צמחי מרפא נגד סרטן חשוך מרפא

ממצאי מחקרים מעלים כי לצמחי מרפא מאפריקה ישנה יעילות כנגד תאי סרטן חשוכי מרפא

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

חדשות חמותרפואה משלימה
תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

צמחי מרפא מאפריקה יעילים נגד סוגי סרטן חשוכי מרפא
בשתי אוניברסיטאות, האחת בקמרון והשנייה בגרמניה, בדקו חוקרים את יכולתם של צמחי מרפא הגדלים באפריקה להלחם בסרטן. במחקרים נמצא שחומרים פעילים המצויים בצמחי מרפא אפריקאים אלו היו מסוגלים לקטול תאי סרטן שנמצאו עמידים כנגד יותר מתרופה אחת. לדברי מוביל המחקר בגרמניה, תומס אפרט, צמחים אלו עשויים לרפא סוגי סרטן שעד כה לא נמצא לגביהם טיפול יעיל. הם יהיה חלופה לכימותרפיה הידועה ברעילותה, ובמקרים רבים גם בחוסר התועלת שבה.

מבט על אוצר הרפואה הטבעי שבצמחים
אחד ההבדלים בין צמחים לבעלי חיים הוא זה שבעלי חיים מסוגלים לברוח ממי שהולך לטרוף אותם – צמחים לא. לכן, האבולוציה שלהם הביאה לכך שיש להם דרכי התגוננות אחרות. יש המצוידים בקוצים, או בחומרים צורבים ויש כאלו בהם יש שלל חומרים הנקראים פיטוכימיקלים. לרבים מן הפיטוכימיקלים הצמחיים יש יכולות מרפא, כאשר צורכים אותם בכמויות המתאימות שלגבי כל צמח. לרבים מהם יש יכולות אנטי בקטריאליות ואלו מקבילות ליכולות המערכת החיסונית של בעלי חיים.
מאחר ותרכובות אלו מסוגלות לקטול פתוגנים רבים התוקפים בני אדם, לעיתים קרובות הם היו בשימוש כתרופות מאוד יעילות. הבעיה היא שיש בחלק מן הצמחים תרכובות שנועדו לדחות את הרוצים לאכול אותם ובכללם בני אדם. פרוש הדבר הוא שכאשר בודקים צמחים, יש לברר לאשורו את הנושא אם הם רעילים או שיש בהם יכולות ריפוי.
חוקרים בשתי האוניברסיטאות פעלו בשיתוף במשך 4 שנים כדי לחקור צמחי מרפא אפריקאים ובכללם פלפל אתיופי, מין גדילן מסוים, ספיארגרס ופלפל בר. עד כה, הם בדקו יותר מ- 100 צמחים ותבלינים, לשם מציאת יכולת ציטוטוקסית שקיימת בחלק מהם. חומרים ציטוטוקסיים – חומרים קוטלי תאי סרטן.
הם מצאו בצמחים אלו 4 חומרים מקבוצת אשר להם יש יכולת למניעת שגשוג של תאי סרטן, ובתוכם גם שגשוג של תאי סרטן להם לא היה עד כה שום טיפול יעיל. לדברי החוקר אלפרד, הם מצאו סדרה שלמה של בנזופנונים וגם של פיטוכימיקלים נוספים שיש צורך להמשיך ולבדוק אותם כנגד סרטן לסוגיו.

האתגר של עמידות לתרופות
שושרות של תאי סרטן עמידים לתרופות הם כאלו שעמידים ליותר מסוג אחד של תרופה. קשה מאוד לטפל בחולי סרטן שמחלתם היא כזאת, גם כי לפעמים ניתן לקטול תאים כאלו עם מנת תרופה גבוהה יותר – טיפול כזה מגביר שבעתיים את תופעות הלוואי של התרופות הניתנות.
אחת הבעיות עם תרופות כאלו היא שתאי הסרטן יכולים לפתח עמידות לתרופות במספר דרכים שונות. במחקרם זה, החוקרים בודקים את צמחי המרפא האפריקאים כנגד שושרות של תאים סרטניים שפיתחו כבר 3 דרכים לעמידות בפני התרופות המקובלות. בדרך אחת, תאי הסרטן לא קולטים את התרופה לתוכם. בדרך שנייה, על ידי שינוי גנטי תאי הסרטן נעשים לאין ערוך יותר תוקפניים. בדרך השלישית, חומר גדילה אפידרמאלי גורם להאצה גבוהה ביותר של גדילת הסרטן – כך התרופות לא מסוגלות למנוע בעדו מלהתפתח. בינתיים, החוקרים מצאו כבר חומר המופק מצמחי המרפא האלו היעיל כנגד כל האסטרטגיות האלו של תאי הסרטן.

כעת הם עושים צעד נוסף, לייצר מצמחים אלו תרופות נגד סרטן לסוגיו. הבנזופנונים במיוחד מגלים יכולת קטילה של תאי סרטן ועיקר המאמץ מתרכז בלייצר מהם תרופות צמחיות יעילות. מחקרם פורסם לאחרונה בעיתון הרפואי Phytomeadicine. החוקרים פועלים עכשיו למציאת חומרים שקוטלים תאי סרטן ושיהיו ללא תופעות הלוואי של תרופות כימיות.

מקורות
African medicinal plants may stop tumor growth from multi-drug resistant cancers: Research NaturalNews.Wednesday, June 26, 2013 by: David Gutierrez, staff writer
http://www.naturalnews.com/040947_cancer_treatment_African_plants_medicinal_herbs.html#ixzz2XOYkW8xc
http://www.uni-mainz.de/presse/16481_ENG_HTML.php
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-06/jgum-sfa061013.php

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן