת מנגנון התנועה שלו בתוכם.

המאמר פורסם בימים אלה בעיתון האירופי היוקרתי “Chemie Angewandte”, שם קיבל את ציון החשיבות הגבוה ביותר VIP – Very Important Paper)), והוא מתאר כיצד מיקום הפרוטון בין שתי מולקולות מים משתנה כתוצאה משינוי מבנים אקראיים ומהירים מאוד בסביבת הממס האורגני בה נמצאת טיפת המים.

פרופ’ פינס: “מדובר בפריצת דרך בנושא מאוד בסיסי וכללי שקשור למים. אני מצפה כי השיטה שלי תאומץ על ידי קבוצות רבות נוספות בכל העולם. סנונית ראשונה של פירות המחקר היא קבוצה נוספת, הולנדית, שכבר משתמשת בשיטה. לשיטה פוטנציאל להוביל לתשובות בכמה מהשאלות הבסיסיות ביותר הקשורות למבנה של צברים קטנים של מים המכילים חומצה, כאלה המצויים בכל המערכות הביולוגיות, כמו גם בכל מקום בטבע- החל מגשם חומצי ועד למקוואות המים המכילים כמויות קטנות אבל מאוד משמעותיות של חומצה קרבונית, שהיא תוצאה של התמוססות פחמן דו חמצני ( גז החממה המצוי באטמוספירה ) במים”.

מצ”ב הקישור למאמר: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/anie.201602523/abstract