פרק מהספר משאלות מתגשמות וויין דייר

חלק שני מתוך הפרק ראשון בספר "משאלות מתגשמות" מאת ד"ר וויין וו דייר הוצאת אופוס, 2014.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

קואצ'ינג - אימון אישי
פרק מתוך ספר בנושא רפואה, בריאות, פסיכולוגיה , ביולוגיה, חברה

"משאלות מתגשמות" ד"ר וויין וו דייר. 

פרק מתוך ספר: חלק שני  מתוך הפרק ראשון בספר "משאלות מתגשמות" מאת ד"ר ויין וו דייר הוצאת אופוס, 2014.

מהי התפיסה העצמית שלכם?
במילים פשוטות, התפיסה העצמית שלכם היא כל מה שאתם מאמינים שהוא נכון. וכל מה שאתם מאמינים שהוא נכון עבורכם הוביל אתכם בדיוק למקום שאתם חיים בו ונושמים בו בכל יום. האמונות שלכם על עצמכם הן כמו רכיבים במתכון, ואתם משתמשים בהן כדי ליצור את התפיסה העצמית שלכם. הרכיבים האלה מתחלקים לשתי קטגוריות: התפיסה העצמית החיצונית והתפיסה העצמית הפנימית.

התפיסה העצמית החיצונית
רכיבים אלה כוללים את כל מה שאתם מקבלים כנכון באשר ליכולות של האני הפיזי שלכם. בוודאי תסכימו שדרושה מידת-מה של יכולת אינטלקטואלית לצורך התפיסה העצמית שלכם. חוכמה, אולי, אבל לא גאונות. ייתכן שאתם מוכשרים יותר מאחרים בתחומים כלשהם, למשל, טכנולוגיה. אולי יש לכם מידת מה של כישרון כתיבה, אבל אתם מתחברים יותר למספרים ולבעיות מתמטיות מאשר לכתיבת פרוזה. אתם עשויים לתפוס את עצמכם כחזקים למדי במובנים מסוימים וכחלשים באופן נואש במובנים אחרים. סביר מאוד שיש לכם מסגרת מושגית שמנחה את הערכת החוכמה שלכם ושאתם סוחבים אותה איתכם מאז הייתם בבית ספר יסודי.
התפיסה העצמית החיצונית שלכם כוללת את כל מה שאתם חושבים על הכישרונות שלכם ועל המיומנויות הנרכשות שלכם. האמונות שלכם בנושאים: גמלוניות, קואורדינציה, אתלטיות וכישרונות מוזיקליים ואומנותיים הן חלק מרשימת המרכיבים במתכון שהוא אתם. התיאורים האלה חלים גם על כל חלק אחר בכם. התפיסה העצמית החיצונית שלכם כוללת את מה שאתם חושבים על הבריאות שלכם: החסינות שלכם מפני מחלות או נטייתכם אליהן. אתם יודעים אם אתם מועדים למשקל יתר או אם אתם מכורים לחומרים כגון סוכר, קפאין, בשר, מוצרי חלב וכדומה. אתם מגדירים את עצמכם כרגישים למחלות קור או כחסינים מפני כאלה ושכמותן, מגדירים את עצמם כבעלי נטייה להשמנה או לפריחות בעור, כבעלי אנרגיות נמוכות או צורך מרובה במיוחד בשינה.
העיקר הוא בתפיסה העצמית החיצונית שלכם המורכבת בעיקרה מהאמונה בכל מה שהגוף שלכם מסוגל או לא מסוגל לעשות. בהינתן מבדק "נכון/ לא נכון" תהיו מסוגלים לומר בבטחה, "כן, עובדות אלה נכונות בשבילי". אלה האמונות – המרכיבים – שאתם צורכים ליצירת עצמכם.
נוסף על האינטלקט שלכם, הכישרון שלכם והתכונות הפיזיות שלכם, אתם מתבלים את התפיסה העצמית החיצונית בתכונות אופי. אתם יודעים אם אתם אסרטיביים או ביישנים, קולניים או שקטים, תובעניים או כנועים, פחדנים או אמיצים, בעלי תעוזה או מהוססים – וזוהי רק רשימה חלקית של תבליני אישיות. האיכויות האינדיבידואליות האלה מתפרשות כאמיתות המגדירות אתכם ואת התפקוד שלכם בחברה.
הייתי יכול להמשיך ולפרט את כל שאר המרכיבים שדרושים לכם להרכבת התפיסה העצמית החיצונית, אבל בחרתי להשאיר את הספר הזה קצר ותמציתי. בשלב זה אני פשוט מעודד אתכם להיווכח בכך שהתפיסה העצמית החיצונית שלכם כוללת מספר גדול ובלתי מוגדר של תיאורים עצמיים שנוגעים לדבר הזה שאתם קוראים לו גוף פיזי, ושאתם מן הסתם רואים בהם אמת מוחלטת.

התפיסה העצמית הפנימית
הקטגוריה הזאת עלולה להיות קשה להשגה במידה רבה בתרבות שלנו. התפיסה העצמית הפנימית קשורה באמונות שלכם באנרגיות בלתי נראות ובחוכמה בלתי נראית, שהן החלקים החשובים ביותר בהווייתנו. לעתים קרובות אני מתייחס לעולם הפנימי כאל "רוח הרפאים השוכנת בתוך המכונה". המכונה, בעולם המונחים שלי, היא הגוף על חמשת חושיו ועל איבריו. הרקמות, העצמות, נהרות הנוזלים, האיברים הפנימיים, השיניים, המוח וכל השאר הם המכונה. ובתוך המכונה הזאת יש "אני" בלתי נראה, שאתם קוראים לו "תודעה" או "רוח", והוא מורכב ממחשבות שמכוונות את המכונה.
פעם ניהלתי שיחה עם מנתח מוח שחלק על הטענה שיש עולם פנימי בלתי נראה. לדבריו, הוא חתך בחייו אלפי גופות ומעולם לא ראה בתוכם נשמה. אני זוכר את ההבעה הנבוכה על פניו כששאלתי אותו אם אי-פעם ראה מחשבה בזמן שחיטט באחד מן המוחות שניתח.

ברור שקיימת הוויה פנימית בלתי נראית לצד ההוויה החיצונית באני שלכם. יש לכם תפיסה של עצמכם שכוללת את הדבר הבלתי נראה, חסר הצורה הזה שבכם, ואתם יודעים באופן די ברור עד לאן יוכל הממד הזה של עצמכם לקחת אתכם. אתם אולי מאמינים שכלי החשיבה שלכם מדהימים למדי, אבל אינכם מבינים מהו הדבר – בתוככם או סביבכם – שגורם לכם לגרד במצח, להחזיק עיפרון, להניע את כפות הרגליים על רחבת ריקודים או לעשות כל פעולה אחרת מהמגוון האין-סופי שהמוח שלכם יודע להוביל אתכם אליהן באופן יום-יומי במשך כל חייכם.

יש לכם גם מושג די ברור בעניין מה שרוח הרפאים הפנימית שלכם איננה מסוגלת לעשות. האם היא מסוגלת להוביל אתכם החוצה אל החלמה ממחלה בכוח המחשבה בלבד, או שזה סתם גיבוב שטויות? האם התבונה הבלתי נראית, הדמיון שלכם, מבצעים מופעים מופלאים של אלכימיה? האם לתפיסה העצמית שלכם יש יכולת לבצע שינויי צורה גדולים או אפילו מאגיים?
התפיסה העצמית שלכם היא תערובת של האמונות שלכם בקשר לחיבור שלכם אל כוח עליון. יש לכם אמונה כלשהי על קיומו או אי-קיומו של אלוהים. יש לכם דעות שונות על יכולתה של אמונה לחולל דברים. אמונותיכם מכתיבות את היכולת שלכם לסמוך או לא לסמוך על עצמכם שתוכלו לחוות או לא לחוות חוויה מיסטית ופלאית. רכשתם אמונות מסוימות על כוחות התודעה שלכם. אתם מאמינים ביכולת של האני הבלתי נראה שלכם לבצע פעולות שגרתיות כמו זכירת רשימה של פרטים שמעולם לא ראיתם או ניהול הסידורים שלכם בדרך הביתה מהעבודה. אבל מה מבשלות שם האמונות שלכם על יכולתכם לחולל נסים? האם יכולת לרפא את גופכם או למצוא את הנשמה התאומה שייחלתם לה מאז ומתמיד הם חלק מהתפריט של התפיסה העצמית שלכם?

קחו רגע כדי לבחון את הרשימה הזאת שלא ראיתם מעולם ועם זאת אחסנתם בזיכרונכם. שאלו את עצמכם: איפה היא? איך הנחתי אותה שם? מהו המקום שאני קורא לו "שם"? מנין מגיעים הכוחות האלה? זוהי רשימת המרכיבים שאתם צורכים לשם הרכבת התפיסה העצמית הפנימית שלכם. אולי כך תרצו להיפתח לאפשרות של מרכיבים אחרים, אמונות אחרות, שהייתם רוצים לנכס לעצמכם, ותהרהרו בדרכים אחרות לתבל את חייכם.
העובדה היא שרשימה בלתי נראית כוללת קטלוג של נסים בלתי מוסברים שאתם תופסים אותם מדי יום כמובנים מאליהם. התפיסה העצמית הפנימית שלכם מגלה לכם לְמה מסוגל המוח שלכם וגם למה אין הוא מסוגל. אתם יודעים שאת כוחו של המוח שלכם, רוח הרפאים שבמכונה, אי-אפשר לאמוד. אבל אתם גם יודעים שיש לו גבולות כלשהם.
האם ביררתם עם עצמכם כיצד אתם מעצבים את חייכם באמצעות רשימת המרכיבים הזאת של התפיסה העצמית הפנימית שלכם? אם מעניין אתכם לערוך בה כמה שינויים, המשיכו לקרוא.  

לרכישת הספר "משאלות מתגשמות" מאת ד"ר וויין דייר בהוצאות אופוס. 

דילוג לתוכן