צמחי מרפא לחולי אסתמה

ממצאי מחקר מעלים כי תערובת צמחי מרפא סיניים עשויה לסייע לחולי אסתמה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

חדשות חמותרפואה משלימה
תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

תערובת צמחי מרפא סיניים יכולה להחליף טיפול עם סטרואידים בחולי אסטמה
צמחי מרפא שונים כמו לבונה או שרף לבונה המוכרים בתרבות העממית כבעלי סגולות ריפוי כמו גם צמחי מרפא מהמזרח נמצאו במחקרים מדעיים כמועילים לבריאות. מחקר שנעשה בבית הספר לרפואה שעל-יד בית החולים מאונט סיני בארה"ב, בשיתוף עם בית הספר לרפואה וואיפונג שע"י בית חולים וואיפונג בדק נוסחה של צמחי מרפא סיניים כטיפול בחולי אסטמה במקום מתן סטרואידים. היה זה מחקר רב שנים שהסתיים בשנת 2006 ובו נמצא שפורמולה מיוחדת בה מטפלים בחולי אסתמה בסין, לא זו בלבד שהיא משפרת באופן משמעותי את פעולת הריאות ומפחיתה את הפרעות הנשימה אלא שהיא מגבירה גם ייצור קורטיזול בבלוטות האדרנל של החולים. טיפול עם סטרואידים מדכא את ייצור הקורטיזול בגוף.

תוצאות טיפול עם נוסחת צמחים זו היו כה משמעותיות עד שכעת נערך איתה מחקר קליני מקיף בתמיכת המכון הלאומי לבריאות (NIH) בארה"ב. מחקר זה בודק את האפשרות, לתת עבור אותם חולי אסתמה שנזקקים בקביעות לסטרואידים, להפסיק את השימוש בתרופות הסטרואידליות ובמקומן לקחת את התערובת של צמחי מרפא אלו.
ניסיון רב שנים עם נוסחת צמחים זו בסין ובארה"ב הראה שצמחים אלו חיזקו את בלוטות האדרנל כך שהן היו יכולות לייצר את ההורמונים שהן אמורות לייצר והחולים שוב אינם נזקקים לקבלת קורטיזול כתרופה.
דר' לינדה מאי שעובדת במקצועה כ-30 שנה, נתנה טיפול זה לחולים רבים וכולם היו מסוגלים להפסיק צריכת תרופות סטרואידליות. כאשר הם נטלו את תערובת הצמחים הסינית המיוחדת למטרה זו פעמיים ביום, לא היו להם סימפטומים כלשהם של אסתמה. רופאה זו הינה בעצמה חולת אסתמה ושוב אין היא סובלת ממנה, יש לה יותר יכולת פיזית, היא הורידה משקל עודף שהיה לה והיא נזקקת לפחות מנוחה ביום ולפחות שעות שינה.
לנוסחת צמחים זו יש פעולה סינרגיסטית והיא זו שמחזירה את התפקוד הנורמאלי לבלוטות האדרנל. החוקרים בבית החולים מאונט סיני בארה"ב כתבו שזהו המחקר הראשון על פורמולת צמחים אנטי אסטמטית שנמצאה יעילה כמו תרופות קורטיקוסטרואידליות. תמציתם של מחקרים אלו תיסקר במאמר זה ויוסבר איך הם יכולים לעזור להתגבר על מחלות רבות הקשורות בחולשת האדרנלים, בעיקר אסתמה ואלרגיות.

שכיחות האסתמה והטיפול התרופתי מול הטיפול עם צמחי מרפא סיניים למחלה זו
ברבעון האחרון של המאה ה-20, שכיחות האסתמה בארה"ב עלתה פי 3. סביר להניח שאצלנו המצב לא שונה במידה רבה. בארה"ב, כל יום יש 5000 ביקורים ביחידות לטיפול חירום עקב התקפי מחלה זו. הטיפול התרופתי במחלה מאכזב, לעיתים אפילו התוצאה גרועה יותר מן המחלה עצמה. סטרואידים מוכרים היטב כמדכאי ייצור עצמי בגוף של קורטיזול וכמחלישי המערכת החיסונית. תרופות כמו סיבוט ואדוויר הינן בעלות תופעות לוואי קשות, לעיתים החמרת המחלה עד למוות. תרופות חוסמות ביטא גורמות לדלקות בסמפונות ולקשיי נשימה, הן לא מרפאות את המחלה.
לעומת הטיפול התרופתי, לצמחי מרפא סיניים יש מסורת ארוכה של טיפול מוצלח באסתמה, אבל מחקרים העונים לדרישות במערב היו מצומצמים. זו הסיבה שהמחקר המשולב הזה, בסין ובארה"ב במקביל, ראוי לציון.
מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם
המחקר שתוצאותיו ניתנות במאמר זה היה ממושך וקפדני ביותר. עבודה ראשונה שפורסמה אודותיו הופיעה בשנת 2000. במחקר זה נבדקה תערובת של 14 צמחי מרפא סיניים כנגד אסתמה אלרגנית. הפורמולה לה ניתן שם MSSM-002 התבססה על צמחי מרפא סיניים שבשימוש הרפואה הסינית המסורתית כנגד אסתמה וברונכיט אצל ילדים. נוסחה זו לא מכילה אפדרין שמוכר כגורם לבעיות עצביות ולעליה בלחץ הדם ובפעימות הלב. בתחילה ניסו את נוסחת הצמחים הזו על עכברים שאצלם עוררה אסתמה אלרגנית במכוון. אצל עכברים אלו הייתה עליה ברמות IgE, IL-4, ו-IL-5 בנוזלים שבסמפונות. המחקר פורסם בז'ורנאל המקצועי "אלרג'י אנד קליניקל אימיונולוג'י" ובו דווח שנוסחת צמחים זו מנעה במידה רבה פעילות יתר בדרכי הנשימה ומנעה עליה בכמות האאוזנופילים שם בהשוואה למצב אצל אלו שקיבלו תרופת דמה". במקביל, פחתה התחלואה בדלקת ריאות וליחות בריאות. מתן נוסחת הצמחים הסינית 24 שעות אחרי העירור האלרגני מנעה למעשה את פעילות היתר בדרכי הנשימה באותה מידת יעילות כמו התרופה דקסהמתזון, אבל ללא כל תופעות לוואי שהן. לא הייתה עלייה בכמות האינטרלוקינים שמלווים את מחלת האסתמה האלרגנית. דקסהמתזון פעל אף הוא באותה מידה אבל הוא דיכא את התגובה של תאי Th1, ובכך החליש את פעולת המערכת החיסונית. מסקנת המחקר הייתה שיש עדיפות למתן צמחי המרפא הסיניים.
לאחר מכן הם צמצמו את סוגי הצמחים שבנוסחה וזו נשארה עם 3 צמחים בלבד – Ganoderma lucidum, Sophora flavascens, Glycyrriza uralensis. לנוסחה זו הם נתנו את השם .ASHM1 נוסחת צמחים זו הועילה באותה מידה כמו הנוסחה הראשונה שהורכבה מצמחים רבים. היא הייתה פשוטה יותר וברפואה הסינית המסורתית יש התנסות רבת שנים עם שלושת הצמחים שהוכנסו לנוסחה החדשה.

המחקר השני בו השתתפו 11 רופאים ושני חוקרים משני בתי החולים היה עם בני אדם והוא פורסם בחוברת ספטמבר 2005 של הז'ורנאל "אלרג'י אנד קליניקל אימיונולוג'י". במחקר דווח על ניסויים שנערכו עם הנוסחה החדשה ונמצא שיעילותה שווה לזו של תרופות סטרואידליות, אבל היא לא מדכאת את ייצור הקורטיזול בגוף ולא מחלישה את המערכת החיסונית. מחקר זה זכה לשבחים על המתודה הקפדנית לפיה הוא נערך. שותפו בו 45 חולים שלא קיבלו בעבר סטרואידים. חלקם קיבלו כמוסות של ASHMI ופלסבו דמוי פרדניזון וחלקם נוסחה הפוכה – פרדניזון 20 מ"ג וצמחים סיניים שאין להם ערך רפואי, כפלסבו. הניסוי נמשך 4 שבועות. במהלכו נמדדו, לפני ואחרי הטיפול, רמות הקורטיזול, ציטוקינים ורמות IgE, דרוג של הסימפטומים ותופעות לוואי, אם היו, ומדידת עוצמת הנשימה. עם תחילת הניסוי היה מעקב של שבוע לפי מתן הצירופים השונים. הסימפטומים היומיים שהיו בתקופה זו נרשמו והם חושבו כנתוני הבסיס. לחולים הרשו לקחת, רק בשעת צורך, אינהלציה של חוסמי ביטא אבל לא תרופות אחרות, לא אנטיאוקסידנטים ולא סטרואידים בעירוי או בעזרת משאף.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן